Akaly Posted October 27 Share Posted October 27 De som av en eller annen uforståelig grunn har fulgt med på mitt privatliv husker sikkert tråden på det gamle Terrengsykkelforumet hvor jeg i 2019 bygde meg en Pole Evolink 140. Og de som har fulgt med videre inn i siste uke har fått med seg at den nå har brukket både foran og bak og er klar for et nytt liv som brusbokser, skistaver og stekepanne. Jeg har ikke gått lei av stisykling helt enda og det betyr at jeg må ha meg en ny sykkel. Men hva, det er spørsmålet. Å ha eid en Pole er litt som å ha fått lov til å leve i fremtiden i flere år. Jeg har hatt det andre først har fått flere år senere når det kommer til styrevinkel, reach og setevinkel, og jeg har egentlig hatt det veldig fint med ekstra moderne geometri. Nå har resten av verden tatt igjen litt av forspranget, og kanskje de til og med har gjort noen ting litt bedre enn det Pole gjorde. Det gjør at jeg har fått veldig mange valg å vurdere, men som med alle store avgjørelser i livet er jeg preget av kvaler. Og det å være Poleeier har gitt meg noen meninger om hva jeg liker å ha på en sykkel. Reach - Evolinken min hadde 527 mm reach i størrelse large. Jeg tror ingen andre produksjonssykler noen gang har vært så lang. Det har lært meg at jeg liker lang reach. Alle andre sykler føles korte, selv med "lang" reach rundt 475 mm, så Pole var inne på noe her. Kranklager - Med 2 mm kranklagerdropp var Evolinken høy. Og det var digg. Den kunne klatre over hva som helst uten problemer. Og det gjorde sykkelen smidig. Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke flere andre merker har høyere krank. De har nok bare ikke oppdaget hvor bra det er enda. Styrevinkel - 64,5 grader var radikalt før. Nå er det helt vanlig, og rundt området er helt perfekt. Det vil jeg ha igjen. Med tårevåte øyne har jeg de siste dagene sett på nye sykler for å trøste meg selv. Og det er mye fint til overraskende hyggelige priser. Jeg tenkte å bruke ca. 30 000 - 40 000 norske kroner på noe nytt, og jeg har dessuten noen fine deler liggende igjen fra Polen som jeg kan gjenbruke hvis ting ikke holder mål på en ny sykkel. Den nye sykkelen kommer primær til å være i Oslomarka, men den skal også få lov til å være med på moderat heisbasert sykling av og til i Hafjell og Trysil. Men viktigst av alt er at det er en ordentlig vanlig stisykkel som er like god opp som ned og til lands som til vanns. Det er tre sykler jeg ser på som mest aktuelle er disse: Trek Fuel Ex 8 gen 6 + Bra anmeldelser og veldig allsidig geometri. + Ganske billig til rundt 35 000 på salg. + Aluminium er miljøvennlig. + Jeg tror ikke Trek går konkurs i nærmeste fremtid. - Ikke karbon. - Er den stygg? - Fæle dekk. Spectral CF 7 + Karbon. + Også bra geometri. + Billig på salg. - Canyons support kan være litt kjip. - Av og til litt tvilsom holdbarhet på Canyons sykler. - Trenger ikke KIS. Orbea Occam LT M30 + Karbon. + Ålreit geometri. - Kabelføring gjennom styrelageret. - Litt kjedelig utseende? Her er alle de andre jeg har vurdert: YT Jeffsy - Den er pen, men den skulle vært en grad slakere og hatt litt høyere kranklager. Scott Genius - Ikke så kult og dessuten for mange spaker. Cannondale Habit - Nei. Ibis Ripmo - For dyr. Merida One-Forty - Kanskje, men jeg er litt skeptisk til kjedestag som flekser i stedet for kulelager. Noe annet boutique? Nei takk, det holdt med Pole og deres rare påfunn og påfølgende konkurs. Kort oppsummert, hjelp meg med å å kjøpe en ny sykkel som er enda bedre enn det Polen min var. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
espenta Posted October 27 Share Posted October 27 Ang. krankhøyde og klatring kan du prøve med kortere krankarmer. Jeg kjører 165mm nå, og hadde gjerne prøvde kortere om det var rimelige alternativer tilgjengelig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runermm Posted October 27 Share Posted October 27 Ripmo får du kjøpt på FINN til gode priser, f. eks denne spesialversjonen: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=36819246 Kan være et godt kjøp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neistein Posted October 27 Share Posted October 27 Jeg la også merke til ønske om høy krank og at andre produsenter ikke har høyere krank. De fleste andre sykkelmerker hadde vesentlig høyere krank tidligere og trenden har gått mot lang og lav fra kort og høy. F.eks 2010 Nomad hadde veldig høy krank og kunne hakkes opp det meste uten å slå nedig, men ulempen var veldig høyt tyngdepunkt og veldig mange ringer under stemmer for å få styret høyt nok for meg med lange ben. Selv om jeg slår mere nedi nå foretrekker jeg lav krank og har lært meg å time tråkket bedre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoeT Posted October 27 Share Posted October 27 Bird må på lista di. Får lang reach om du ønsker, syklene er bunnsolide og godt designet, "billige", kan velge alt av deler selv og de har meget god kundeservice. Jeg har ikke Bird lengre, men savner den og vurderer en ny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted October 28 Share Posted October 28 Det er jo nå du skal prøve det neste nye som faktisk fungerer, highpivot, også kjøper du en som tyskere har laget på litt mindre sær måte enn Pole, fra Kavenz med semi-custom geometri får du nære akkurat det du vil ha. Evnt kan du kjøpe plast-materiale fra skottland og Deviate. Prisen er nok dessverre noe høyere 😄 Men å gå fra Pole til Trek eller Canyon er bare rart... Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted October 28 Share Posted October 28 Siste Fuel EX er nydelig. Eller siste versjon av Stumpjumper Evo. Eller siste Stumpjumper. De er ikke dårlige. Guilty pleasure for min del. Eller så kan du lære deg å trå og kjøpe Starling. Den kan fikses hvis du får trøbbel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted October 28 Share Posted October 28 Lang, slak og høy har jeg ønsket meg mer enn en gang selv også. LarsB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted October 28 Share Posted October 28 baronKanon skrev (1 time siden): Siste Fuel EX er nydelig. Eller siste versjon av Stumpjumper Evo. Eller siste Stumpjumper. De er ikke dårlige. Guilty pleasure for min del. Eller så kan du lære deg å trå og kjøpe Starling. Den kan fikses hvis du får trøbbel. Får jo ikke noen av dem med ok/fungerende utstyr til 40k heller forsåvidt. Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arve Posted October 28 Share Posted October 28 Jørgen S. skrev (11 minutter siden): Får jo ikke noen av dem med ok/fungerende utstyr til 40k heller forsåvidt. Det er et ganske kategorisk utsagn. Det er klart at Rythm ikke er Factory, og at SLX ikke er XT, men det meste av rimeligere utstyr er godt (nok) utstyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akaly Posted October 28 Author Share Posted October 28 Stumpjumper diskvalifiserer seg litt med høy pris. Samme med Deviate. Jeg kan ikke helt forsvare ramme til prisen av en hel sykkel. Treken og Spectralen er mye for penga, og det man sparer kan man alltids bruke på Manitou Mezzer, som er den beste dempegaffelen som finnes og også alltid vil være det i fremtiden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petterthebetter Posted October 28 Share Posted October 28 Pipedream Full Moxie? Lang, slakk og STÅL. Er vel ikke heeeelt boutique å regne, god support, ekstern kabelføring, fornuftig priset. Bygget min med Mezzer, CC DB Coil. Rett under 16kg i str. "longer" med skikkelige dekk. Om du er nysgjerrig kan den prøves i Oslo sentrum. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted October 28 Share Posted October 28 Arve skrev (1 time siden): Det er et ganske kategorisk utsagn. Det er klart at Rythm ikke er Factory, og at SLX ikke er XT, men det meste av rimeligere utstyr er godt (nok) utstyr. Du så han hadde sykla Pole før? Jeg bruker heller ikke overprisa gullfargede dempere 🙂 Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErlendMG Posted October 28 Share Posted October 28 Hva med å sjekke ut Privateer 141 eller Raaw Jibb V2/LT? 530 reach og tilnærmet null bb-drop virker å være en sjeldenhet ja.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garpen Posted October 28 Share Posted October 28 Har det ikke ligget noen Pivot overliggere hos Birk som kommer innenfor budsjett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supermann Posted October 28 Share Posted October 28 Raaw Madonna v2.2 i XL på salg hos Bike Components.. Raaw virker ikke å ha samme kvalitetsproblemene som Pole. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan77 Posted October 30 Share Posted October 30 Kan budsjettet strekkes litt? https://www.terrengsykkel.no/sykler/stisykler-med-140-160-mm-vandring/test-av-canyon-spectral-cf-8-cllctv?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1DMsT0I2PEgaa_IiMyjrXr27kADgxaSrQG2OAofc8wqDGWRAuyqSnjkLA_aem_6B9zWeooXLTqgpHx9RxgOg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted October 31 Share Posted October 31 Stefan77 skrev (12 timer siden): Kan budsjettet strekkes litt? https://www.terrengsykkel.no/sykler/stisykler-med-140-160-mm-vandring/test-av-canyon-spectral-cf-8-cllctv?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1DMsT0I2PEgaa_IiMyjrXr27kADgxaSrQG2OAofc8wqDGWRAuyqSnjkLA_aem_6B9zWeooXLTqgpHx9RxgOg Det er egentlig helt fjernt mye sykkel og utstyr for pengene... ! Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.