Jump to content

Recommended Posts

Posted

Høst går mot vinter, og minusgradene kryper nærmere. Forummedlemmer har sklidd på glatta og det er rapporteres i fjorårets tråd om issvuller i  både Greveveien og Zinoberveien. Det glinset fint av både grus og asfalt når jeg syklet en runde isted. På tide med årets føre- og veirapporttråd.

Brøytede veier:

Løvenskiold Brøytekart

image.png.da065f8863920b8f9c1186ea2af440

Dukker etterhvert opp som en mulighet i filteret til Skiforeningens turplanlegger

Edit 2024-11-29: Oppdatert med brøytekart 24/25

• Thanks 3

Kaffe- og teansvarlig

• Andreas changed the title to Føre- og veirapport for Nordmarka og andre marker 2024/25
Posted

Litt synd å se at min favoritt-lavterskel 50km Sørkedalen-Lommedalen ikke kommer til å være åpen i vinter. Men mye fint østover ser det ut som

• Like 1
Posted

Vestsiden av elven opp fra Hammern i helga. Forsvant nok etterhvert som solen fikk tak. Men det kan være skummelt å komme rundt svinger i skyggepartiene nå framover. 

IMG_9521.jpeg

• Like 2
Posted

Alt var borte når jeg syklet igår. Bløtt mens sola var fremme, glinsende iskrystaller på hard grusveien etter den forsvant.

Vanskelig å si når snøen legger seg, men er vel gjerne 1 måned+ til med OK sykkelforhold og utover i desember øker sannsynligheten for snø som blir liggende på markaveiene. Der bilene kjører vil det hjelpe på. Nå skal jeg ikke jinxe sykkeforholdene, siden ifjor hadde det vel kommer snø enkelte  høytliggende steder på denne tiden (når jeg ser i fjorårets tråd).

Heldigvis vært en mildere høst både kulde og regn/ekstremværsmessig her på østlandet enn fjoråret, så lov å håpe på at forholdene holder seg.

Kaffe- og teansvarlig

Posted

Dette er vel sist vinters kart? Men det blir vel ikke så veldig ulikt uansett. Største spørsmålet er vel status for riving av kraftlinja i Heggelivann-området, samt hogsten i området rundt Gørjahytta - Trehørningen. Det ble jo først varslet brøyting pga dette sist vinter, men så ble hogsten avbrutt og veien frigitt som skiløype likevel. 

• Like 1
Posted

Vært enormt med hogst og en del utbedring av veier, i år mye i nærheten av Frognerseteren etc. 

Bra med plussgrader siste dagene, så lenge en ikke sykler før 9-10 er det ganske safe.

• Like 1
Posted
Joaaso skrev (31 minutter siden):

Dette er vel sist vinters kart?

Jeg trodde det, men hvis en ser på Brøytekartet i den gamle tråden så er det anderledes. Det var vedlikehold på demningen ved Helgeren ifjor vinter, hvor det kun var brøytet deler av området. Mulig kartet jeg la inn er et som ble oppdatert ut over vinteren ifjor. Oppdaterer om det kommet et nytt (og noen sier ifra i tråden 🤞). Virker som det er fastsatte veier som brøytes på bakgrunn av bebyggelse. Er vel ofte vedlikehold eller tømmerdrift som endrer litt på kartene årlig.

Takknemlig for jobben brøytemannskapene gjør. Tror jeg selv ikke hadde tørt å kjøre bil ned islagt Dødaren.

Screenshot_20231201_083412_Drive.jpg.24c

Kaffe- og teansvarlig

Posted
Andreas skrev (6 timer siden):

Mulig kartet jeg la inn er et som ble oppdatert ut over vinteren ifjor.

Det var det første jeg tenkte, siden det bare var ett årstall. Forøvrig har du rett i at det aller meste er fast brøyting. Noreledningen leser jeg nå at er ferdig revet, så jeg ville forvente at veien langs Heggelivanna blir skiløype igjen i år

• Like 1
Posted
Andreas skrev (12 timer siden):

Alt var borte når jeg syklet igår. Bløtt mens sola var fremme, glinsende iskrystaller på hard grusveien etter den forsvant.

Vanskelig å si når snøen legger seg, men er vel gjerne 1 måned+ til med OK sykkelforhold og utover i desember øker sannsynligheten for snø som blir liggende på markaveiene. Der bilene kjører vil det hjelpe på. Nå skal jeg ikke jinxe sykkeforholdene, siden ifjor hadde det vel kommer snø enkelte  høytliggende steder på denne tiden (når jeg ser i fjorårets tråd).

Heldigvis vært en mildere høst både kulde og regn/ekstremværsmessig her på østlandet enn fjoråret, så lov å håpe på at forholdene holder seg.

Gikk langrenn i Linderudkollen 31. oktober i fjor (fra husken hadde det vært så kaldt i ukene før at de allerede hadde produsert en del kunstsnø), og på natursnø fra Sognsvann 2. november, så det er definitivt mildere i år. Værmeldingen indikerer at snøen begynner å legge seg i høyden mot slutten av måneden. Bygdøy kan for øvrig være en fin grusventepølse mens man venter på at føret skal sette seg og piggdekkene må monteres.

• Like 1
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Helt OK føre Hammeren-Rottungen. Siste snefallet er ikke måkt mtp. det kom i helgen, så hovedsakelig biler og turgåere/syklister som har pakket snøen. En runde måking, så blir det bra forhold. Hadde blitt veldig fine forhold om det var en runde med plussgrader og så frost, men værmeldingen melder kuldegrader neste uke.

20241208_174725(Large).jpg.6c98408fc65cc9ab2c896965a4606916.jpg

• Like 2

Kaffe- og teansvarlig