Lars-Erik Posted November 4 Posted November 4 Frost og snø er i anmarsj og det er på tide å opprette sesongens tråd for føremelding. Var selv en flott tur ut fra Skullerud til Sandbakken på lørdag hvor det hadde vært nattefrost og det lå litt is på svabergene der hvor vann naturlig renner, så litt aktsomhet var på sin plass - på kvelden kom det litt snø i høyereliggende områder. Værvarselet framover tilsier at vi får et hyggelig gjensyn med barfrost dersom vi er heldige. 2 1 Quote
Arve Posted November 4 Posted November 4 Takk for trådstart - det er den tiden av året igjen 😄 Ingen tegn til frost på søndag - stiene fremstår som jevnt tørre, unntatt de stedene som er veldig bløte, der er vannstanden høy! I fjor holdt det med piggfritt frem til 1. desember - spent på hvordan denne høsten blir. Quote
Lars-Erik Posted November 17 Author Posted November 17 Hadde en super-duper tur fra Skullerud til Sandbakken i dag. Det hadde vært nattefrost en del steder som har gitt noe antydning til barfrost. Det betyr også at det ligger is der hvor det renner vann over svabergene, det kan jo bli morsomt dersom det kommer et lite dryss til uka 😀 Vil slå et slag for Torsmosen rundt med klokka med start fra sør, den er veldig fin - jeg dro inn fra Spinneren og tversoveren der er overraskende bra. De fleste drar fra Smørhullet fra nord, men det er mye knot. Sørfra derimot er det bare flyt. Sporlogg: https://strava.app.link/lr9mbD2tBOb 1 1 Quote
runermm Posted November 17 Posted November 17 Fin rute, blir å teste den til våren tenker jeg 😉 Quote
Garpen Posted November 17 Posted November 17 Kort runde fra Skullerud på meg i dag og. Det er veldig lite is, ville ikke bekymret meg for mye. 🙂 Quote
Lars-Erik Posted November 17 Author Posted November 17 Garpen skrev (41 minutter siden): Kort runde fra Skullerud på meg i dag og. Det er veldig lite is, ville ikke bekymret meg for mye. 🙂 Det er jeg enig i, og nå ser man jo isen også, så det var mer en heads-up hvis det legger seg snø på toppen. Da er det greit å være litt forsiktig på sva dersom man ikke er kjent 1 Quote
Polkadot Posted November 18 Posted November 18 Nå er snøen avlyst frem til helgen, og det blir mange dager med kuldegrader. Dog den snøen som kommer på søndag blir vel regnet bort på mandag. Barfrost denne uken!! Hilsen værmelderen 1 Quote
Lars-Erik Posted November 20 Author Posted November 20 Var ute i Østmarka med start fra Skullerud både mandag og tirsdag kveld. Mandagen var helt magisk og hvor det var akkurat nok frost i bakken for slike forhold vi vil ha. I går tirsdag lå det stedvis et lite dryss, og det var litt mildere. Det betød noe glattere forhold, særlig over røtter, issvuller under snøen gikk veldig bra. Syklet med DHF/DHRII begge dager med MaxxTerra. Bilder fra Dalsåsen og Høyspenten i nærheten av Teknisk flyt. 1 1 Quote
rednaskela Posted November 20 Posted November 20 Kan skrive under på at det er gode forhold på Skullerudåsen nå. Var ute i går kveld på vanlige dekk. Helt kanon, tross noen glatte røtter. La piggdekkene ligge hjemme og kom deg ut nå! 1 Quote
DesmoSkier Posted November 20 Posted November 20 Fremdeles topp føre på Skullerudåsen også i kveld 🙂 Godt grep både på svaberg og jord. Den lille isen som finnes er forutsigbar hvor den er. Men gjørmehullene er ikke helt gjenfrosset enda, greit å ikke plumpe uti de. 2 Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481
gazelle.bein Posted November 21 Posted November 21 Skiløypa fra smørhullet til sandbakken og i retning elvåga er begge fine nå. Var ute med fatbike i går. Retning elvåga har jo godt av litt snø for at de stokkpartiene skal være komfortabel på smalere dekk, men det er farbart. Ellers går jeg også god for at stiene på Dalsåsen er prima nå. Er i pappaperm til medio februar, så er ute daglig å lufter babyen og får ferske førerapporter fra Dalsåsen. Skal prøve å bidra med meldinger her. 4 Quote
gazelle.bein Posted November 22 Posted November 22 Legendariske piggfri forhold på Dalsåsen nå! Regner med det gjelder hele Østmarka. Kom dere ut i morgen før nedbøren og mildværet kommer. 1 Quote
Wimsus Posted November 23 Posted November 23 Knallfin barfost i dag på lutvannsryggen og rundt trulsen. Helt nederst i Lutvann enduro ligger det noe nedfall på tvers. For stort til at jeg klarer å fjerne det. Går en fin exit tilbake på grusen om man snur hardt rundt til høyre. sånn ca der jeg snudde nederst her. Quote
NostalG Posted November 23 Posted November 23 Helt fantastiske forhold på attpåkladden og rundt der i dag! Quote
DesmoSkier Posted November 24 Posted November 24 Lett snøfall/sludd i Østmarka i dag, men fint allikevel! Snøen har lagt seg et par cm der skogen er åpen, og nesten ingenting der trærne står tett. Barfrosten har holdt seg, så gjørmehull er bare å bombe over. Dette kommer til å smelte man/tirs om Yr treffer på meldingen. Så blir det spennende å se om barfrosten overlever, og om det fremdeles er vått når det blir minusgrader igjen utover i uka. Jeg håper på å slippe å legge om til piggdekk... Litt mikro-utsikt fra dagens tur 🙂 1 1 Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481
gazelle.bein Posted November 26 Posted November 26 Helt ok høstforhold på Dalsåsen i dag. Er fuktig, men bakken har sugd til seg det meste. Svært få dammer. Vi så en liten flekk med is på runden i dag. Tror det kan være håp for en runde til med barfrost og piggfritt sånn som værmeldingen ser ut! 8 Quote
gazelle.bein Posted November 28 Posted November 28 Da er barfrosten tilbake på Dalsåsen. Berget rakk å tørke i går, men muligens litt is her og der. -2-3°C her nå. Blir ikke rødt i dag, men litt solstek. Vil anbefale før 12-13 om man har mulighet. Skal ut å gå snart så kommer med oppdatering. Vått og mildt igjen i morgen 1 Quote
gazelle.bein Posted November 28 Posted November 28 Ikke helt frost i bakken, men helt tørt! Hele dagen blir fin 😊 2 Quote
gazelle.bein Posted November 28 Posted November 28 Litt is på uventede steder, men lett å se. 2 Quote
gazelle.bein Posted November 28 Posted November 28 Fjernet 20talls hindringer fra trollet. Noen litt kjipe. Hvis det er han jeg mistenker det er som opererer på Dalsåsen (aldri møtt han på sykkel, men flere ganger til fots på den stien og i nærheten) så får jeg håpe magefølelsen ikke stemmer. Framstår som litt breivik-type. Aldri sagt hei tilbake, selv med baby på magen. Det er kanskje et snodig spørsmål å få, men spurte om hunden var glad i pinner en gang og da ble han litt ekstra rar. Svarte ikke noe da heller.. Tror han går å har det litt kjipt og driter i om det er syklister eller andre til fots han lager kvalme for. Hvis det er han så håper jeg han holder seg til stokker og stein..🙈 2 4 Quote
Lars-Erik Posted November 28 Author Posted November 28 gazelle.bein skrev (2 timer siden): Fjernet 20talls hindringer fra trollet. Noen litt kjipe. Hvis det er han jeg mistenker det er som opererer på Dalsåsen (aldri møtt han på sykkel, men flere ganger til fots på den stien og i nærheten) så får jeg håpe magefølelsen ikke stemmer. Framstår som litt breivik-type. Aldri sagt hei tilbake, selv med baby på magen. Det er kanskje et snodig spørsmål å få, men spurte om hunden var glad i pinner en gang og da ble han litt ekstra rar. Svarte ikke noe da heller.. Tror han går å har det litt kjipt og driter i om det er syklister eller andre til fots han lager kvalme for. Hvis det er han så håper jeg han holder seg til stokker og stein..🙈 Idioten har holdt på helt siden snøen forsvant, så fint at du rydder, det gjør jeg også mer eller mindre kontinuerlig over Dalsåsen . Jeg rydder mest i dette området. Kan umulig være ved sine fulle fem, det meste er heldigvis svært synlig, men han legger også ut greier der det knapt synes om en ikke er veldig observant og det er jo de som har størst skadepotensial. For en sykkel så kan man stort sett feie rett igjennom, men jeg fjerner det uansett og kaster det langt avgårde - denne "leken" har vi hat nå i mer enn 6 mnd. 1 Quote
gazelle.bein Posted November 28 Posted November 28 Ja, kom også innom tanken på viltkamera nå når jeg var innom xxl og gikk gjennom avdelingen. Hvis jeg var 100% sikker på at han jeg tror det er er synderen så skulle jeg tatt en prat. Men tror ikke det hjelper å være aggressiv, må bare høre hva som plager han og om det er noe man kan gjøre for å hjelpe tror jeg. Ang viltkamera så er vel ikke det han gjør ulovlig? Hvis det er skarpe pinner som stikker ut gjennom trær så er det vel det? Har sett noe av det på Dalsåsen, men vært litt usikker på om det har vært nedfall eller plassert. Værste jeg har sett var stor stokk som var plassert i rundbaneløypa på skullerud i bunnen av en bakke. Der som barn og unge i hovedsak trener.. selv om jeg så den tidlig så klarte jeg ikke stoppe helt, men ble et veldig grasiøst kræsj.. Quote
Arve Posted November 28 Posted November 28 runermm skrev (1 time siden): Tror det fungerer bedre med ett viltkamera 🙃 Jeg tror det fungerer bedre med flere viltkamera 😉 1 Quote
Recommended Posts