ulf martin Posted November 29 Posted November 29 Er det mulig å få det ryddig og funksjonelt? Kun gaffel Egentlig vil jeg bare ha på krona, men det er mye større utvalg på de gaflene jeg glor på hvis jeg åpner for LO med remote. Takk Quote
Lars-Erik Posted November 29 Posted November 29 Det går fint - sjekk ut det Orbea har på sin Oiz og Occam SL. De styrer riktignok bakdemper også, men det spiller ingen rolle om den ikke er koblet på, slik har jeg det på min Occam SL. For egen del trenger jeg egentlig bare remote på dropper, men det var sånn sykkelen kom fra fabrikk. Quote
ulf martin Posted November 29 Author Posted November 29 Det ser veldig tait ut(?) Ser for meg at det fort blir begge deler hvis man ikke står stille og sikter. Quote
Lars-Erik Posted November 29 Posted November 29 Det er ikke den jeg mente, den jeg mener har tre brytere, en over styret og to under. Den over styret er til dropper, de to under er lock/unlock av demper. Har det på min Occam SL, men jeg visst ikke noe bilde av det. Går du inn på Orbea.com og Occam SL så er det et av de første bildene. Jeg trykker ikke feil på den. Quote
ulf martin Posted November 29 Author Posted November 29 Lars-Erik skrev (52 minutter siden): Det er ikke den jeg mente, den jeg mener har tre brytere, en over styret og to under. Den over styret er til dropper, de to under er lock/unlock av demper. Har det på min Occam SL, men jeg visst ikke noe bilde av det. Går du inn på Orbea.com og Occam SL så er det et av de første bildene. Jeg trykker ikke feil på den. Takk for innspill, men jeg må ha dropper-remote under styret. LO derimot kunne jeg ha hatt på oversiden av styret siden det er ikke så ofte den vil bli brukt. Quote
Lars-Erik Posted November 30 Posted November 30 ulf martin skrev (11 timer siden): Takk for innspill, men jeg må ha dropper-remote under styret. LO derimot kunne jeg ha hatt på oversiden av styret siden det er ikke så ofte den vil bli brukt. Det er jeg i utgangspunktet helt enig i, utfordringen er å finne funksjonell plass, skal du ha alt i samme pakke. Da jeg bygde opp min Occam så var perspektivet å få en så lett sti-sykkel som mulig, så jeg tok en Occam SL som startpunkt og endret derfra. Den kom med kombinert lockout på gaffel og bakdemper samt setepinne. Tenkte fort at den skulle av siden sykkelen på ingen måte trenger det, men nå fem måneder etter sitter den fremdeles på og jeg har en helt vanlig spak for setepinnen liggende, klar for montering. Bakdemperen som var Float er byttet ut med Float X, og jeg bruker ikke lock-out på gaffelen i det hele tatt. Så jeg har i utgangspunktet en lock-out jeg ikke bruker, og en bryter for setepinnen som sitter "feil", men det fungerer egentlig helt greit, og skifte mellom en sykkel som har dropper-hendel helt ordinært og denne går uten trøbbel. Quote
ulf martin Posted November 30 Author Posted November 30 Bruker LO sjeldent, men på lange klatringer synes jeg det er fint å ha, men da holder det med å ha bryterne på enhetene. Blir også mindre mikkmakk. Mulig jeg velger en SID med remote men kjører uten å sette opp med remote og heller lever med at jeg ikke får låst den. Går jo fint, men som sagt synes jeg det er bra med litt støtte når man står i pedalene og henger og slenger over styret når klatringene blir lange og pusten tilsvarende kort. Vi får se hva jeg ender opp med. Quote
Gullars Posted December 2 Posted December 2 RS sin «Gripshift» lockout kombinert med den remote hendelen du liker er nok den minst rotete løsningen. Har det på min egen Trek Top Fuel og datterens Supercaliber gen2. Jeg har gen 1 hvor du låser med å vri på grepet og åpner med en utløserknapp. Jentungen har gen 2 hvor du låser med å vri og låser opp med å vri motsatt vei. Holder en knapp på gen 2. 1 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......
Stefan77 Posted December 2 Posted December 2 Hva med en god gammeldags poplock? Med ditt tiltenkte bruksområde så vil vel sannsynligvis ergonomien være tilstrekkelig, og den åpner for at du kan ha den dropper hendelen du vil. https://bikeshop.no/rock-shox/114309031000/rock-shox-poplock-venstre-venstre-side Quote
LarsB Posted December 2 Posted December 2 På min Highball har jeg mekkea sjæl. Jehg hadde en Fox bryter under styret med en knapp for låse, og en for åpne. Da var det ikke plass til dropper. I tilleg låste jeg gaflen minst en gang på hver tur ved enten å komme borti den uten å merke det, eller at den ikke tålte risting. Uansett var det lite gunstig når man kjører utfor på sti med plutselig stiv gaffel. Jeg løste det med å kjøpe en bryter fra RST. Jeg så den på en Hard Rocxs i borettslagets parkering. dette er en liten nett sak som greit betjenes med tommelen og får plass innenfor bremsen. Den var dokumentert på gamleforumet. Men der er slettejobben kommet så langt at det borte. Bildet under viser ikke veldig tydelig, men du ser at den nesten ikke synes. 😉 På Fox 32 SC gaffelen er det klick to open. det gjør at hendelen er nesten borte når den er åpen og stikker ut litt når den er låst. Det er enda bedre enn om man klikker for å låsen. Den er på side 24 i RST katalogen. Jeg kjøpe min fra en av de tyske sidene. Bike discount eller bike 24 tror jeg, Husker ikke hvilken. LarsB 1 Quote
ulf martin Posted December 3 Author Posted December 3 Takker og bukker @LarsB Har bestilt SC 120 34 med utgpkt i at jeg satser på å få nøytralisert LO ved å fjerne fjæra og sette ventilen i full open nede på krona. I teorien kan det tom se ut som om jeg kan bruke den fra krona når fjæra er borte og kanskje at kronebryteren med "hendel" kanskje tom lar seg sette på. Det blir isf uten klikkene men det spiller ingen rolle. Alt er antakelser så veldig greit å vite at det finnes en ok løsning hvis plan A går i vasken. Det er push to open som lager den største usikkerheten, men det ser ut for meg som om det er fjæra på bryteren som åpner stenger ventilen og ikke at det ligger en fjærmekanisme dypere ned i cartridgen som gjør dette. Fin sommerdag på Kikut! Takk igjen 1 Quote
ulf martin Posted December 3 Author Posted December 3 Gullars skrev (På 2.12.2024 den 8.40): RS sin «Gripshift» lockout kombinert med den remote hendelen du liker er nok den minst rotete løsningen. Har det på min egen Trek Top Fuel og datterens Supercaliber gen2. Jeg har gen 1 hvor du låser med å vri på grepet og åpner med en utløserknapp. Jentungen har gen 2 hvor du låser med å vri og låser opp med å vri motsatt vei. Holder en knapp på gen 2. Takk for deling av erfaring, men er skeptisk til gripshift. Quote
ulf martin Posted December 3 Author Posted December 3 Stefan77 skrev (På 2.12.2024 den 9.34): Hva med en god gammeldags poplock? Med ditt tiltenkte bruksområde så vil vel sannsynligvis ergonomien være tilstrekkelig, og den åpner for at du kan ha den dropper hendelen du vil. https://bikeshop.no/rock-shox/114309031000/rock-shox-poplock-venstre-venstre-side Ja tenkte også på en slik men var usikker på hvor mye den ville trekke og om det er nok eller for mye. Nå har jeg uansett landet på en Fox og ikke SID og ant funnet en løsning som gjør at remote ikke trengs. Quote
ulf martin Posted Tuesday at 09:03 AM Author Posted Tuesday at 09:03 AM ulf martin skrev (På 3.12.2024 den 8.37): Takker og bukker @LarsB Har bestilt SC 120 34 med utgpkt i at jeg satser på å få nøytralisert LO ved å fjerne fjæra og sette ventilen i full open nede på krona. I teorien kan det tom se ut som om jeg kan bruke den fra krona når fjæra er borte og kanskje at kronebryteren med "hendel" kanskje tom lar seg sette på. Det blir isf uten klikkene men det spiller ingen rolle. Alt er antakelser så veldig greit å vite at det finnes en ok løsning hvis plan A går i vasken. Det er push to open som lager den største usikkerheten, men det ser ut for meg som om det er fjæra på bryteren som åpner stenger ventilen og ikke at det ligger en fjærmekanisme dypere ned i cartridgen som gjør dette. Fin sommerdag på Kikut! Takk igjen Det gikk som antatt. Skrudde bare opp LO og tok ut spenninga på fjæra og satt på plass igjen. Lar seg tom fint floppes på krona når/hvis behovet skulle være der. Mulig jeg bytter til den manuelle bryteren hvis den passer. Mikrojusteringen på "open" fungerer ikke lengre, men det spiller ingen rolle for meg. Tror sist jeg brukte kompresjonsinnstilling i open var et nødstilfelle hvor gaffelen var for soft. Open og låst Resten av oppsettet tas med tokens, trykk og retur Lock på denne er forresten pinnestiv og ikke den sedvanlige squishy svampelåsen. Den kjennes veldig race ut. Ikke noen plusj komfortgaffel. Lett Veide den inn på 1556 med aksling og helt kronerør. T-Rex vil komme inn rett under 12kg. Svart matt med sølv/grå dekaler kommer til å matche crossmax hjulene perfekt. XC FTW! http://Instagram.com/sxcyjevnaker/ 1 Quote
Recommended Posts