Jump to content

Birken 2023

Recommended Posts

Jeg er med i år, for 2 år siden hadde jeg en av mine tyngste dager på sykkelen de siste 5-6 år. Trysil-Knut gikk bra, så satser på at årets form kan beholdes og at dagsformen er god. 

Om starten er lettere enn tidligere klarer man evt å henge med lengre enn tilfellet var opp til Skramstad. 

Har ikke vært med på en stund, men tenker å bli med igjen i år. Litt for å ha noe trene mot og litt for å støtte Birken igjen. Savner da Birken var stort, så da får man være med selv.

Ingen store ambisjoner og blir i All Road klassen

• Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Olechr skrev (12 timer siden):

Har ikke vært med på en stund, men tenker å bli med igjen i år. Litt for å ha noe trene mot og litt for å støtte Birken igjen. Savner da Birken var stort, så da får man være med selv.

Ingen store ambisjoner og blir i All Road klassen

Savner også tidene tilbake til da Birken var stor. Birken er viktig for oss som liker rittbasert sykling. Blir det flere deltagere i Birken, så tror jeg også at det ville bli flere deltagere på andre ritt også. F.eks de korte enkle grusrittene som har blitt borte. Knapperittet f.eks. 

• Like 1

Jeg ser an form og deltagerantall før jeg melder meg på.
For meg så skal Birken være en formtest, folkefest og deltagertest. Formen er ikke helt på plass, deltagerantallet magert og da blir det vel heller ikke noen fest i løypa.

Birken er helt klart ikke hva det er mtp deltagerantall, det vet alle. Samtidig, det er flere tusen som er påmeldt og skal sykle, og Birken er en god arrangør isolert sett. Ja de har selvsagt gjort feil, og de fikk rettmessig kritikk når de kutter ut Ultrabirken, men melder man seg på og sykler Birken får man både en en knallbra treningsøkt, et kult sykkelritt og en folkefest sammenlignet med de fleste andre arrangementer. 

Posted (edited)

Jeg er med i år. Rekord i få kilometre på hjul så langt i år, men det jeg har tapt i sykkeltid har jeg kompensert for med økt matinntak. Er påmeldt i emtebeklassen enn så lenge. Pulje 2, men jeg skal høre om de kan flytte meg over i allveisgruppa. Hvis ikke, står valget mellom en 120mm fulldempa eller hardtail stisykkel.

Treningsmessig, så har jeg fokusert på løpetrening til en ultramaraton som ble gjennomført for ett par uker siden. Sykkeltreningen fremover vil hovedsakling bestå at 4-6 minutters motbakkedrag. Og 20minutters ´au´ på de ukentlige syremila-øktene med Gåping.

Deltar på Birken fordi det har vært et årlig høydepunkt siden jeg startet å delta på sykkelritt siden 2005.

Edited by Juffe

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Gew88 skrev (På 7.7.2023 den 9.14):

Jeg er med i år, for 2 år siden hadde jeg en av mine tyngste dager på sykkelen de siste 5-6 år. Trysil-Knut gikk bra, så satser på at årets form kan beholdes og at dagsformen er god. 

Om starten er lettere enn tidligere klarer man evt å henge med lengre enn tilfellet var opp til Skramstad. 

Mye lettere start nå. Henger lett på til du er nede i Åstadalen, der starter det slakt og mye lettere å ligge på hjul. 

Er påmeldt til Birken for første gang.  Hittil i år har det blitt Finnskogkureren og Elgrittet, muligens blir det også Sjusjørittet i slutten av juli.  Og også Grenserittet uka før Birken.

Påmeldt her, planlagt 50 års krise. Går for merket, men usikker på om det er realistisk. Syklet sist i 2011, da på lett og helstiv hybrid med 32 mm dekk. Nå har jeg en Cube alu-ht på 12-13 kg. Lekte meg med tanken på å kjøpe en lett carbonsak, men betyr egentlig ikke så mye for meg. Dessuten alltids greit å ha noe å skylde på 😉

Lund skrev (10 timer siden):

Er påmeldt til Birken for første gang.  Hittil i år har det blitt Finnskogkureren og Elgrittet, muligens blir det også Sjusjørittet i slutten av juli.  Og også Grenserittet uka før Birken.

Velkommen til Birken, håper du får en god opplevelse. Håper du får bedre vær enn min første gang. Den var i 09, da var det ett helsikes vær. Ikke ble det bedre i 10 heller. 

Husker en kompis av meg som skulle sykle for første gang, han var på messa og ble lurt til å kjøpe alt mulig rart han ikke trengte. Dette var på den tiden Squeezy hadde gel med tomatsmak. Han kom jo på under rittet når han tok gelen, at han liker jo ikke tomatsuppe. Moralen er, ikke alltid lytt til erfarne fjellfolk.

• Like 1

NjuK skrev (1 time siden):

…ble lurt til å kjøpe alt mulig rart han ikke trengte. Dette var på den tiden Squeezy hadde gel med tomatsmak….

Oi,flasback! Kjøpte samme gel før Rensfjellrennet for ca 10 pr siden. Å prøve noe nytt (og grusomt fælt) med melkesyra oppover ørene var ingen suksess. Denne gel gav meg jo brekninger med hvilepuls. 

Uten seeding hadde jeg planlagt gjennomføring av et av de stadig færre seedingsrittene denne sommeren. Men lokale Rensfjellrittet ble avlyst, og nå ser det ut som om Valdresrittet også ryker grunnet familiens planer (Far sitt veto hjelper lite når mor+2 døtre peker mot bedre vær i Sverige 😌)

Skal sykle med en som er OK seedet i gruppe 5-6. Og det kan gi litt logistikkutfordring. Ca hvor mange timer senere enn han kommer jeg nå til å starte? 

• 2 weeks later...

Lykke til på Birken folkens, og med de siste forberedelser. Birken blir uten meg i år.  Har blitt anbefalt å ikke trene hardt eller utsette kroppen for store fysiske påkjenninger. 

Mann 32 her, og førstereis i Birken. Har i tillegg kun syklet ritt én gang tidligere - og det var Lillehammer - Oslo i år. Skal sykle på en alu Orbea Oiz. Kanskje litt overkill med fulldempet, men det er det jeg har. 

Målet er merke, men usikker på hvor realistisk det er. Vet ikke helt hva jeg går til. Så vidt jeg har lest meg opp til anbefales det å gi litt ekstra gass de første 30-35 km, og så flater det litt ut hvor man kan ta det litt mer rolig. Og så gi gass igjen opp til Elgåsen. Noen som har noen formening om den type pacing?

Og dekk. Jeg skal legge om til tubeless så måtte ha nye dekk og har kjøpt inn Maxxis Aspen i 2,25 (bak) og 2,40 (foran). Er det greie Birken-dekk? Men holder de dersom det blir vått også? Har et Rekon Race i 2,40 liggende, men det er kanskje ikke noe bedre.

Maggan skrev (6 minutter siden):

Mann 32 her, og førstereis i Birken. Har i tillegg kun syklet ritt én gang tidligere - og det var Lillehammer - Oslo i år. Skal sykle på en alu Orbea Oiz. Kanskje litt overkill med fulldempet, men det er det jeg har. 

Målet er merke, men usikker på hvor realistisk det er. Vet ikke helt hva jeg går til. Så vidt jeg har lest meg opp til anbefales det å gi litt ekstra gass de første 30-35 km, og så flater det litt ut hvor man kan ta det litt mer rolig. Og så gi gass igjen opp til Elgåsen. Noen som har noen formening om den type pacing?

Og dekk. Jeg skal legge om til tubeless så måtte ha nye dekk og har kjøpt inn Maxxis Aspen i 2,25 (bak) og 2,40 (foran). Er det greie Birken-dekk? Men holder de dersom det blir vått også? Har et Rekon Race i 2,40 liggende, men det er kanskje ikke noe bedre.

Hei!

Vanskelig å si noe om hvor realistisk merke er uten å vite hvor mye du har trent, men mitt inntrykk er at med jevn trening over litt tid (si 2-3x i uka i 1 år) med grei BMI (ikke overvektig) burde merke være helt innenfor. Kommer jo også litt ann på treningserfaring etc.

Angående pacing skal jeg selv prøve å holde litt igjen i starten da jeg i konkurranse fort kan bli overivrig hvis jeg tenker at jeg skal gå i jevn fart. En ting er at jeg tror at gjennomsnittstiden drar nytte av å holde litt igjen i begynnelsen, men minst like viktig er den gode følelsen jeg oppnår av å kjøre et ritt uten å ha vært for mye i rød sone i starten. Gitt at Birken er oppover i begynnelsen så er det lettere å kjøre for hardt enn for lett i første del av rittet…

Ang. Dekk tror jeg veldig mye fungerer, men det er avhengig av teknikk og hva du liker. Selv kjører jeg på Rekon Race og har elendig teknikk, men dekkene er fine de. Tror forresten valg av dekktrykk er viktigere enn hvor ru knottene på dekkene er. 

Jeg satser for øvrig på å være med selv hvis det er meldt oppholdsvær: tipper jeg kjører mellom 3:10 - 2:59 i år med greie forhold og håper på bryte 3 timer grensa for første gang! 

Aksel

Aspen er helt OK dekk til Birken, men tror neppe du vil få behov for 2.4 foran. Det kan faktisk være en ulempe siden dekk med større volum har lettere for å rulle sideveis i svinger på løs grus. Rekon Race er overkill her. Sist jeg syklet Birken, så var det på rittfulldemper med Aspen 2.25 slangeløst. ca 22/25 PSI bak/foran.

Hvordan det er best å disponere løpet er det forskjellige meninger om, men i år droppes den værste klatringen opp til Skramstad da løypa legges om og dermed blir flatere i starten. Mindre fare for å dra på syra i starten, men farten vil samtidig være nokså høy, så det vil være mer å tjene på å ligge i gruppe frem til Djuposet. Det vil også være lettere å holde hjulet til de foran. Kjøre jevnt fort på flatene, helst i gruppe og trykke litt ekstra på i motbakkene pleier å være en god oppskrift for meg. Sørg likevel med å få med deg farta over toppene slik at du ikke faller bakpå når det flater ut. Det koster litt de første 30-60 sekundene, men så pleier det å roe seg i kroppen.

Starter selv i år og velger i år som forrige gang, å sykle på gravel med Maxxis Rambler 40mm, 35PSI. Ulempen her er at vi starter klokka 10:05 som er rett bak pulje 8-ish. Det skal bli spennende å se hva vi må forsere og passere i de tekniske partiene fra Djuposet pluss en single track som kommer relativt tidlig i rittet.

Dette blir første turritt siden jeg fikk på vist MS og treningsmengden min har vært mildt sagt, minimal de siste 18 månedene. Men, jeg har klart å karre meg oppover ved å fokusere på hardøkter md kvalitet. Mange treningsøkter på grus i regn, så finvær på rittdagen blir å regne som en bonus.

MAMIL på 51,5 år som lider av en kronisk alvorlig, men sjelden sykdom, som en gang forårsaket komplett muskelsvikt i høyre ben og nedsatt gangfunksjon, på smale dekk og bukkehornsstyre ned ballettbakken. Ingenting å tape, det må jo bare bli bra!

• Like 5

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Alt av dekk vil funke på Birken og man trenger uansett vær ikke noe grovere enn Aspen. 

Det vil i år være lettere å henge med en bra gruppe enn tidligere. Før har det vært viktig å være langt fremme når man er ferdig med første gåparti. I år vil det nok sprekke vesentlig mindre opp før partiet. Jeg tenker uansett det kan være lurt å starte forholdsvis hardt slik at man kommer i en god gruppe. Legger man opp til at man har mye krefter igjen mot slutten ender man stort sett bare med å dra en hau av folk selv. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Takker for innspill.

Har dere noen formening om jeg kan forvente å møte på andre med merke-ambisjoner i useedet gruppe? Hvis ikke så vil vel det være en stor ulempe for meg, uten deltagelse i seedingsritt. 

Maggan skrev (1 time siden):

Takker for innspill.

Har dere noen formening om jeg kan forvente å møte på andre med merke-ambisjoner i useedet gruppe? Hvis ikke så vil vel det være en stor ulempe for meg, uten deltagelse i seedingsritt. 

Min erfaring er at det kan være ganske mange sterke merkekandidater som stiller i useedet. Grunnen til at man starter i den gruppen, er bare at man mangler seedingsgrunnlag fra et annet ritt eller tidligere deltagelse.

Juffe skrev (På 4.8.2023 den 15.40):

Dette blir første turritt siden jeg fikk på vist MS og treningsmengden min har vært mildt sagt, minimal de siste 18 månedene. Men, jeg har klart å karre meg oppover ved å fokusere på hardøkter md kvalitet. Mange treningsøkter på grus i regn, så finvær på rittdagen blir å regne som en bonus.

MAMIL på 51,5 år som lider av en kronisk alvorlig, men sjelden sykdom, som en gang forårsaket komplett muskelsvikt i høyre ben og nedsatt gangfunksjon, på smale dekk og bukkehornsstyre ned ballettbakken. Ingenting å tape, det må jo bare bli bra!

Jeg syns dette er rått og imponerende. Jobber selv med trehjulssykler med motor for alle mulige mennesker med forskjellige funksjonsnedsettelser. Blant annet mange med ms.
At du har funnet en treningsform som har gitt deg fremgang i det siste er skikkelig hyggelig.