Jump to content

#makebarendsgreatagain

Recommended Posts

Jeg bruker Togs for å variere litt på håndposisjonen i lett terreng. Det gir en fin avlastning for håndleddet som noen ganger klager litt. Ekstrabonus at armstillingen blir litt smalere og jeg får merkbart mindre luftmotstand.

Jeg vil slå et slag for innerbarends på grusen. Har også vonde hender, og bestemte meg for å se bort fra motebildet og prøve ut disse fra SQlab. Gir mulighet for fin variasjon i grep og sittestilling, også mer aero med smal armstilling.IMG_3680.jpeg.09a901b3f365daca6a40705d08bd8ab0.jpeg

• Like 2

Ståle

Synes det ser smart ut med plasseringen til innerbarends. Litt mer aero, samt det at du har tilgang til bremsene må jo være knall. Noe spesielt med utformingen som skiller de fra vanlige barends?

Inner barends er populært i bikepacking-miljøet blant de som kjører flatt styre. Jeg bikepacket 400 km selv på min Niner SIR 9 hardtail denne uka, og satte på noen barends innenfor holkene for å gi en ekstra håndposisjon. Funket som bare det, og kostet nesten ingenting. 

IMG_8085.JPG

Edited by olelovold
  • Like 4

Har vært på utkikk etter integrerte/helstøpte holker med korte innerbarends da jeg til tider sliter med nummenhet i håndflate og fingre, spesielt på høyre side.
Har brede Ergon grips i dag men undrer meg på hvorfor produsentene ikke lager helstøpte med innerbarends. Det finnes mange helstøpte med ytre barends. Det nærmeste jeg har funnet er SQL Labs 710 Short I Large og med innterbarends 410 kombo blir slik. Noen som har erfaring med komboen?

SQL-grip-710-short Large.JPG

SQL-inner-kombo.JPG

Edited by san

Thomas- skrev (19 minutter siden):

Bestilte et par for å teste. Takk for tips.

Bestilte du SQL Labs 710 Short, og i hvilken størrelse etter å ha målt hånden/fingre slik de oppfordrer til?
Usikker på hvordan Short med innerbarends vil fungere i forhold til shifter så du får gi tilbakemelding når du har fått prøvd.

Tomas L skrev (1 time siden):

Synes det ser smart ut med plasseringen til innerbarends. Litt mer aero, samt det at du har tilgang til bremsene må jo være knall. Noe spesielt med utformingen som skiller de fra vanlige barends?

Mine fra SQ Labs er formet slik at overgangen mellom styre/holk og «barends» blir behagelige å hvile hånda på, siden de er så korte at jeg ikke kan gripe rundt med hele hånda. Håndbaken hviler dermed på holkene. Laget for å gi et grep beslektet med standardposisjon i «hoods» på bukkestyre.

• 2 weeks later...

Da er Sqlabs holker og innerbarends kommet i hus.
Så får en se om dette fungerer som tiltenkt. Var usikker på størrelsen, omkretsen. Valgte å måle håndstørrelsen ved å skrive ut Sqlabs pdf og måle. Det ble M.

image.png.6b8d24c10777c1a2e9a10a025aa17c03.png

• Like 4

Etter en prøverunde på asfalt med noen justeringsstopp inn og ut av Maridalen fungerer innerbars med holkene utmerket, både på flatene, oppover og nedover. Bars passer utmerket i tommelgropen og pekefinger finner en god stødig og sikker posisjon foran og pekende nedover. Det hele føles stødig og sikkert også ved bremsing.
Fikk nærmest en landeveisfølelse på flatene.
La merke til noen blikk fra syklister som kom imot og de undret seg kanskje over hånd-posisjonen, lang inne og høyt. Det undrer meg også, på hvorfor i alle dager jeg ikke har gjort dette før nå. Verdt prisen på 1211,- fra Bikediscount med moms allerede betalt og med det inget tollgebyr.  Prøvde å bestille andre steder men kombinasjonen var utsolgt flere steder samt at forsøket på å bestille direkte fra SQlab feilet. De sender ikke til Norge, bare EU-land men inkl. UK. Ikke helt oppdatert liste der altså.

• Like 1