Jump to content

Selge gammel bil - fallgruber å tenke på?

Recommended Posts

Jeg har en gammel bil som snart fyller 19 år, den er EU-godkjent knappe 3 måneder til, og har noen feil jeg vet om og sikkert mange jeg ikke vet om også. 

Men, den går jo, kommer seg antagelig gjennom EU-kontroll også. Men siden jeg har to andre biler tenkte jeg å la denne nå takke for seg i tjeneste. 

Skrape den er en mulgheten, men om den går 50000 km til aner jeg jo ikke, for en som kan litt kanskje. 

Men, spørsmålet er - dersom jeg velger å selge den, er det noe jeg som selger må tenke på som ikke kommer og biter meg i ræva på et senere tidspunkt?

• Replies 5
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det er 5 års reklamasjonsrett på skjulte feil og mangler.

Du må ramse opp absolutt alt som er feil med den, og sørg for å ha all informasjon skriftlig.

Ikke helt sammenlignbart men kjipt å måtte bekoste motorbytte på en 10 år gammel bil som du solgte for 4 år siden.

https://www.tv2.no/broom/motorhavari-etter-fire-ar-da-krevde-kjoperen-erstatning/15881418/

Om du skal hevde reklamasjons rett :må ikke bilen være i vesentlig dårligere tilstand en forventet ?hva er vesentlig dårligere stand på en 19 år gammel bil .Snitt alder på vraka biler er 18 år.Så der tror jeg kjøper sliter litt om selger ikke holder tilbake vesentlige feil .

Plankepetter skrev (16 timer siden):

Det er 5 års reklamasjonsrett på skjulte feil og mangler.

Du må ramse opp absolutt alt som er feil med den, og sørg for å ha all informasjon skriftlig.

Ikke helt sammenlignbart men kjipt å måtte bekoste motorbytte på en 10 år gammel bil som du solgte for 4 år siden.

https://www.tv2.no/broom/motorhavari-etter-fire-ar-da-krevde-kjoperen-erstatning/15881418/

Fem års reklamasjonsfrist gjelder ved kjøp fra forhandler (forbrukerkjøpsloven) og dersom tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år (fritt etter hukommelsen). 

For salg mellom private (kjøpsloven) er reklamasjonsfristen to år. 

"Alle" bilsalg er "solgt som de er", da er det følgende som kan utgjøre en mangel: 

image.png.4df2058bf4548f1c5a7ad3610ffe6076.png

Stikkordet er å være ryddig, opplyse om det man vet osv...