Gå til innhold

Tredemølle


Anbefalte innlegg

51 cm er mer enn bredt nok for de fleste. Jeg klarer meg til og med med 45 cm, og jeg er 189 cm høy og har lange bein.

F63 er nok bra nok ja, og Treningspartner.no har vel kampanje opp den akkurat nå tror jeg. Prisene varier voldsomt, og akkurat nå er både den og F85 meget godt priset.

Det verste er at veil pris på Sole i Norge allerede er bra, så når de er på tilbud i tillegg kan det regnes som et kupp 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Sole F85 og er godt fornøyd. Solid mølle! Testet både F63, F65 og F85 i butikken til Treningspartner i Lier før kjøp. Alle 3 er fine men F85 gir klart best løpsfølelse i mine øyne.

Den er kompatibel med Zwift, og ved å bruke en tredjeparts companion app (QZ) kan man også få automatisk justering av gradient ifølge denne videoen. Har dog ikke testet dette selv..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckert skrev (14 minutter siden):

Det er ganske mye større rabatt på F63, uten at rabatten i seg selv skal være avgjørende.

Hva er største forskjellen på 85 og 63 med tanke på daglig bruk og følelse?

Absolutt, og det er derfor jeg skriver at alt avhenger av behov.
Største forskjell er størrelsen på løpebånd og motor.

Sole F85 har også større valser, altså de hjulene som løpebåndet går rundt. Større valser gir mindre slitasje og lavere støy.
Ellers er de relativt like, og du sparer jo en del på F63.

Hvor mye kommer den til å bli brukt? Og hva liker du best å løpe? Intervaller, langtur, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambisjonen er å bruke den når det ikke er bra vær ute. Og i Trøndelag er det ganske ofte. Så kan nok bli brukt daglig tilsammen av kona og meg.

Jeg løper mest turer med noen drag, men ved dårlig tid må jeg få gjort intervaller og det antar jeg er enklere på mølla enn ute.

 

Veldig kjekt at du svarer så bra. Jeg kommer til å bestille via "pulssonen" når avgjørelse er tatt.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckert skrev (1 minutt siden):

Ambisjonen er å bruke den når det ikke er bra vær ute. Og i Trøndelag er det ganske ofte. Så kan nok bli brukt daglig tilsammen av kona og meg.

Jeg løper mest turer med noen drag, men ved dårlig tid må jeg få gjort intervaller og det antar jeg er enklere på mølla enn ute.

 

Veldig kjekt at du svarer så bra. Jeg kommer til å bestille via "pulssonen" når avgjørelse er tatt.

Bare hyggelig🙂
Det er en grunn til at jeg startet den siden. Det kjekkeste jeg vet, er å kunne hjelpe folk til å ta det beste valget for hver enkelt. Og det er ikke alltid like lett i den bransjen der... Så da ble veien kort til å gå "all inn" med noe eget.

Det høres helt kurant ut med F63 for dere. Som nevnt bygger møllene på den samme stabile og gode plattformen. F85 er 20 kilo tyngre, så den vil nok være litt mer stabil ved løping på høy hastighet dersom løperen veier mye, men selv F63 er stødig altså.

F63 har topphastighet på 20 km/t, F85 har topphastighet på 22 km/t. 20 km/t er mye, så det bør holde godt for intervaller.

Begge modellene har kraftige motorer som holder opptil 4 timer kontinuerlig løping. 

17 999,- inkludert underlagsmatte er kanon, og høres ut som et bedre kjøp for deres del enn F85. Spar pengene 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får tenke litt på det.

Jeg ser forresten at bildene av tredemøllene hos Treningspartner er fra de gamle modellene og ikke 2023-modellene. Er det bare bildene som ikke er oppdatert eller er det fjorårets modeller som selges der? Jeg må sikkert spørre butikken om det. Sender dem en mail jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckert skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg får tenke litt på det.

Jeg ser forresten at bildene av tredemøllene hos Treningspartner er fra de gamle modellene og ikke 2023-modellene. Er det bare bildene som ikke er oppdatert eller er det fjorårets modeller som selges der? Jeg må sikkert spørre butikken om det. Sender dem en mail jeg.

Hva tenker du på da? Husk at det kan være forskjeller på modellene som selges i store deler av Europa og USA. Blant annet har ikke Sole F85 modellen som selges i Europa støtte for apper som Netflix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckert skrev (10 timer siden):

Hvilken anbefales?

Jeg har ingen erfaring med tredemølle, men har lest litt.

Ser at Sole F85 som nå er på tilbud vinner mange tester. Vil f.eks Titan Life T80 Pro til halve prisen gjøre samme nytten?

Eller andre erfaringer og anbefalinger?

En ting å være obs på er at Titan Life (og sikkert mange andre) er halvfabrikata fra Kina. Jeg kjøpte en Titan Life T90 Pro fra Tights.no for 13.000 i 2022. Den hadde førpris på rundt 20.000, men fant ut at XXL hadde også akkurat samme mølla til veil.pris på rundt 40.000 noen tid før. 
 

Etter litt jobb googlet jeg meg frem til produsenten, og kostpris lå så vidt jeg forsto på et sted under 10.000. Samme modellen brandes for øvrig under flere navn.

Når det er sagt, er jeg superfornøyd! Den veier 130 kg pluss, fart over 20 km/t og bra bredde/lengde på båndet. Stabiliteten gjør at løpsfølelse er bra, den rokker seg rett og slett ikke. Har Biltema-gulv under.
 

Ulempen med Kina-Brands er at det antakelig er vanskelig å få ordnet den om noe skulle skje. I slik henseende er det enklere med noen av de ordentlige merkene, som til gjengjeld er 30k pluss for samme spesifikasjoner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (23 minutter siden):

Hva tenker du på da? Husk at det kan være forskjeller på modellene som selges i store deler av Europa og USA. Blant annet har ikke Sole F85 modellen som selges i Europa støtte for apper som Netflix.

https://www.soletreadmills.com/treadmills.html

Det står på alle møllene at de er oppgradert 2023.

F85 kan bla.a speile skjerm fra mobil og har mange installerte apper. Også utseendet og plasseringene av knappene er helt forskjellig på 2023-modellene (gjelder vel alle møllene såvidt jeg kan se). Rammen på F85 er nå Z-formet i stedet for at håndtakene stikker ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckert skrev (2 minutter siden):

https://www.soletreadmills.com/treadmills.html

Det står på alle møllene at de er oppgradert 2023.

F85 kan bla.a speile skjerm fra mobil og har mange installerte apper. Også utseendet og plasseringene av knappene er helt forskjellig på 2023-modellene (gjelder vel alle møllene såvidt jeg kan se). Rammen på F85 er nå Z-formet i stedet for at håndtakene stikker ut.

Stemmer.

Det er ikke disse som er tilgjengelig i Norge. Så vidt jeg husker kommer de ikke før i 2024, og da med en betydelig prisøkning. Så spørsmålet er om du har behov for det? Er alternativ til Sole F63 er jo NordicTrack Elite 900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar i dag. Nye møller kommer til Norge i oktober. Da tar jeg sjansen på å vente til da. Greit å ha siste modell når den en dag skal selges videre.

Akkurat nå er det store rabatter på 23-modellene over there. F63 har 45% rabatt. Ned $900 til $1.099. F85 har 46% rabatt. Ned $2.100 til $2.499.

Hvis man ser bort fra alt annet og kun regner om kursen er det ca kr 12.000 for F63 og ca kr 27.500 for F85. Så får vi se hva de lander på når de kommer hit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckert skrev (47 minutter siden):

Jeg fikk svar i dag. Nye møller kommer til Norge i oktober. Da tar jeg sjansen på å vente til da. Greit å ha siste modell når den en dag skal selges videre.

Akkurat nå er det store rabatter på 23-modellene over there. F63 har 45% rabatt. Ned $900 til $1.099. F85 har 46% rabatt. Ned $2.100 til $2.499.

Hvis man ser bort fra alt annet og kun regner om kursen er det ca kr 12.000 for F63 og ca kr 27.500 for F85. Så får vi se hva de lander på når de kommer hit.

Høres lurt ut.

Det er mer svar en jeg har fått faktisk 🙂. Tenkte meg nedover i september, men da spørs det om jeg avventer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (På 5.8.2023 den 19.01):

Bare hyggelig🙂
Det er en grunn til at jeg startet den siden. Det kjekkeste jeg vet, er å kunne hjelpe folk til å ta det beste valget for hver enkelt. Og det er ikke alltid like lett i den bransjen der... Så da ble veien kort til å gå "all inn" med noe eget.

Det høres helt kurant ut med F63 for dere. Som nevnt bygger møllene på den samme stabile og gode plattformen. F85 er 20 kilo tyngre, så den vil nok være litt mer stabil ved løping på høy hastighet dersom løperen veier mye, men selv F63 er stødig altså.

F63 har topphastighet på 20 km/t, F85 har topphastighet på 22 km/t. 20 km/t er mye, så det bør holde godt for intervaller.

Begge modellene har kraftige motorer som holder opptil 4 timer kontinuerlig løping. 

17 999,- inkludert underlagsmatte er kanon, og høres ut som et bedre kjøp for deres del enn F85. Spar pengene 🙂

Veldig nyttig tråd dette!
Er selv på møllejakt, og tror F63 eller F65 vil funke til mitt behov. 
 

Men, jeg er usikker på dette med løpervekt. Har inntrykk av at mølle-produsenter opererer med helt andre tall enn folk som tester møller (lest ulike tester av en rekke møller). Kort fortalt lurer jeg på om 95kg blir for mye for F63/65? 🙂
 

Hva tenker dere forresten om kjøp av brukte Sole møller fra 2019-2020? Risky? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom skrev (2 minutter siden):

Veldig nyttig tråd dette!
Er selv på møllejakt, og tror F63 eller F65 vil funke til mitt behov. 
 

Men, jeg er usikker på dette med løpervekt. Har inntrykk av at mølle-produsenter opererer med helt andre tall enn folk som tester møller (lest ulike tester av en rekke møller). Kort fortalt lurer jeg på om 95kg blir for mye for F63/65? 🙂
 

Hva tenker dere forresten om kjøp av brukte Sole møller fra 2019-2020? Risky? 

Det mange glemmer, er at det er stor forskjell på belastningen på møllen når du jogger i 8-9 km/t vs når du løper i 15 km/t. Mange enklere modeller er ikke konstruert for denne belastningen, og det kan til slutt gå ut over platen uten løpebåndet.

Enkelte produsenter oppgitt faktisk anbefalt maks brukervekt ved løping på f.eks. 12 km/t...

Sole er solide møller, og det er møller som er konstruert for å være i mange år. En brukt tredemølle fra 2019 kan være helt fin, men personlig ville jeg ikke kjøpt brukt ettersom jeg ikke vet hvordan den er behandlet. Treningspartner.no kjører jo også veldig gode kampanjer nå.

 

Merk at F65 er en del tyngre og stødigere enn F63.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (2 timer siden):

Det mange glemmer, er at det er stor forskjell på belastningen på møllen når du jogger i 8-9 km/t vs når du løper i 15 km/t. Mange enklere modeller er ikke konstruert for denne belastningen, og det kan til slutt gå ut over platen uten løpebåndet.

Enkelte produsenter oppgitt faktisk anbefalt maks brukervekt ved løping på f.eks. 12 km/t...

Sole er solide møller, og det er møller som er konstruert for å være i mange år. En brukt tredemølle fra 2019 kan være helt fin, men personlig ville jeg ikke kjøpt brukt ettersom jeg ikke vet hvordan den er behandlet. Treningspartner.no kjører jo også veldig gode kampanjer nå.

 

Merk at F65 er en del tyngre og stødigere enn F63.

 

Skjønner! 
Jeg synes de er dyre på kampanje, men vurderer sterkt å slå til. Leser jeg rett mellom linjene over her kan det bli enda bedre priser i høst… vi får se om jeg klarer å vente 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom skrev (11 minutter siden):

Skjønner! 
Jeg synes de er dyre på kampanje, men vurderer sterkt å slå til. Leser jeg rett mellom linjene over her kan det bli enda bedre priser i høst… vi får se om jeg klarer å vente 🙂 

De er rimelige nå, så om du synes disse er dyre, så bør du nok vurdere andre modeller 🙂

Det er ikke for å være frekk, men ren fakta. Masterfit TP 150 gir mye for pengene og er et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå en F63 i bestilling. Det blir nok ikke zwift-løping men vil gjerne logge øktene til garmin/strava på en god måte. Gjorde noen små forsøk med å koble Sole-App til garmin nå, men får feilmelding og det kan se ut som dette er noe som ikke har blitt rettet på en stund. Har forumet noen tanker om beste flyt for å få info om fart og distanse til Strava, helst uten bruk av andre fartssensorer, eller logging på Zwift?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visningsnavn skrev (54 minutter siden):

Har nå en F63 i bestilling. Det blir nok ikke zwift-løping men vil gjerne logge øktene til garmin/strava på en god måte. Gjorde noen små forsøk med å koble Sole-App til garmin nå, men får feilmelding og det kan se ut som dette er noe som ikke har blitt rettet på en stund. Har forumet noen tanker om beste flyt for å få info om fart og distanse til Strava, helst uten bruk av andre fartssensorer, eller logging på Zwift?

 

Grattis 🙂

Kan du ikke koble Zwift til Strava slik at dataen synkroniseres på tvers av disse? Du trenger ikke benytte deg av Zwift programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (13 minutter siden):

Grattis 🙂

Kan du ikke koble Zwift til Strava slik at dataen synkroniseres på tvers av disse? Du trenger ikke benytte deg av Zwift programmene.

Mulig det. Mange år siden jeg brukte Swift, men men om det funker uten abbonnement så er det jo veien å gå. Får teste litt når mølla er oppe og spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visningsnavn skrev (7 minutter siden):

Mulig det. Mange år siden jeg brukte Swift, men men om det funker uten abbonnement så er det jo veien å gå. Får teste litt når mølla er oppe og spiller.

Tror den løsningen fungerer helt fint uten abonnement🙂

Gi beskjed. Hvis ikke dette funker så finner vi en annen ordning 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...