Gå til innhold

Skivebremser, hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg driver og monterer sammen en sykkel nå. Alt gikk meget smooth. Helt til jeg skulle montere skivebremsene. Den bakre gikk helt greit. Fikk også fylt den fremre opp med bremsevæske, men når jeg presset hardt på bremsehendelen så sprutet det ut bremsevæske mellom kaliper og stempel.

Jeg tenkte kanskje dette skyldes at kaliperen har ligget tørr noen måneder. Jeg tok en identisk kaliper av en annen sykkel jeg bruker jevnlig. Senest i går. satte på kaliperen, fylte systemet, luftet - men det samme skjedde. Når presset hardt så sprutet det ut mellom kaliper og stempel.

Hva kan dette skyldes? det er for utrolig at pakning på begge kalipere tilfeldigvis sviktet i samme øyeblikk. Men kan heller ikke se at noe annet kan medføre at akkurat denne feilen skjer. Rådvill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut av det. Høyre stempel på begge kalipere var knust. Jeg hadde brukt en lufteblokk som ikke passet og dermed ikke gikk helt inn og dekket hele stempelet. Når jeg da presset hendelen skjøv trykket stempelet skjevt, noe som medførte at det gikk i stykker på begge kaliperne. 

Har i alle fall lært at det er høyt trykk i systemet og at det er viktig å bruke riktig lufteblokk mellom stemplene!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...