Gå til innhold

Dårlig kvalitet på RockShox Monarch demper eller bare fått en mandagsdemper?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg kjøpte en sykkel i fjor høst med en RockShox Monarch Plus RC3 bakdemper.

Da jeg kjøpte sykkelen var demperen ca en måned gammel. Testet ikke sykkelen så nøye før jeg kjøpte den og på første turen oppdager jeg at demperen ikke holdt på luften og i løpet av 15 min sykling var det så lite trykk at den ble komprimert helt bare av å sitte normalt på sykkelen. Men uten belastning holdt den trykket. 

Høsten og vinteren gikk uten at jeg fikk somlet meg til å gjøre noe med det og da jeg leverte den inn nå åpnet de den og sa at pakningene var slitt og at den behøvde service og at det var helt normalt etter et år. Jeg sa at den bare hadde vært i bruk i en måned så etter litt frem og tilbake slapp jeg å betale for service så ikke noe å utsette på forhandleren, men jeg var jo ikke direkte imponert over kvaliteten siden den konket ut allerede etter en måneds bruk. Det får meg til å lure på om jeg bør bytte demperen med noe annet? Vet ikke om jeg gidder å ha en demper som behøver 1500kr service etter en måneds bruk? (og annen hver service er større og koster 2500kr).

Anbefalinger? Beholde eller bytte? Og evt bytte til hva?

Eller lære meg hvordan service gjøres og ta service selv annen hver måned?

Og skal det være slik? Har jo hatt andre sykler hvor demperen bare har fungert fint i flere år uten behov for service. 

Endret av Jon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (4 minutter siden):

Det høres ikke normalt ut. Kjøpte du brukt sykkel? Hvordan vet du at demperen var bare en måned gammel? 

Sykkelen jeg kjøpte var eldre men demperen var byttet en måned tidligere. Fikk kopi av kvittering og det var de som solgte demperen som tok service og de bekreftet at den var kjøpt en måned før jeg kjøpte sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raoul Duke skrev (8 minutter siden):

Monarch Plus RC3 ble vel erstattet av Super Deluxe i 2017 om jeg ikke husker helt feil. Har du kjøpt en brukt sykkel eller en gammel overligger? Alderen kan nok uansett forklare hvorfor pakningene måtte byttes.

Ser ut som om den fortsatt er i salg (iallefall denne modellen for Specialized Stumpjumper som jeg har)

https://www.bike24.com/p2337058.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene som gjør at demperen er lufttett er med i servicesettet, så om den er blitt tett nå, så er trolig alt i orden.

Jeg har gjort service på noen Fox-dempere, og i to tilfeller har enden på luftkanna vært knekt ved montering.   Har ikke fornemmelse av at Monarch ikke tåler montering.  Mitt inntrykk er at Monarch og Super Deluxe er mye bedre laget, enn det Fox har levert, stort sett.

Jeg tipper det har vært støv/hår eller ødelagt eller feilmontert pakning.  Sånt skjer ved montering på fabrikken, av og til, dessverre. Jeg har pellet fra hverandre Monarch Plus fullstendig, så jeg er litt kjent med den.  

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon skrev (34 minutter siden):

Ser ut som om den fortsatt er i salg (iallefall denne modellen for Specialized Stumpjumper som jeg har)

https://www.bike24.com/p2337058.html

Ah du har kjøpt brukt sykkkel med ny demper. Om sykkelen er fra før produsentene skiftet til metric for demperlengden er det jo litt begrenset utvalg (spesielt for Specialized sine "spesial" dempere) så da har de nok kjøpt en ny demper, men en eldre modell.

Er ikke helt uvanlig med lekkasje på ny demper, har opplevd det selv. Jeg ville nok i alle fall sett det litt an siden det er veldig begrenset utvalg av 197x48 dempere. Om du vil bytte til noe annet enn monarch plus er alternativet å konvertere til 190x51 ved å kjøpe ny demperinnfestning fra bikeyoke.

 

 

Endret av Raoul Duke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...