Gå til innhold

Tolke ting på mtbmap


Anbefalte innlegg

Screenshot2023-10-21at07_21_45.png.36ce64de7dde64a4281026304a1f2558.png

Det er mulig det bare er jeg som er gammel, har grå stær, buskete øyebryn eller kognitive problemer men jeg sliter med å tolke de forskjellige måtene ting tegnes på mtbmap innimellom.

Her spesifikt hvorfor den ene biten av (stien? veien?) inni verneområdet og delvis utenfor er farget med rødt omriss. Og også hvorfor deler av samme (sti? vei?) lenger nord har blått omriss. Akkurat her er det jeg lurer på om det er en kjærrevei eller lignende i verneområdet som jeg kunne brukt for å nå det som ser ut som en fin sti ned igjen men sånn på generell basis er jeg også nysgjerrig.


Screenshot2023-10-21at07_25_25.png.8590ccfe410f1182dfcea439da409796.png

 

Jeg antar at rødfargen _ikke_ er restricted og at det ville sett ut som ved Skar leir lengre vest. https://mtbmap.no/#15/60.0321/10.7922 lenker til kartutsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket OSM-taggene på disse, og den røde som går delvis inn i verneområdet er tagget med mtb:scale=2, dvs rød vanskelighetsgrad. Den er også tagget med bicycle=dismount. Den som er blå lenger opp er tagget med mtb:scale=1 (blå), og bicycle=dismount. Så det er en litt spesiell kombinasjon, og mulig det ikke er tenkt at disse skal tagges samtidig i MTBmap.no.

Jeg sjekket også Strava heatmap, og det ser ut til at stier er ganske komplett tegnet inn i dette området.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Mellomkollen verneområde og i forskriften på https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2001-12-07-1426 står det
 

Sitat


I forskrifter for nyere verneområder (feks karuspytten) er ordlyden typisk "sti/vei" men det kan vel muligens skyldes at stisykkel har blitt mer populært. For meg høres det ut som det ikke skal være noen grunn til å gå av sykkelen der men det beste er vel å ta turen dit en gang og sjekke hva som finnes av skilting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...