Gå til innhold

Slitestyrke AXS Transmission - GX vs XX1/X01?


Anbefalte innlegg

På tradisjonelt Eagle drivverk så har SRAM lagt veldig høy slitestyrke inn i XX1/X01 drivverket vs. GX. XX1 og X01 tilbyr akkurat det samme, bortsett fra høyere pris og blingfaktor på førstnevnte samt at X01 giret er sterkere (mer egnet til stisykling). 

Nå sveiper det en Transmission-bølge over verden på high-end sykler og før eller siden blir det å hoppe på den vogna også for egen del. Jeg er rett og slett superfornøyd med dagens første generasjons AXS og har i den sammenheng lagt meg på X01 som har gitt ypperlig slitestyrke og etter fire års eierskap har jeg fremdeles ikke klart å ødelegge et bakgir selv om det har hatt noen ublide møter med noen steiner.

Rimeligst girgruppe får man ved å kjøpe ferdig pakkeløsning fra fabrikant, så det kommer nok til å bestemme valget, men så er spørsmålet da, viderefører SRAM samme prinsippet på slitestyrke over på Transmission, eller er det nå blitt mye likere og at det bare er vekta som skiller? Det sagt så sier jo SRAM selv kjedet på Transmission er det mest slitesterke de noensinne har laget, så det skulle vel bety at GX Transmission kjedet burde overgå dagens X01 i slitestyrke. 

Zero Friction har testet X01 og XX1 T-type kjeder og der er det ikke lenger likt, dvs. at X01 er den som er best, men GX vs. X01 har jeg ikke sett noe sted. 

På kassettsiden ser jeg at XX1/X01 viderefører at de er frest ut av ett stykke (bortsett fra granny), mens GX bare har de fire tyngste girene laget på samme måte - i hovedsak skulle dette vel påvirke vekta først og fremst, ikke slitestyrken i vesentlig grad. 

SRAM har bygget full kompabilitet i det nye T-type, det er også utskiftbare komponenter på bakgiret skulle uhellet være ute, så her kan man f.eks sette opp stål-cage fra GX på XX1. Det synes jeg er litt kult. 

Alt i alt virker egentlig GX som det beste alternativet, i det minste på bakgiret, liker særlig at batteriet ligger beskyttet inne i giret og ikke delvis utenpå slik storebrødrene har, så er spørsmålet kassett og kjede? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 0
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...