Gå til innhold

Føremeldinger Bærumsmarka - Vestmarka 2023-2024


andersar

Anbefalte innlegg

Siden Oslomarka og omegn nå er dekket så får vi ta opp en egen tråd med utgangspunkt vest for Sørkedalselva og bort mot Asker og omegn.

I dag: Syltynt melisdryss på toppen av det som meldes å være fantastisk barfrost - jeg har ikke vært ute selv på et par dager og må ta det via-via.

Det er imidlertid pigg som gjelder nå. Det er fortsatt såpass med vann i terrenget at issvullene begynner å få bra størrelse, Fleksumkleivene var nesten ufremkommelig allerede forrige uke, så her skal det nok bli festelig for løypemaskinen senere i år!

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nokså voldsomt med snø litt lenger inn i landet de siste dagene - Sandvika har nesten ikke fått noe, mens fra Løkenhavna og opp så øker det på betydelig. Hos meg har det nok kommet 25+ cm siste 2 døgnene. Så snart må preppetoget ut....

  • Thanks 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

  

Ndreas skrev (23 timer siden):

Full av naivitet og desperasjon (standard kombo) dro jeg ut til gardlaus i dag da dette var eneste dagen uten snøfall på en stund.

Jeg er glad jeg tok turen, men den var nok for spesielt interesserte 😄

Fra Stenskogen gravlund var det stort sett pushbike, så framfor å dytte meg opp til gardlausporten der det fortsatt kunne være dritt, så dytta jeg bare opp siste halvdel av den semi-forbudte stien en handfull ganger og kjørte ned. Det var veldig artig, balanse/seiltur men mye arbeid oppover 😄

Men nå er iaf grunnen beredt, så hvis noen med et bildekk, tjukksykkel eller samme kombinasjon av naivitet og desperasjon vil teste så er dette tia, tror det er lurt å få sykla de nedoverstiene vi ønsker før det blir skikkelig kaldt her i slutten av uka.


Endte vel på 32grit og 6.4 flow til slutt 😄

thumbnail_IMG_9463.jpg

thumbnail_IMG_9464.jpg

thumbnail_IMG_9466.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befaringsdatapunkter fra dagens skitur fra Burud parkeringsplass til Nygård:

Nord fra Skriverberget så det ganske bra ut. Kom en kar på fatbike da jeg stoppet der. Han så ikke sint og lei ut selv om han trillet noen meter. Det samme var stien som går mellom Muren og Trulsrudbonn, denne er ikke spesielt interessant på sommerføre, men på vinterføre kan den bli knallbra. Fra nygård og retning Sæteren Gård var det også godt tråkka opp.

Så uten å ha prøvd selv, så tror jeg det er godt potensiale for fine turer den kommende uka (om man ser bort fra veldig lave temperaturer)

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiai, med massevis av nysnø er nok føret avhengig av utmarsj til helga! Jeg tok randoskiene opp til Grevlingberget i dag, og det er var MYE snø. I hvertfall 25+ cm med veldig fint løst pudder, som ikke bærer noen verdens ting. Det er kanskje et håp om at snøen faller sammen på søndag da det er meldt mildere vær, men jeg tviler på at det blir nok.

Så på med randoski, truger og dekk-trekk!

  • Thanks 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kom meg ut og det var knallfint fra Fisklaus ned til Mellom, og størsteparten av Gorilla/Monkeypinch var veldig bra også. Veldig krevende balansegang, men veldig artig. Hardt og fint på klatringene, så det mest utfordrende var at det har vært veldig lite sykler ute. Man er litt låst til de vanligste fot-stiene på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Virker som det er mange færre ute nå enn før og under pandemien. Har hatt 3 runder med truger og dekk, pluss litt flere tjukkasrunder i området og ser nesten ikke sykkelspor.

Har bomma litt med dekktrekkinga og det har alltid kommet snø rett etterpå. Og så var det mye tyngre og langsommere enn jeg hadde drømt om. Blir ikke lange runder om man surrer rundt alene. Har dekket i boden Anders, skrik om du vil ha det tilbake kjapt. Det er så kort vei til Drammen at det vrient å motivere seg for prepping.

Denne skal på veien til våren så det blir lite tid til prepping neste ukene. image.jpeg.3d820443fe9378d652b51b38af68ab45.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekket var ment til odel & eie altså, jeg har produsert på løpende bånd til de som har ønsket seg. Dekka får vi gratis hos dekksjappa til en av de lokale heltene, og bolt/mutter kosta vel kanskje 20 kr pr dekk. Det sponser jeg gladelig for å få preppa opp stiene.

Men du har nok rett, i år har sesongen vært ikke-eksisterende for min egen del, og jeg har ikke hatt tid til å dra ut og preppe selv.

Har ikke sykla en eneste runde i skauen på pigg i vinter, mest fordi det har vært type 2-3 dager med bra føre, og så har snøen kommet på nytt. (Og så har jeg vært ganske opptatt med andre ting, som ikke akkurat har hjulpet på.)

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I går var det knallhardt litt sent utpå kvelden og supre forhold. Sykla fat, men hadde gått fortere med en av de andre.

Mange trær som blokkerer Gorilla. Hadde ikke med sag. Høyere opp bar skaren nok til at man kunne kjøre utenom sti og løype. Kantene på stiene er kjempeharde så det blir litt slit med pedal-strike. Er nok mulig å sette veldig god tid på Brunkollen-Muren nå om man går for det og ikke har trøtte bein. Elg på Tjæregras og Fiskelaus og flere rådyr ned Blåbær Enduro. Litt gøy, og de ble ikke skremt av at jeg kom forbi heller.

Store dype kratere noen steder der det har vært bekker under snøen. Gode muligheter for OTB om man ikke følger med.

Fortsatt nesten sykkelspor og se.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...