Gå til innhold

Postmount til Flatmount, WTF?


Anbefalte innlegg

Har en MTB ramme som skal få bukkestyre og stiv gaffel. 

Både gaffel og ramme har MTB standarden Postmount, men GRX 810 gruppen jeg skal ha på er Flatmount. 

Ser jeg kan få adaptere så den er grei, men det ser ut som om jeg må gå opp i str på bremskivene både foran og bak. Altså hvis gaffel er standard PM 160mm så må jeg opp i 180mm skive og det samme bak(?) 

Blir voldsomt isf, rene DH riggen, så håper det finnes en vei rundt uten å gjenbruke kallipperne som allerede står på siden jeg har planer for SLX settet som står på i dag uten å måtte styre med nye kallipere, strømper, lufting osv osv.

Takk 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at bruk av adaptere ofte gir +20mm skive er jo en reprise av da mange hadde terrengsykkel med IS-bremser og etterhvert fikk seg ny PM-gaffel, som gir +20mm skive med adapter til IS-kalipper. (Nå finnes det visstnok +0 til det, men det er neppe plass for +0 fra PM til FM)

Har akkurat kjøpt PM til FM-adapter selv, til racersykkel med PM 140 med tanke på mulig gruppebytte, så det er jo greit. Bruker uansett +20 PM til PM adapter nå

Ellers har jeg to sykler, racer og cx, med pm-kalipper og brifter, fungerer jo veldig bra. Virker som SRAM er mer ømfintlig, med egen kompatibilitetstabell, mens Shimano ikke har slike problemer.

Det finnes noen billige og veldig bra PM-kalippere for rett slange, så kan du bruke det meste fra GRX-settet. Feks MT200 er billig og bra, om enn litt simpel av utseende.

 

Edit: men 180mm på monstercross blir jo kult, da! Så adapter foran og bak er kanskje gteit likevel?

Endret av ktodnem
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ktodnem skrev (4 timer siden):

Det at bruk av adaptere ofte gir +20mm skive er jo en reprise av da mange hadde terrengsykkel med IS-bremser og etterhvert fikk seg ny PM-gaffel, som gir +20mm skive med adapter til IS-kalipper. (Nå finnes det visstnok +0 til det, men det er neppe plass for +0 fra PM til FM)

Har akkurat kjøpt PM til FM-adapter selv, til racersykkel med PM 140 med tanke på mulig gruppebytte, så det er jo greit. Bruker uansett +20 PM til PM adapter nå

Ellers har jeg to sykler, racer og cx, med pm-kalipper og brifter, fungerer jo veldig bra. Virker som SRAM er mer ømfintlig, med egen kompatibilitetstabell, mens Shimano ikke har slike problemer.

Det finnes noen billige og veldig bra PM-kalippere for rett slange, så kan du bruke det meste fra GRX-settet. Feks MT200 er billig og bra, om enn litt simpel av utseende.

 

Edit: men 180mm på monstercross blir jo kult, da! Så adapter foran og bak er kanskje gteit likevel?

Ok skjønner 

Jeg tenker å kjøpe ferdig sett for minst mulig styr så da lener jeg meg på den siste setningen din. Jeg har/hadde egentlig en tanke om å få litt landevei DNA inn i prosjektet siden jeg har valgt å fjerne dempegaffelen. 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (1 time siden):

Kan du ikke bruke de gamle kaliperene? Jeg har Saint/zee kalipere tilkoblet Shimano 105 hendler.

Jo, og mon tro om ikke det er deg som har tipset meg om det i annen tråd. Greia er at jeg nå etter å ha fått tenkt meg om så vil det være en fordel å sitte igjen med komplette bremser på det som skal av. 

Jeg går bare for adapter og 180 skiver, det blir som sagt lengre oppe her sikkert bare kult. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...