Jump to content

Postmount til Flatmount, WTF?


Recommended Posts

Har en MTB ramme som skal få bukkestyre og stiv gaffel. 

Både gaffel og ramme har MTB standarden Postmount, men GRX 810 gruppen jeg skal ha på er Flatmount. 

Ser jeg kan få adaptere så den er grei, men det ser ut som om jeg må gå opp i str på bremskivene både foran og bak. Altså hvis gaffel er standard PM 160mm så må jeg opp i 180mm skive og det samme bak(?) 

Blir voldsomt isf, rene DH riggen, så håper det finnes en vei rundt uten å gjenbruke kallipperne som allerede står på siden jeg har planer for SLX settet som står på i dag uten å måtte styre med nye kallipere, strømper, lufting osv osv.

Takk 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det at bruk av adaptere ofte gir +20mm skive er jo en reprise av da mange hadde terrengsykkel med IS-bremser og etterhvert fikk seg ny PM-gaffel, som gir +20mm skive med adapter til IS-kalipper. (Nå finnes det visstnok +0 til det, men det er neppe plass for +0 fra PM til FM)

Har akkurat kjøpt PM til FM-adapter selv, til racersykkel med PM 140 med tanke på mulig gruppebytte, så det er jo greit. Bruker uansett +20 PM til PM adapter nå

Ellers har jeg to sykler, racer og cx, med pm-kalipper og brifter, fungerer jo veldig bra. Virker som SRAM er mer ømfintlig, med egen kompatibilitetstabell, mens Shimano ikke har slike problemer.

Det finnes noen billige og veldig bra PM-kalippere for rett slange, så kan du bruke det meste fra GRX-settet. Feks MT200 er billig og bra, om enn litt simpel av utseende.

 

Edit: men 180mm på monstercross blir jo kult, da! Så adapter foran og bak er kanskje gteit likevel?

Edited by ktodnem
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ktodnem skrev (4 timer siden):

Det at bruk av adaptere ofte gir +20mm skive er jo en reprise av da mange hadde terrengsykkel med IS-bremser og etterhvert fikk seg ny PM-gaffel, som gir +20mm skive med adapter til IS-kalipper. (Nå finnes det visstnok +0 til det, men det er neppe plass for +0 fra PM til FM)

Har akkurat kjøpt PM til FM-adapter selv, til racersykkel med PM 140 med tanke på mulig gruppebytte, så det er jo greit. Bruker uansett +20 PM til PM adapter nå

Ellers har jeg to sykler, racer og cx, med pm-kalipper og brifter, fungerer jo veldig bra. Virker som SRAM er mer ømfintlig, med egen kompatibilitetstabell, mens Shimano ikke har slike problemer.

Det finnes noen billige og veldig bra PM-kalippere for rett slange, så kan du bruke det meste fra GRX-settet. Feks MT200 er billig og bra, om enn litt simpel av utseende.

 

Edit: men 180mm på monstercross blir jo kult, da! Så adapter foran og bak er kanskje gteit likevel?

Ok skjønner 

Jeg tenker å kjøpe ferdig sett for minst mulig styr så da lener jeg meg på den siste setningen din. Jeg har/hadde egentlig en tanke om å få litt landevei DNA inn i prosjektet siden jeg har valgt å fjerne dempegaffelen. 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Sun Flyer skrev (1 time siden):

Kan du ikke bruke de gamle kaliperene? Jeg har Saint/zee kalipere tilkoblet Shimano 105 hendler.

Jo, og mon tro om ikke det er deg som har tipset meg om det i annen tråd. Greia er at jeg nå etter å ha fått tenkt meg om så vil det være en fordel å sitte igjen med komplette bremser på det som skal av. 

Jeg går bare for adapter og 180 skiver, det blir som sagt lengre oppe her sikkert bare kult. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...