York Posted December 4, 2023 Share Posted December 4, 2023 Kjøpte en bakfelg som jeg måler til 17 mm innvendig og 22 mm utvendig (der det står 17.9 og 25 på figuren), Spørsmålet er hvor smale/brede dekk bør/kan jeg ha? 🙂 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted December 5, 2023 Author Share Posted December 5, 2023 Fant ut at jeg har en 17c felg. Fant litt ulike tabeller, ser ut som det er ulike anbefalinger for terreng og landevei. Basert på denne ser det ut som 23-28 mm dekk bør være optimalt: Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
olve Posted December 5, 2023 Share Posted December 5, 2023 Hvis du er interessert i det aerodynamiske forholdet mellom dekk/felg kan du lese litt om rule of 105(%). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted December 5, 2023 Author Share Posted December 5, 2023 Burde sånn sett kjøpt 28c dekk, men det er ganske trangt mellom skjermen og ramma, så gikk for 23c i håp om å redusere subbing 😀 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oyvinsr Posted December 5, 2023 Share Posted December 5, 2023 105% regelen sier at felgen skal være 105% av faktisk dekkbredde. Dermed er 23mm dekk ganske riktig. 24mm faktisk bredde vil være teoretisk optimalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted December 5, 2023 Author Share Posted December 5, 2023 Ah, da husket jeg feil. Det var omvendt ja 😅 Takk for korreksjon, da blir det både punkteringsikkert OG aerodynamisk på vei til jobb 😁 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts