Gå til innhold

Lofoten - tips til steder å bo


Anbefalte innlegg

Vi vurderer Lofoten sommeren 2024, men trenger tips til hvor og hvordan man bør bo.
Kona og meg, samt yngstedattera på 16 år.

Så først på leie av bobil, men det blir såpass dyrt at vi like gjerne kan leie oss inn på hytter, rorbuer, hotel, e.l.
Da blir det med andre ord privatbil. Tar mindre plass på små veier gjør den også. Håper vi klarer oss uten tilhenger.

Vi sikter oss inn på kiting (erfaren), wingfoil (nybegynner), SUP (erfaren, både bølger og flatt). Datter vil også ta bølgesurfekurs, men det blir vel bare én dag.
I tillegg kommer jeg til å sykle når de to går fjelltopper, knærne mine tåler ikke fjellvandring lengre.

For kite og wingfoil har jeg sett meg ut Flakstad, Ramberg, og Yttersand. For bølgesurfing blir det vel Unstad.

Så til spørsmålet. Hvor bør vi bo, og hvordan bør vi bo? Vi har sett litt på hus på Airbnb, og skal vi ha noe særlig til standard og gangavstand til strendene, så koster det deretter!
Går det an å bo litt lengre unna og kjøre til strendene hver dag, eller blir det da et helvete med å få parkering pga. så mye folk? Ergo, bedre å betale mer for å bo så sentralt som overhodet mulig?
Eller er det bedre å droppe Airbnb og selvhushold og heller bo på noe hotell eller vertshuslignende, hvis det finnes? 

Er det eventuelt andre steder som er minst like bra som de jeg har nevnt, men mindre folksomt? Det kommer jo an på vindretning også. Blir det bare fralandsvind på "yttersida" må vi over til "innsida", og dermed bilkjøring uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke spør. Det beste stedet å bo når en skal til Lofoten er vel Helgeland 🙂 Du har sikkert vurdert pros/cons mellom å kjøre ekstra langt for å henge med MYE folk vs. alt det Helgelandskysten har å by på. Du nevnte ikke klatring som jo er et aktivitet der Lofoten er noen knepp over Helgeland. Når det gjelder sykling så er det utrolig mye bra over alt, så det er ville jeg ikke tenkt på. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PS: Det jeg egentlig prøver å si er om at du egentlig orker å reise til Lofoten for å henge med en hælvetes masse oslo folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg foreslo Helgelandskysten men det virket ikke som det var helt det kona hadde sett for seg hvis man først skulle dra nordover.

..men om Helgeland skulle bli aktuelt igjen, har du tips til spesifikke steder?

Endret av parob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esc skrev (47 minutter siden):

(Avsporing: Hvor lett/vanskelig er wing foil? Det ser jo veldig morsomt ut)

Spør meg igjen til høsten...


De som kan det sier at det er veldig vanskelig, helt til man knekker koden med balansen, deretter er det lett. En viss fordel med bakgrunn i brettrelaterte greier (snowboard, kite) da man bruker halve tiden på å stå med "feil" fot først. Jeg begynte med vingen på en SUP (med ekstra finner for å kunne holde høyde) i fjor sommer, og det var veldig lett. Da lærer man seg å styre vingen, mer fart mindre fart, jibbe, osv. Alt i lav fart (en SUP får du ikke opp i mye fart uansett).
Så gikk jeg videre til foilbrett i sommer, men med en frozen shoulder for tiden så ble det bare tre ganger på vannet (klarer bare å få på meg den tynneste våtdrakten min). For min del er det ikke noe problem å cruise frem og tilbake på vannflata, ikke noe problem å vende ute på fjorden heller mens jeg balanserer på brettet. Men jeg har bare så vidt begynt å få løft opp på foilen, og de gangene det har skjedd har jeg deiset ned på vannflaten igjen etter bare et par sekunder. Innså raskt at jeg har litt for liten vinge (5m), så jeg kjøpte en 6m i høst og satser på mer fart og mer løft til våren 🙂

Dette skal jeg lære meg, rett og slett. Selv om det går på bekostning av sykkeltid. Jeg bor bare 500m fra sjøen, men det er en uegnet spot for kiting men ypperlig for wingfoil. Windsurf drev jeg med på 80-tallet, men det er for mye utstyr med for mye volum. Kiting er veldig kjekt (jeg har kitet i 20 år), men man trenger mer plass på stranden og bør ikke holde på alene. Wingfoil tror jeg blir et fint substitutt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nattferja fra Bodø til Moskenes. Da får du servert Lofotveggen i sakte-TV til frokost.
 

Djevelsk mye folk fra tidlig juli. Og dertil styr med parkering og de fleste bobiler kjører rundt med enten knust eller reparert venstre sidespeil. 

Helgeland: Sandnessjøen med fjella rundt. Rødøy! Langsand sør vest for Bodø. 
 

Telt på stranda: kommunene er blitt flinke til å etablere både P-plasser og toalett og vannkran. Men det blåser mye (er vel derfor dere drar) og da fylles bil, telt og det meste med fin sand etterhvert. Ka med noen daga på stranda i teltet, og noen dager med Henningsvær ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...