Gå til innhold

Sag og bakdemperjustering


Anbefalte innlegg

Har en Scott spark Nino edt, med RS Deluxee RLC3 bakdemper. Etter mye gode råd og god hjelp fra klubbkompis Lømo ( også aktiv på forumet) har jeg fått justert demperen vesentlig bedre enn tidligere. Har shockwiz også til hjelp:). 
 

nå er demperen sykt digg i terrenget, og jeg får endelig benyttet mye av vandringen. Har ikke bunnet den, men mye blir brukt. Før så hadde jeg mye mer luft og sjeldent utnyttet jeg vandringa. Dette fører nå selvsagt til en helt annen følelse på sti. Jeg veier 85 kg, kjører maratonritt, glad i terreng men ikke for grovt med hopp etc. 

problemet slik det er nå er at jeg har nesten 40% sag:/. Dette er jo for mye. Hvis jeg skal fylle i mer luft for å nærme meg 25/30 så vil jeg miste den digge følelsen demperen gir nå. Noen som har noen tanker eller tips å komme med? 
 

legge inn volumspacer? Men det vil vel egentlig kun endre trykket når demperen jobber mot full utnyttelse? 
 

på en måte veldig fornøyd slik den er nå, samtidig veit jeg at 40% sag er for mye. Ergo mister jeg jo nattesøvn😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lignende traumatiske opplevelser med gaffelen min. Tror jeg aldri har klart å bruke mer enn kanskje 100-105mm av 120mm vandring. Det plagde meg til jeg tok ut all lufta å fikk bekreftet at den faktisk hadde kapasitet til 120mm. Mulig jeg kan få brukt alt om jeg har trykket lavere, men det går jo på bekostning av sag (noe jeg ikke vil ha lavere i fronten). Tror det var én volum spacer i den fra fabrikken. Har i hvert fall tatt ut en, noe jeg følte ble generelt bedre så jeg har latt det være sånn, men fikk ikke brukt mere vandring. Gaffelen føles veldig bra ut nå, og har bare erkjent at jeg ikke kjører hardt nok og enda har litt å gå på 😅

Bak kjører jeg ganske mye mindre psi enn anbefalt for min vekt på Fox Float DPS for å få brukt vandringen. Til min kjørestil føler jeg det funker fint da man har mulighet å stive den av litt med midterste setting på 3-pos remote. Har bare prøvd meg fram på trykket, og ignorert sag litt der bak. Hvis demperen FØLES digg ut i terrenget så er jo egentlig det det viktigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar👍🏻
 

har jo den funksjonen med lockout her også, tre posisjoner. Så bedre å kunne bruke mye av vandringa når full åpen enn å ikke være i nærheten… 

litt usikker på hva jeg gjør. Mulig jeg monterer shockwiz tilbake og tester med noe mer luft.. har nå testet ferdig på gaffelen, og er fornøyd der👍🏻
 

noen som har noen tanker om hva en evnt volumspacer vil gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otoen fjerning av volumspacer skal i teorien gjøre det lettere å bruke mer vandring uten å endre trykket. En lett rytter som ikke kjører som en gal mann gjør ofte lurt i å ta bort en eller noen. Her er en lettfattet og kort forklaring på hva som skjer: As you move through travel in an air spring (be it in an air fork or air shock), the air chamber (volume) shrinks while the amount of air in that chamber stays constant—in other words, the air is forced to compress and increase in pressure. The more air is compressed, the more force it takes to compress it further. This principle is why air springs work as well, springs.

When we talk about air suspension being progressive, we mean that the spring curve of an air spring increases in rate the farther you move into travel. The last centimeter of travel is harder to move through than the first centimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i dempermanualen at man ikke skal fjerne volum Spacer på Scott sine modeller, så evnt snakk om å sette i en ekstra. Men tror ikke det gjør noe i forhold til sag. Eneste er vel mer luft, men da mistet jeg jo trolig den digge følelsen nå🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere andre med Scott spark opplevd i forhold til sag, lufttrykk og opplevelse/utnyttelse av vandring?  Blir fortsatt ikke enig med meg selv om hva jeg skal gjøre videre🤦🏼‍♂️😂
 

jeg veier 84 kg, 195 cm høy så xl ramme. Har prøvd div trykk, og som skrevet så er demperen en helt annen med lite luft og 38/40% sag. Har vel nå 165 psi, demperen er en RS deluxe RLC3 nude. Scott spark Nino etd. 

Endret av Otoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpnet opp demperen i dag for å se i forhold til muligheter for å sette inn volum spacer, evnt ta ut… klarte ikke å se muligheten for noen av delene på den. Mener å ha lest at det er noe spes med Scott sin nude versjon🤷🏼‍♂️. Noen som har gjort dette, eller veit noe?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par Sparker siden jeg hadde rs men hadde aldri utfordringene du skisserer. Har stort sett gått for i underkant av 30% sag som har gitt en plush og fin demper - retur så treg som mulig uten at den pakker seg.  Samme på Fox som jeg har nå. På gaflene har jeg endt opp med å én eller to volumespacere ekstra både på rs og fox. 

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere Scott Spark RC og Genius og synes Scott-sykler er best med "litt mye" sag. Dvs rundt 30-35%. På andre sykkelmerker med fulldempere så har det fungert bedre med 25-30%. Er litt smak og behag det her men så lenge du ikke bunner eller føler det blir rart med så mye sag så er det bare å kjøre på. Scott baserer seg mye på twinloc n sin og hyppig bruk av denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar👍🏻. Har nå landet på at jeg digger den slik den er. Har fylt opp til 160 psi, og da tatt 20 psi om gangen for så å komprimere fem seks ganger. Har gjort dette med den røde spaken maks i retning skilpadde (justeres tilbake til midtposisjon etter måling av sag).Har da ca 35% sag. Ca 20 % sag ved ett trykk på twinlock. Tenker at jeg må bli flinkere til å bruke midtposisjonen på twinlock’n👍🏻
 

planen er en grei tur på en god del høyfjellsstier i kveld, så lander nok ila den økta på om 160 psi er gull mot 155 psi ca🤔😂

Endret av Otoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...