Gå til innhold

Bytte kaliper bak


Anbefalte innlegg

Bakbremsen på vintersykkelen virker å ha nådd end of life. Fungerte litt etter massiv pumping, men mistet bremsekraft etter noen få sekunder igjen. Fungerte altså sånn noenlunde i full "ABS-mode". Jeg har forsøkt å lufte uten at det hjelp (virker som det faktisk ble verre for nå virker den ikke i det hele tatt...). Jeg mistenker at det kanskje lekker rundt stemplene. Etter 10+ år i Oslos saltlake tenker jeg denne har gjort jobben sin.

Dette er XT-bremser fra litt over 15 år tilbake. Så lenge jeg holder meg til Shimano skal det vel bare være å bytte kaliper til noe sånt? Eller er det noe annet jeg må tenke på her?

https://bikeshop.no/shimano/ebrm6100mprx/shimano-deore-m6100-bremsekalipper-foran-eller-bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (1 time siden):

Sjekk Tektro sine, de er viden kjent for å holde bedre enn de nye fra shimano. Skal gå om hverandre og koster ikke mange hundrelappene.

 

Ser ikke ut som Bikeshop har det inne. Siden jeg kan spasere bort fra jobb er det greit å handle der. Fant jo en enda billigere fra Shimano:

https://bikeshop.no/shimano/ebrmt200mprxl/shimano-br-mt200-bremsekalipper-sort-foran-bak-hydraulisk?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA5L2tBhBTEiwAdSxJX7jxjGuHRUI6GvNe7g0NNVFKwrGQfuFDNOm6mNJPiYsHIk1rBbIG-RoCzRQQAvD_BwE

Egentlig hadde det vært bra med noe totalt lukket, men det er begrenset hvor mye tid, penger og energi jeg gidder å bruke på vintersykkelen.

Men jeg tolker svaret ditt uansett som at det bare er å bytte kaliper uten å tenke på noe annet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al_mtb skrev (2 minutter siden):

Ser ikke ut som Bikeshop har det inne. Siden jeg kan spasere bort fra jobb er det greit å handle der. Fant jo en enda billigere fra Shimano:

https://bikeshop.no/shimano/ebrmt200mprxl/shimano-br-mt200-bremsekalipper-sort-foran-bak-hydraulisk?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA5L2tBhBTEiwAdSxJX7jxjGuHRUI6GvNe7g0NNVFKwrGQfuFDNOm6mNJPiYsHIk1rBbIG-RoCzRQQAvD_BwE

Egentlig hadde det vært bra med noe totalt lukket, men det er begrenset hvor mye tid, penger og energi jeg gidder å bruke på vintersykkelen.

Men jeg tolker svaret ditt uansett som at det bare er å bytte kaliper uten å tenke på noe annet 👍

Jeg tror ikke noen hadde brydd seg med å serve kaliper, hvis du spør om det.
Slike jobbsykkel-kalipere blir såpass billige at det dessverre er bruk og kast.

Ryktene hos flere verksted her i byen(Trondheim) er hvertfall at Tektro holder bedre enn nyere Shimano i saltguffa.

Stikk innom dem å spør, evnt hva du trenger av overganger, med mindre du kan gjenbruke alt.

 

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det finnes to ulike varianter av slange "insert".

Hvis du tenker å mekke selv med eksisterende bremseslange, så pass på å få det riktig 🙂

Fra Q&A hos Amazon:

Sitat

Are all Shimano olives the same?
The BH59 and BH90 Olives are identical, the barbs however are different, because of the different internal diameter of the tubing. They are not interchangeable.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrBruce skrev (På 26.1.2024 den 18.11):

Jeg mener det finnes to ulike varianter av slange "insert".

Hvis du tenker å mekke selv med eksisterende bremseslange, så pass på å få det riktig 🙂

Fra Q&A hos Amazon:

 

Takk! En ting å være klar over der 🙂 Det som "er fint" med at bremsen per nå ikke funker er at det blir ikke verre hvis jeg kåler litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...