Gå til innhold

Kjede som bare hopper ett sted på kassetten? - hjelp til feilsøking


Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk endelig prøvd ut min nye (brukte) sykkel! Første gang jeg har hatt elektriske gir, og det å kunne justere gjennom en app var jo ganske greit. Skifter greit på de fleste girene, men er ett gir (nr. 3) hvor kjedet bare hopper og rasler. Instinktivt vet jeg at dette kan bety at giret er slitt ut, men selger hevdet at sykkelen bare er brukt 22t, så det er jo i så fall imponerende å ha klart å ha slitt ut et gir på så kort tid... Sjekket at skifteren stod rett under slik jeg så på noen videoer, men ellers er jeg litt usikker på hva annet jeg kan sjekke? Hva er neste steg? Noen som har noen tanker om hva dette skyldes? 1. og 2. gir fungerer fint. Er SRAM force og bare ett tannhjul foran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoop! 🎉 I og med at sykkelen har så lite bruk av tidlegare eigar så er det ikkje urimeleg å tenke at bakskifteren kan trenge litt justering. Youtube er din (og min) venn her! SRAM Tech og fleire andre har gode videoer på justering av bakskifteren. Denne er veldig nyttig: https://www.youtube.com/watch?v=Bx-kB7rNFJQ&t=251s,

Min erfaring er at "rasling" midt på kassetten ofte løysest med mikro-justering -> "micro adjust", dette gjør du ved å trykke på dei to knappene på hendlene (sjå demo i video). Opplinjeringen skal ikkje vere perfekt sentrert, men ørlite forskyvd, eitt-to mikroskift, utover på kassetten (mot tyngre gir).

Sjekk at Limit-skruene er riktig innstilt, det er desse som passer på at skifteren ikkje går forbi letteste gir på kassetten (high limit) eller tyngste gir (low limit).

Ellers kan du sjekke B-skruen -> at avstanden (Chain gap) mellom øverste jockey-hjul ikkje er for langt unna, ei heller for nært, kassetten. Denne videoen er nyttig: https://www.youtube.com/watch?v=FGCvSttI89s&t=21s 

Eg nevner to ting til som dog er mindre sannsynlige problem siden du har problem på 3. ring og ikkje i topp/bunn av kassetten, men viss ikkje verken mikrojustering eller justering av high/low limit eller b-skruen funker så:

- Dobbelsjekk kjedet: det må vere flat-top kjede beregna for 12speed og ikkje for langt/kort (og ikkje slitt)

- Girøret kan vere bøyd. Stort sett kun eit problem i topp/bunn, men kan definitivt gi rasling i midten (fordi micro-justeringen då også er off)

Og avslutningsvis: SRAM Force etap AXS er kjent for å være raslete og lager ganske mykje meir lyd enn det e.g. shimano gir gjer! Eg tenker ikkje lenger på det, utover at det er ein nyttig påminner på at kan være tid for ny runde i voksgryta 😄

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
olve skrev (På 1.3.2024 den 15.58):

Jeg vet av erfaring at uvøren bruk av kjedepisk kan bøye tenner på kassetten, så sjekk om alle tennene på kassetten ser fine og rene ut.

 

Takk! Skal se litt nøyere på kassetten i morgen.

dothtm skrev (På 1.3.2024 den 16.30):

 

Tusen takk for veldig nøyaktig og nøye svar (skrevet på en veldig ryddig måte)! Tålmodigheten ga seg, så skiftinga har fått vært så som så, prøvde litt mikro-justering igjen, men ble ikke så mye bedre. Fant ut at det tyngste giret også hopper... Skal sjekke alt du nevner i morgen!!

Godt å høre at det er kjent for å være raslete og lage mye lyd, var ikke klar over det, men har absolutt fått erfare det😅 

Endret av hardrock
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...