Gå til innhold

Trysil-Knut rittet 29. juni


Anbefalte innlegg

Herlig å se at Trysil-Knut rittet (Osensjøen rundt) har kommet inn på terminlista i år, også! Jeg digger dette rittet!!! Jeg synes det er en perfekt trase for å få en ordentlig prøve på formen, og ikke minst, evnen til å disponere fornuftig.

Jeg regner med at jeg ikke er den eneste som har brent meg før på å starte for hardt i stigningen i starten, for så å oppdage at det meste av resterende krefter har forsvunnet i stipartiet i nordenden av sjøen. Og da blir det  hinsides tungt når man skal opp, opp, opp til vindmølleparken i den avsluttende hoveddelen. Men hvis man har formen og dagen, har disponert fornuftig, og føler man har gode krefter i  stigningene opp til toppen, da kan pinadø dette rittet være sommerens høydepunkt:

- Tre kule stipartier

- Lange fine tempostrekninger

- Et episk klatreparti 

- Enkel logistikk; start og mål samme sted, og med badeplass i start-/målområdet!

Kudos til gjengen i Søre-Osen. Gleder meg til 29. juni!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld dere på folkens. Selv er jeg påmeldt Jotunheimen Rundt for lenge siden så blir ikke start på meg rundt Osensjøen i år. Perfekt ritt for grusorientert terrengsykler og terrengorienterte grus(gravel)sykler. Mao terrengmessig midt i mellom lett underlag for terrengsykler og noen utfordringer (men ikke lange) med gravel/grus. Hadde vært kult hvis en hadde klart å få til en gravelklasse med 10ish deltakere. Så meld dere på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Grusrytter skrev (6 timer siden):

 krevende er disse stipartiHvorene for meg som ikke er spesielt god teknisk og i tilegg sykler MTB med stiv gaffel!? og hvor lange og bratte i % er disse to bakkene i rittet!?  takk for svar.

I følge strava er den første bakken 5.7 km og 149 hm/2.3 %. Har syklet den noen ganger og er kun i starten den er litt brattere, ellers slakt. Klatringen opp til Halvorsberget/mølleparken er 6 km, 309/5.1 %. Er litt ujevn klatring med noen litt mer bratte partier. Er noen korte men bratte bakker etter dette også. 

Det første og siste terrengpartiet er raske nedoverstier, hvor stiv gaffel nok vil gi litt mindre fart og komfor, men også avhengig av om en kommer alene (ikke så sannsynlig på første parti, mer sannsynlig det siste) eller ikke. Havner en i kø medfører det både mer stress men også saktere fart sannsynligvis en ved "fri" bane". Men vil likevel si at det er flytstier for det er ikke noen krux og en kan sykle de veldig fort hvis en ikke blir hindret. Er noen bratte kneker på slutten av de siste partiet og da rett før mål hvor mange går noen meter. Det partiet i nordosen har jeg ikke syklet, da vi få som syklet gravel i fjor "slapp" det og når jeg syklet rittet for en del år siden med mtb var det heller ikke med. Jeg har aldri hørt noen syntes det er ett bra parti med flyt i så tror det kan medføre at du med stiv gaffel og ikke spesielt god teknisk må forberede deg på noen minutter med knot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet en gang med stiv gaffel, det var før stipartiet i nord. Har ikke tenkt å gjøre det igjen, ristet litt vel mye på siste stiparti og syns jeg tapte for mye der.

Stipartiet i nord har jeg syklet et par ganger med fulldemper for å prøve å finne flyten som jeg sliter med i teknisk terreng. Om det er bløtt der er det litt utfordrende, men overkommelig. Fulldemper er ikke nødvendig så om jeg stiller til helga blir det på hardtail med demper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til arrangør for et strålende arrangement. Flott at noen fortsatt driver på med dette.

Fjorårets småplukk med merking var ikke bare korrigert, men står til over norm.

Min skepsis til å kjøre gravel med samme løype og starttid ordnet seg ved å legge seg foran i stipartiene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...