Gå til innhold

XD boss sitter fast inni kassetten – er gladvold løsningen?


Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte en XD-kassett på et DT 350-nav som ikke har fått tilsyn på en del år.
Låsering av, kassett av, boss følger med. Sitter godt fast der inne.
Jeg legger kassetten på et par lekter og bruker gummihammer på endestykket.

Ingen ting skjer. Går fra slag til dæljing. Ingen framgang. Hva er beste praksis her? Slå enda hardere? 

kassettpell.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (1 time siden):

Det må ta av endestykket for å komme til med kassettverktøy.

Takk for kjapt svar! Som teknisk tungnem lurer jeg på hva slags kassettverktøy du tenkte på her. Låseringen er jo av, og jeg bruker endestykket kun til å slå på for å bevege bosset innover og av, og ser ikke hvilket verktøy som kan hjelpe meg bak der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (3 timer siden):

Jeg skal bytte en XD-kassett på et DT 350-nav som ikke har fått tilsyn på en del år.
Låsering av, kassett av, boss følger med. Sitter godt fast der inne.
Jeg legger kassetten på et par lekter og bruker gummihammer på endestykket.

Ingen ting skjer. Går fra slag til dæljing. Ingen framgang. Hva er beste praksis her? Slå enda hardere? 

kassettpell.jpg

Dette er ikke en xD kassett.

Her har drevene på kassetten satt seg fast i bosset.

Du må prøve å holde igjen bosset og gi kassetten et lite "kakk" mot rulleretningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (35 minutter siden):

Det er altså ingen klassisk låsering på XD-boss.

Er du sikker på at du ikke har Shimano HG-boss?

Jeg er helt sikker på at jeg er en dement gammel jævel! Visst er det HG. Det er de to andre syklene her som er XD. Makan til gjøk jeg er. Men da skal jeg klare resten selv. Takk for pinlig nødvendig voksenopplæring, jeg finner veien ut selv  🙈

  • Haha 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke en xD kassett.

Her har drevene på kassetten satt seg fast i bosset.

Du må prøve å holde igjen bosset og gi kassetten et lite "kakk" mot rulleretningen.

Takk, du har helt rett. Da er det ut og få tak i et XD-boss så den nye kassetten blir montérbar 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (9 timer siden):

Jeg er helt sikker på at jeg er en dement gammel jævel! Visst er det HG. Det er de to andre syklene her som er XD. Makan til gjøk jeg er. Men da skal jeg klare resten selv. Takk for pinlig nødvendig voksenopplæring, jeg finner veien ut selv  🙈

Bare hyggelig 😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...