Jump to content

UHB-Tertitten fra Sørumsand til Skulerud


Recommended Posts

Det er i 1894 planene for en jernbane starter og tømmer og eksport er en drivkraft for etablering av en jernbane som står ferdig i 1896 til Bjørkelangen og forlenges til Skulerud i 1898. På folkemunne kalles den Tertitten og I dag kan vi nyte deler av denne trasseen som FV og GS da siste tog gikk her i 1960. 

De spreke sykler jo selvfølgelig helt fra Oslo på GS, mens vi andre bruker toget til Lillestrøm eller Fetsund.

6B8C5DB2-38F7-4D9B-AED0-419B71C69FF5_1_201_a.jpeg.774a7dde2ef41aa0bfd57e191684721d.jpeg

Fra Fetsund stasjon velger vi å ta over Glomma på gamlebrua  vis av vis jernbanen.

3891BE5F-9BA3-4EC3-B233-A6A6ECC911CF_1_201_a.jpeg.5c6eb82f70a8efa362f9669dc160a6e1.jpeg

Vi penser inn på Gamle Rovenvei etter noen høydemeter. Vist du har litt grøvre redskap kan du følge grus via sykkelløypa fra Asak steinindustri og til sørumsand uten trafikk. Vi andre tar gml rovenvei videre til Sørumsand hvor turen egentlig starter.

ECE78874-A53F-493A-8FFD-608AAEC8C8DA.jpeg.f27b093be945df6911b5ac1b24f3c1d1.jpeg

Her drives UHB som Museumsjernbane den dag i dag, dog ikke helt til Skulerud, dit vi etterhvert skal.

Rute fra Fetsund til Sørumsand

Skjermbilde2024-05-24kl_23_52_17.png.775c560c4eb3de10ddde21b8adada619.png

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var Grosserer A.O. Haneborg som sendte søknad og fikk konsesjon til drift av jernbane. Han hadde nok egeninteresse i saken, men det var også fra annet hold argumentert for banens rolle ved en mulig konflikt med Sverige. Opprustningen mot Sverige var allerede i gang og det er interresant at både søknad, konsesjon og anleggskontrakt ble signert i løpet av kalenderåret 1894.

I Sørumsand kan du gå, løpe, stå på ski eller sykle, alt i navnet til den mest kjente Sørumsokning August Stomperud. Vi kan ikke fortsette vår reise uten å ha hilst på Nr.91 Stomperud

D1219798-9BE3-49CD-AA92-352428149516_1_201_a.jpeg.077b566aeb588c1b4e3a0cfda0a0c184.jpeg

Vi følger GS ut av sentrum og følger 171 til Fossum ved dagens endestasjon på Urskog-Hølandsbanen. Her tar vi Tertittveien inn til høyre og følger denne langs åker og eng til Kvevli hvor vi fortsetter på Morkveien til vi ender på 170 Kompveien. 

Nå må ut på trafikkerte 170 noen hundre meter før vi kan ta av til Ånerudveien. Grusvei videre til 171 Blakerveien hvor vi har asfalt under hjulene fram til Finstadbru.

Skjermbilde2024-05-25kl_11_37_51.png.04ff487ee1698e8f1a1bbe295705f874.png

 

Link to comment
Share on other sites

Og her fra Finstadbru kan vi for første gang så langt på turen se at vi faktisk sykler på den nedlagte banen. Vi svinger inn på Tertittlinna og grusen der den følger Finstadbekken mot Aurskog. Er du heldig står det en ledig benk her, så en kan få vilt bena og få seg en spise/drikkepause. 

393F2B57-62FC-4E84-9E80-1DC82161B405.jpeg.cd62c9d4a5c5e449d35000bd282af0ec.jpeg

Vel framme ved Aurskog følges den opprinnelige traseen nærmest ved å ta av fra 1468 Nordveien ved Søndre Bokstad og krysse Kompveien over mot Toverud. 1474 følges så et lite stykke før en kommer inn på GS langs Kompveien ned mot Lierfoss.  Der møtes du av dette skiltet: 64ADF1F6-32E1-4C78-AC0A-98DFAC70B8E3.jpeg.acc6124ee491db964d8cb2b04fa4b5bf.jpeg

Og her kan man, som skiltet viser få med seg 2 episoder fra norgeshistorien.

Binderssteinen, satt opp som et minnesmerke over Johan Vaaler fra Aurskog som søkte patent på en papirklemme i Tyskland i 1899. Patentet fikk han 2 år senere, men var det bindersen han fant opp?

FEE36C2F-C1BC-438C-B851-8B638D0BEB04_1_201_a.jpeg.9e2cad143eca60efdb4901c16fb06903.jpeg

Mens vi undres over dette kan vi fortsette veien videre mot neste attraksjon, Urskog fort. 

Men både fortet og steinen kan nås "enklere" fra Aurskog hvor vi var tidligere. I stedet for å ta av mot Toverud fortesetter vi videre på 1468 Nordveien til Dingsrud. Her tar vi grusveien bratt opp og i gjennom gården vi ser nedenfra veien og ennå brattere opp til Urskog fort. Fortet ble påbegynt og anlagt i den spente politiske perioden i årene før Unionsoppløsningen og var ment som et supplement til Ørje, Kongsvinger og Fredriksten.

75454023-B877-4F6C-BABC-D40AB461E086_1_201_a.jpeg.1f58cad2588f617bf11d20eff3da18c5.jpeg

Vist man ønsker å høre mer om disse dramatiske årene og fortets historie er 7 juni riktig tidspunkt for et besøk, men fortet er åpent og tilgjengelig alle dager 24/7.

Etter at fortet er besøkt setter man kurs mot Lierfoss og Binderssteinen og resten av Linna på Lierveien mot Bjørkelangen.

Skjermbilde2024-05-27kl_21_36_43.png.491961e949bb2b95b14a14ee28ae54f8.png

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fra Bjørkelangen følges Linna videre sørover mot Løken. Godt adskilt fra 115, men den må krysses 2 ganger og begge er litt uoversiktlige og bilene kommer fort.

Vist man ikke er helt ferdig med historiske hendelser kan man på Løken gml kirkegård få med seg bautaen om slaget ved Riser bro i 1716.

7F687BE6-D469-47A9-A000-3162DBE1D3F1_1_201_a.jpeg.6031df0fd31ea2b469a5178aa929e64e.jpeg

Oberst Kruse og hans Dragoner kom her i kamp med Kong Karl XIIs tropper i det første slaget mot svenskekongen i hans felttog mot Norge. Trefningen og et forrykende uvær forsinket Karl XIIs fremrykning og forsvarsmakten rakk å omgruppere og forhindre angrep på Akershus festning og erobringen av Christiania. 

Linna fortsetter langs 115 og ved Hjellebøl krysses 115 og vi fortsetter på grus inn Togveien og videre på Hellesjøveien mot Hemnes. Her kan en ta turen bortom Bygdetunet før en fortsetter siste strekket mot Skulerud.

117E6E5D-D39E-4748-BD7A-79AFD4AA1921_1_201_a.jpeg.b9e90cc33e6cd2213fcf84de6c08d6c1.jpeg

Vist vi besøkte Bygdetunet drar vi litt tilbake og etter passering av bussgarasjen tar vi av til høyre og følger Linna først på asfalt etterhvert på grus. Etter en stund passerer vi over Hølandselva på restaurert jernbanebru

B0FF92E1-5FA8-4DFA-BF40-1C271078B9F5.jpeg.4dd3b0930adf112e2137e69fc8c4d65b.jpeg

Før siste strekket mot turens slutt går de siste hundre meter på asfalten som vi følger ned til Urskog-Hølandsbanens endestasjon i 1960.

D199B0F0-DBBE-4FC1-AEF6-FF8FF6ACA327_1_201_a.jpeg.aa25af76d7a7f4ecc83a6724768f6d29.jpeg

Her måtte folk og varer av toget og kunne fortsette ferden videre med båt ned mot Halden og skinnegangen gikk da også helt fram til kaia.

1B7E7E30-6A57-4FF4-B655-D0A133012AEA.jpeg.a978477e8b40449c7dc2536cdf5da25a.jpeg

Sommerstid og i helgene er det enkel kaffedrift i Lokstallen her på Skulerud.

God 🚲tur!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...