Gå til innhold

Sete til elsykkel


Anbefalte innlegg

Elsykkelen min, en Cannondale Tesoro Neo X 2, kom med et litt buet Selle Royal Vivo Active Ergo with reflective accents sete. Det gjorde et eller annet med hoftene mine på langtur, som ga smertere. Føltes som buen dyttet/presset på et eller annet i hoften, som ikke var komfortabelt. En litt mindre forseggjort utgave av setet på bilde.

selleroyal-vivo-foam-matrix-firm-comfort.jpg

Byttet derfor til Specialized Alias 143 (tror det er Alias iallefall) som jeg hadde ligget i delehylla. Et sete jeg har hatt på mange sykler og som passer bakenden min godt.

CYP217.testehhhhd-8213cae.jpg?w=1240&webp=1

Til vanlig pendlesykling, før elsykkel, var det gjerne et par herdingsturer uten bib om våren med dette sete, før bakenden var herdet ut sesongen. Utfordringen er at jeg nå bruker elsykkelen til ganske lange turer for å utforske endel ting i marka, og etter 30ish km, er bakdelen ganske øm. Friksjon er jo fienden her, men Alias sete har noen fine riller, som sikkert ikke hjelper på. Runder jeg 60km, så er det direkte vondt. Klart, jeg kan sykle med bib, men jeg skal ofte jogge/gå opp koller eller bushwacke for å komme til interessante steder, så bib blir litt uhensiktsmessig. Jeg føler også sittestillingen på elsykkelen ikke passer spesielt godt til det relativt harde setet.

Har nerdet litt rundt på nett, og sett at enkelte (på reddit) anbefaler Bontrager Commuter Fluid Bike Saddle. Det skal visstnok være designet til bruk uten bib, for litt lengre turer.

BontragerCommuterFluid_23403_A_Alt3

Noen som har erfaring med dette sete eller anbefaling til andre lignende seter til bruk uten bib?

Nå er det mange år siden jeg fikk sjekket hvilken bredde jeg skal ha på setet. Litt usikker om dette endrer seg med årene. 143mm er iallefall bredden på seter jeg har brukt de siste 15 årene. Ser at Bontragersetet kommer i 165mm og 185mm bredde. Blir ikke helt klok av Bontrager sin Saddle Chooser, men 165mm virker som riktig bredde.

Letteste hadde såklart vært og testet dette på Spinn i Oslo, men litt usikker om de har setet i butikken. De har ikke 165mm utgaven på nettsiden heller. Tromsø Ski og sykkel er også kr 200 billigere.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 0
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...