Gå til innhold

Oppgradere gruppesett


Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte gruppesett og etterhvert sykkel, men rammeprosjektet ligger litt frem i tid (sommer-høst 2025). Det vurderes å kjøpe gruppesett nå for å gå fra mekanisk 11-delt DA til en elektronisk gruppe. Godt fornøyd med den mekaniske DA gruppen, men jeg vil justere mindre gir og sykle mer. Klarer ikke helt bestemme meg for hva som er det lureste. Det er tre alternativer slik jeg ser; 

1) Kjøpe den nåværende 12-delte DA-gruppen. Dette vil være billigst da kranken kan gjenbrukes. Kassett, kjede og boss må byttes uansett? 

2) Kjøpe den nye Red-gruppen. Hvor mye bedre er denne enn nåværende, ser folk ikke fremhever enorme forskjeller sammenlignet med DA-gruppen. Jeg er en svak for Shimano sin måte å gire på, og syntes den er klart bedre. 

3) Vente til ramme foreligger og er klar til bygging og se om Shimano har lansert ny 12-delt trådløs(?) DA gruppe. Utenom at den blir trådløs hvilke endringer ryktes det om? 

Kjør debatt og alle innspill tas i mot med takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar kanskje feil, men er det ikke ørlite grann forskjell i kjedelinje på Shimano 12-delt krank kontra 11? Ikke verre enn at det går an å justere forgir visstnok, og det finnes mange eksempler på nye 12-delte sykler med 11-delt krank, spesielt folk som allerede hadde dyre 11-delte wattkranker.

Er det DA 9100 mekanisk du har? Det er vel så bra som det noengang ble. Hvis oppgradering, legg gruppen i en skuff og finn den frem igjen til en passende retroracer i en fjern fremtid.

Jeg byttet fra Ultegra mekanisk til 105 di2 i påsken. Natt og dag. Også bremsene, som ikke har servowave som Ultegra og DA, er likevel mye bedre.

Ellers skulle jeg gjerne hatt knapper på grepene, og mulighet for satelittskift. Dessuten er firmware-oppdatering av hendler litt klatt. Alle disse "problemene" er kun 105, ikke Ultegra/DA.

PS, jeg kjøpte også en K-Edge kjedefanger og installerte på fremgiren. Har aldri merket den, derfor virker den vel 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg bare har vært heldig, men jeg har en 10delt grx400 jeg snart har sykla 7k km på uten å justere en milimeter. Er 11-delt så mye mer følsomt, eller er det flaks/uflaks mest?

Ikke at jeg skal stå mellom en mann og hans nye girgruppe altså!

(jeg ville venta på ramma, i alle dager skal du ruge på en gruppesett-pappeske i et år for?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttige innspill! Ikke klar over forskjellen med krank. Da blir det kanskje en ny uansett, for å gjøre det skikkelig. Ikke noe dyr wattkrank her. Sverger til Assioma. Det er den siste mekanisk DA-gruppen med skivebremser, 9100. Den er veldig solid og bakgiret er veldig stabilt. Mer justering på fremgiret hvis man er sensitiv på bråk (ja, bruker trim-funksjonen) er min erfaring.

For å si det sånn; det er IKKE snakk om å ha gruppesettet i eske. Det skal selvfølgelig monteres på nåværende sykkel og flytte over, når rammen etter hvert ankommer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet.* Jeg monterte DA 9100 for en kompis en gang, og jeg har også syklet noen km på med 9100 på en Supersix Evo. 9100 er så deilig som mekanisk kan bli unntatt 12-delt Campa som er fuoriclasse.

*Ved å vente sparer du penger og du kan vente og se litt også. Og glede deg til helt ny sykkel. Jøje meg så kjedelig jeg er.

  • Like 2

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...