Gå til innhold

Tikkelyd fra hjulet


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til diagnosering av tikkelyd på en 20 år gammel landeveissykkel. Hatt ulyd en måned eller to, og det skjer en gang per hjulrotasjon. Tror det kommer fra bakhjulet, men er ikke sikker. Høres litt ut som tikk fra frinav - men bare at det ett tikk per hjulrotasjon.

Lyden kommer kun når jeg sitter på sykkelen og triller (husker ikke om den er der når jeg tråkker også, men tror det). Ingen lyd hvis jeg løfter opp forhjul eller bakhjul og spinner hjulet. Virker som det trengs vekt for å få lyd.

Det er nytt bakhjul av billigste sort. Tror jeg betalte 800 kr på XXL. Litt høydekast, så kan være det tar borti noe. Men tviler, for det ser ut som det er grei klaring til skjermer, og ingen lyd når sykkelen løftes

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sette en tape over ventilen slik at den helt sikkert ikke beveger seg. Med nytt hjul, bytte av slange skjer det innimellom at ventilen blir presset mot kanten idet den når bakken og du sitter oppå. Tapen settes på felgen og du trer bare ventilen ( uten hette) gjennom idet du fester den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke komt så voldsomt mye lengre i feilsøkingen, men har konstatert at det kommer fra forhjulet. Klarer å fremprovosere det stillestående ved å legge vekt på ene siden av styret

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...