Ivar Elverum Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 //historikk: grunnet synsfeltutfall etter hjerneslag mistet jeg førerretten for bil, straks 2 år siden. Dette rammer også mange med glaukom. Totalt 4-500 årlig. Felles dommer og bøddel er "dommedagsegget", ei maskin utviklet i 1982. Norge er selvsagt de som tolker denne eu-regelen hardest// Kan jeg melde flytting til la oss feks si Spania, bo der ett år som jo er en annen regel for så å ta førerkort der? Eller vil nevnte egg-test her gjøre at det ikke går? Jeg snakker IKKE om å holde ting skjult, men ta med pass, møte opp på spansk kjøreskole, ta timer og kjøre opp (forutsatt at kjørelærer/sensor og teori er enig i at jeg er kvalifisert/egnet? Nope, intet poeng i å ta prøvetime/sensortime her i landet, maskina har talt… For så å flytte hjem, og kjøre bil igjen? Eller vil egg-testen da gjøre seg gjeldende igjen? Nysgjerrig på regel og opplegg? https://www.motor.no/aktuelt/synsfeltutfall-trafikkfaren-som-ingen-kan-se/233035 1 Quote Om itj ainna så på trass
Petterthebetter Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 For å konvertere utenlandsk førerkort til norsk må søknaden inneholde optiker/øyeleges vurdering samt en helseattest. For kl. B (førerkortgruppe 1) kan lege eller øyelege gi unntak for bilister etter en kjørevurdering. Kan det være verdt et forsøk? Kilder: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/syn-9-13#kjorevurdering-syn https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/syn-9-13/forerkortgruppe-1-vurdering-ved-ikke-oppfylte-krav-til-synsstyrke-eller-synsfelt Undertegnende er utdannet optiker Quote
Ivar Elverum Posted June 11, 2024 Author Posted June 11, 2024 Jeg får nok ikke gjort unntak. Han det skrives om i Motor har prøvd alt omtrent. Nå sitter han som styremedlem i glaukomforeningen for gjennom det å prøve påvirke de som bestemmer. Svenske transportstyrelsen har fått oppdrag å få på plass et bedre testsystem/metode innen juni 2025. Øyelegen min rister på hodet av regelen. Vi snakker om folk som har kjørt med utfall og dispensasjon hele livet, men som i 2017(18) mistet førerretten. men tusen takk for tips, skal lese lenkene dine, blir repetisjon da jeg har lest omtrent alt som er skrevet på nett om dette. Quote Om itj ainna så på trass
Ivar Elverum Posted June 11, 2024 Author Posted June 11, 2024 Jeg har 4 eller 5 utfall innenfor 20 grader Jeg vil undestreke at det IKKE er jeg som skal bestemme om jeg skal kjøre bil, men jeg vil gjerne undersøke om jeg er egnet, hos en sensor. En av øyelegens pasienter engasjerte visstnok advokat, men det gikk ikke gjennom 1 Quote Om itj ainna så på trass
Ivar Elverum Posted June 12, 2024 Author Posted June 12, 2024 Petterthebetter skrev (14 timer siden): For å konvertere utenlandsk førerkort til norsk må søknaden inneholde optiker/øyeleges vurdering samt en helseattest. En generell helseattest inneholder ikke estermanntest, dog står selvsagt mitt hjerneslag i evt epikrise som lege jo leser/har skrevet. Hvis optikervurdering er bokstavtavla(?) leser jeg denne som om jeg var 15, men med briller selvsagt, eldre blitt. For evt flytting må vel minimum separasjonspapirer (proforma) være inne, og adressen må være permanent ett år vel. Er selvsagt spm om kost/nytte, OM det skulle være mulig. Men på pur f og prinsipp Quote Om itj ainna så på trass
Petterthebetter Posted June 12, 2024 Posted June 12, 2024 Ivar Elverum skrev (1 time siden): En generell helseattest inneholder ikke estermanntest, dog står selvsagt mitt hjerneslag i evt epikrise som lege jo leser/har skrevet. Hvis optikervurdering er bokstavtavla(?) leser jeg denne som om jeg var 15, men med briller selvsagt, eldre blitt. En generell egenerklæring om helse for gjenskaffelse, fornyelse, utvidelse eller søknad om nyskaffelse vil be deg oppgi hvorvidt du bruker synshjelpemidler (briller/linser). Krysser du "ja" må du ha synsattest fra optiker/øyelege, krysser du "nei" og feiler tavletest hos legen må du også ha synsattest. Det er helseattesten som blir ditt største hinder her, da den må utfylles ved konvertering av utenlandsk førerkort. Optikers vurdering omfatter vurdering av kontrastsyn, synsfelt og synsskarphet samt vurdering av evt. progresjon av øyesykdommer/synsfeil mtp. varighet. Da forstår jeg det slik at du har utfall innenfor 20 grader med begge øyne i bruk - den er vrien å komme seg unna. 1 Quote
Ivar Elverum Posted June 12, 2024 Author Posted June 12, 2024 Utfall ved begge øyne i bruk, ja! tusen takk for god hjelp, da ser jeg at jeg ikke flytter for førerkort, dog kan annet klima friste selvsagt… Avventer den svenske transportstyrelsens konklusjon, og krysser fingrene for at vi evt får en praktisk test enten i simulator (funker ikke for meg), eller kjøring. Stryker jeg der så er det greit! Quote Om itj ainna så på trass
Ivar Elverum Posted May 22 Author Posted May 22 Men må jeg konvertere utenlandsk førerkort, tatt i et EU-land? Men det er hullete dette, altså… Quote Om itj ainna så på trass
Fru.Tipp Posted May 23 Posted May 23 Jeg fikk beskjed av legen at jeg selv er ansvarlig for å ikke kjøre de dagene nakken min er for stiv til at jeg ikke kan se fullstendig blindsone, og at jeg kan straffes i ettertid om jeg blir tatt. Dette uten at det står noe i sertifikatet mitt om dette. Jeg har ikke lest meg opp på dette, men tar legens ord for det. Da syntes jeg å prøve å finne smutthull i regelverket for å få kjøre virker rart. Quote
Ivar Elverum Posted May 23 Author Posted May 23 Riktig! Det burde vært sånn at alle til enhver tid overholder det ansvaret mtp bilkjøring, noe vi er langt unna. Jeg leter ikke etter smutthull, men en mulighet til å prøve meg foran en kjørelærer/sensor, en mulighet jeg ikke har pr i dag, enda øyelegen/optikern og fastlegen min mener jeg helt klart burde kunne kjøre bil! Men, får vel vente på søta bror og at Transportstyrelsen kommer med mulighet for en praktisk test. Vi adopterer jo det meste fra Sverige, men sikkert ikke det… 🤦♂️ Quote Om itj ainna så på trass
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.