Gå til innhold

Førerkort-juss, utlandet (EU)


Anbefalte innlegg

//historikk: grunnet synsfeltutfall etter hjerneslag mistet jeg førerretten for bil, straks 2 år siden. Dette rammer også mange med glaukom. Totalt 4-500 årlig. Felles dommer og bøddel er "dommedagsegget", ei maskin utviklet i 1982. Norge er selvsagt de som tolker denne eu-regelen hardest//

Kan jeg melde flytting til la oss feks si Spania, bo der ett år som jo er en annen regel for så å ta førerkort der? Eller vil nevnte egg-test her gjøre at det ikke går? Jeg snakker IKKE om å holde ting skjult, men ta med pass, møte opp på spansk kjøreskole, ta timer og kjøre opp (forutsatt at kjørelærer/sensor og teori er enig i at jeg er kvalifisert/egnet? Nope, intet poeng i å ta prøvetime/sensortime her i landet, maskina har talt… 

For så å flytte hjem, og kjøre bil igjen? Eller vil egg-testen da gjøre seg gjeldende igjen? 
 

Nysgjerrig på regel og opplegg? https://www.motor.no/aktuelt/synsfeltutfall-trafikkfaren-som-ingen-kan-se/233035 

 

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å konvertere utenlandsk førerkort til norsk må søknaden inneholde optiker/øyeleges vurdering samt en helseattest. 

For kl. B (førerkortgruppe 1) kan lege eller øyelege gi unntak for bilister etter en kjørevurdering. Kan det være verdt et forsøk? 

Kilder:

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/syn-9-13#kjorevurdering-syn

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/syn-9-13/forerkortgruppe-1-vurdering-ved-ikke-oppfylte-krav-til-synsstyrke-eller-synsfelt

Undertegnende er utdannet optiker

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nok ikke gjort unntak. Han det skrives om i Motor har prøvd alt omtrent. Nå sitter han som styremedlem i glaukomforeningen for gjennom det å prøve påvirke de som bestemmer. 
Svenske transportstyrelsen har fått oppdrag å få på plass et bedre testsystem/metode innen juni 2025.

Øyelegen min rister på hodet av regelen. Vi snakker om folk som har kjørt med utfall og dispensasjon hele livet, men som i 2017(18) mistet førerretten. 
 

men tusen takk for tips, skal lese lenkene dine, blir repetisjon da jeg har lest omtrent alt som er skrevet på nett om dette. 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 eller 5 utfall innenfor 20 grader

Jeg vil undestreke at det IKKE er jeg som skal bestemme om jeg skal kjøre bil, men jeg vil gjerne undersøke om jeg er egnet, hos en sensor.

En av øyelegens pasienter engasjerte visstnok advokat, men det gikk ikke gjennom


IMG_0953.jpeg

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petterthebetter skrev (14 timer siden):

For å konvertere utenlandsk førerkort til norsk må søknaden inneholde optiker/øyeleges vurdering samt en helseattest. 

 

 

En generell helseattest inneholder ikke estermanntest, dog står selvsagt mitt hjerneslag i evt epikrise som lege jo leser/har skrevet.

Hvis optikervurdering er bokstavtavla(?) leser jeg denne som om jeg var 15, men med briller selvsagt, eldre blitt.

For evt flytting må vel minimum separasjonspapirer (proforma) være inne, og adressen må være permanent ett år vel. 
 

Er selvsagt spm om kost/nytte, OM det skulle være mulig. Men på pur f og prinsipp

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (1 time siden):

En generell helseattest inneholder ikke estermanntest, dog står selvsagt mitt hjerneslag i evt epikrise som lege jo leser/har skrevet.

Hvis optikervurdering er bokstavtavla(?) leser jeg denne som om jeg var 15, men med briller selvsagt, eldre blitt.

 

En generell egenerklæring om helse for gjenskaffelse, fornyelse, utvidelse eller søknad om nyskaffelse vil be deg oppgi hvorvidt du bruker synshjelpemidler (briller/linser). Krysser du "ja" må du ha synsattest fra optiker/øyelege, krysser du "nei" og feiler tavletest hos legen må du også ha synsattest. Det er helseattesten som blir ditt største hinder her, da den må utfylles ved konvertering av utenlandsk førerkort. 

Optikers vurdering omfatter vurdering av kontrastsyn, synsfelt og synsskarphet samt vurdering av evt. progresjon av øyesykdommer/synsfeil mtp. varighet. 

 

Da forstår jeg det slik at du har utfall innenfor 20 grader med begge øyne i bruk - den er vrien å komme seg unna. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfall ved begge øyne i bruk, ja! 
tusen takk for god hjelp, da ser jeg at jeg ikke flytter for førerkort, dog kan annet klima friste selvsagt… 

Avventer den svenske transportstyrelsens konklusjon, og krysser fingrene for at vi evt får en praktisk test enten i simulator (funker ikke for meg), eller kjøring. 
Stryker jeg der så er det greit!

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...