Gå til innhold

4-kant kranklager 73/113mm. Hvilken krank?


Anbefalte innlegg

Har en gammel hoi med 4-kant kranklager 73/113 og skal kjøpe ny krank. Finner stort sett bare krank'r som er anbefalt til 123mm aksling. Jeg har jo 113mm aksling. Vi det kunne gå med krank for 123mm aksling eller vi da drev gå i ramma? Er det noen forskjell på krank'r til de forskjellige aksling lengdene? Er det noe offset på drevene inn i bilde her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et minefelt i "gamle dager" Hvilken kranklagerlengde til hvilken ramme/krank. 

Min erfaring er at det ikke er veldig kritisk, og at man som regel kan gå ett hakk opp eller end i lengde på aksling uten å treffe ramma. Men 113 mot 123 høres mye ut. 
Kan du poste et (tydelig) bilde av sykkelen med avstand krank ramme i fokus, og så måler du litt i tillegg. Du trenger fem mm klaring pluss margin for å få det til å funke. Det er ikke kjedelinjeting å tenke på med firkantkranker, og å flytte fem mm bør funke på ni-delt og mindre

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Om jeg forstår dette riktig så er det ingen forskjeller på krankene på 4-kant kranker. Den gamle kranken var en Shimano 3*9. Bestiller bare en ny Shimano 3*9.

Da er det bare kranklager akslingen som er variablen her og jeg skal ikke bytte kranklager,  bare kranken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...