Gå til innhold

Hvor mye har 5% effektap å si?


Anbefalte innlegg

Det er ingen proffe som bruker navgir, så det sier seg selv at det er mindre effektivt. Men ville man merket stor forskjell i konkurranse? Hvor mange minutter snakker man om på en 10 km eller 50 km tempo?

Det finnes et par mer eller mindre presise og objektive sammenligninger på nett.

Andreas Oehler:

https://fahrradzukunft.de/16/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen

https://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2

https://fahrradzukunft.de/20/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-3

alfine-11-vs-rohloff.png

 

Reklame fra Rohloff:

wirkungsgrad_en.png

Tapet kommer antagelig av de ekstra planetgirene i et navgir. Ikke så veldig god på prosentregning, men la oss si noe sånt som at derailleur er 95% effisient og navgir 90%, omtrent 5% mindre effisient.

 

Noe er jo tallene, noe annet er hva det betyr i virkeligheten. Fra grafene ser man at ettgirssykkel er mest effisient (minst effekttap), men har prøvd det og den var håpløs å sykle på når giret begynte å bli for tungt i forhold til farten😅 På samme måte føltes det litt håpløst å spinne nedover i slak utforbakk når jeg gjerne skulle hatt et gir til. Så i praksis er nok alle gir er bedre enn ingen gir, selv om man får lavere mekanisk effisiens.

 

En annen ting er beltedrift vs kjede. Har hørt at kjede er mer effisient når det er nytt, men taper seg mer hvis smøringen begynner å bli dårlig. Har også hørt at beltedrift er mer effisient ved høy effekt, altså at en spurter i banesykling for eksempel kunne fått mer av effekten i bakken med beltedrift, mens en søndagsrytter som sykler time etter time kanskje ville hadde bedre effektkonvertering med kjede.. 😅 Krysningspunktet ser ut til å gå rundt 200 watt 

Belt-vs-Chain-Efficiency-Graph-02.jpg

https://www.cyclingabout.com/belt-drivetrain-efficiency-lab-testing/

  • Thanks 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et interessant tema. Testresultater med rent kjede er lite interessant når verden ikke er det. Min opplevelse er at 5% er veldig merkbart når du sykler sammen med noen andre, men mye vanskeligere å oppdage når du sykler alene (uten å se på sykkelcomputer/wattmåler/strava).

På en langtursykkel er 5% ikke avgjørende i forhold til oppbygning av skitt i drivverk, men helt uaktuelt på en finværsracer. For min del. 

  • Like 1

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...