Gå til innhold

Ulyd i drivverket, byttet alt..


Anbefalte innlegg

Sliter med ulyder fra drivverket mitt. Høres å føles nesten ut som jeg sykler med sand og grus i drivverket. Har byttet, kranklager, krankdrev, kjede, kassett, giret og til slutt bakhjulet.. Fortsatt sliter jeg med samme problemet, dog synes jeg kanskje at problemet er blitt litt mindre. NÅ aner jeg ikke helt hva jeg skal finne på, er det noe jeg kan ha oversett? Skal sies at kassetten er ikke helt ny, men en lite brukt X01 kassett. Giret er X01 AXS, kjeden X01 og kranken er XX1 med quarq.. Noen tips hva som er neste på lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å sette sykkelen i et mekkestativ? Da kan det være lettere å snurre pedalene rundt, men ha øret tettere på ting og høre etter hvor lyden kommer fra.

Skjer det bare når du trår eller når sykkelen triller også? Du er sikker på at det ikke er noe subb i bremser?

Når du skriver byttet bakhjul, har du da byttet fysisk til et annet hjul (med da medfølgende hjullager, boss mm.)?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan du filme problemet?

Prøve å lytte, se hvor lyden kommer fra.

Sjekk ramma for sprekker, vask sykkelen nøye først,ta av hjul, rens tørk av ved drop out, sjekk der.

Sjekk at girøret sitter skikkelig, bolten kan være løs, er den det, ha på Loctite 243 på gjengene, skru fast til riktig moment, sjekk for sprekker i girøret.

Er det en fulldempa sykkel bør du sjekke om det er sand, grus i leddene, noen ganger kan det sette seg fast der og komme i klem, da må man demontere, rense og sette sammen i gjen.

Sjekk lager i alle ledd, det kan hende de knirker. Kan hende du har utslitte lager eller feilproduksjon.

Sjekk om det er sand mellom krankarm og krankhus

Sjekk om drevet er løst, er det 4 bolt ha på Loctite 243 på boltene så det sitter lenge, er det direktemontert drev, ta av drevet, rens, ha på lockteite 243 på gjengene på låsering, og på monteringssporet, Parktool har egne produkter til det, men Loctite 243 funker til det. Det kan være forskjeller mellom toleranser på drevene, så noen kan knirke. Men dette fikser problemet da det tar opp mellomrommet.

I ditt tilfelle er det både bolt on og direkte montert så sjekk begge deler. Sram direkte montert moment sensor, med 4 bolts drev feste.

Ta av bakgiret, test uten, lytt på kløtsjen i bakgiret, de kan bli utslitt og knirke, på Shimano så kan man bytte ut, man går gjennom flere før bakgiret er utslitt, selv med service, god rens og smøring. Men Sram sin kan man ikke bytte, men på Transmission kan man gjøre det, men vet ikke om de tilbyr reserve kløsj ennå.

Sjekk pedalene, ta service på pedalene, kan hende de trenger å bli renset og smurt, lager, foringer kan være utslitt, sjekk at pedalene sitter skikkelig i krankarmen.

Sjekk at krankarmen sitter skikkelig i akslingen.

Prøv å rykke i alt som går i alle retninger mulig, hør etter lyder.

Sjekk at kassettlåseringen sitter, er den løs blir kassetten løs og knirker.

Ta av kassetten, sjekk sporene i bosset hvis det er et Shimano HG, har kassetten bitt i sporene må de pusses med fin fil. da må du pusse hele sporet, ikke bare det området der det er grop, har blitt bitt i, dette må du gjøre for at kassetten skal sytte på rett. Kjenn med tommelen og neglen, langs alle sporene, puss mer hvis nødvendig, repeter til godt resultat. Puss vekk alle skarpe kanter fra toppe, lett og forsiktig, med rund bevegelse. Er det skarpe kanter på fronten der toppen av kassetten sitter må du pusse veldig forsiktig, Ikke alltid det skjer skade på kanten, men kan hende. pass på å ikke bruke den smale siden av filen ned mot bosset, da det vil puss bosset tynnere. er kun sporene du skal pusse, med mindre det er skarpe kanter der som er uvanlig, men kan skje hvis man tok av kassetten og man mistet noe ned der.

Sjekk om setepinnen knirker i ramma, kan hende det skjer når sykkelen er mange år gammel. Da kan du bruke monteringspasta/karbonpasta. det stopper knirkinga, men må påføre igjen senere.

Endret av mtbboy1993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomassen82 skrev (På 25.8.2023 den 21.16):

Jo, det er litt subb i bremser merker jeg.. Virker som stempler går tregt å bremsen henger litt på.

Ja jeg byttet til ett helt annet å nytt hjul med ny kassett.

 

Er det under bremsing kan skiva være løs.

Er det flytende skive kan knappene knirke etter noen år.

Sjekk at bremsekaliper sitter på plass, så sjekk boltene.

Sjekk at bremseklosssprederen/bremsekloissfjæra ikke er skadet, bøyd inn mot skiva, eller sitter feil, ta ut klossene, sjekk om det kom sand mellom klossene og stempel.

Sjekk om skiva er rett. Hvis ikke prøv å rette med en ren skiftenøkkel, så du ikke kontaminerer bremsene.

Henger stemplene igjen kan det resultere i bøyd skive fort.

Jeg anbefaler å ta av klossene og smøre stemplene. presse de inn, smøre, repeter på hvert stempel til de funker som de skal. funker de fint, men bremsen er myk, og holder ikke kraft bra, anbefaler jeg at du har strips over hendelen, lar den stå en stund da blir stemplene klossene presset helt inn på skiva, så når du tar av stripsen biter bremsene skikkelig i gjen. Du bør helst bruke  et verktøy laget for å smøre stempel, som stopper klossene fra å dette helt ut.

Sjekk om felgen og dekket er rett. Sjekk om kjedestag er bøyd. Hvis dette problemene er tilfellet vil det skje selv om du bytter hjul. Er begge felgene skjeve, hjula trenger retting, eller begge dekka sitter ikke riktig eller er skjeve kan det bli bråk. Men da blir det mer en gnikke og subbe lyd, men har du syklet på sand, grus kan det bli ulyder da dekket kan skrape sand i kjedestag og setestag(røret mellom bak og mot seterør).

Endret av mtbboy1993
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...