Gå til innhold

En god elektrisk stisykkel med AXS Transmission


Anbefalte innlegg

Jeg er fornøyd med sykkelparken min, men er alltid nysgjerrig på nye ting som kommer på markedet og følger løpende med på hva som skjer. 

For egen del er det stisykling som gjelder, og da primært i Oslomarka, men størst hang til Østmarka. Den lar seg sykle til når det ikke er saltet, men det er ca. 7 km hver vei, så det suger en del batteri hvis man skal gjøre det raskest mulig (og det skal jeg jo). Derfor har jeg primært heller kjørt til skogen i dag, men det kan endres. Ny sykkel skal derfor ha en del mer batteri enn dagens som har 360Wh (pluss extender)

Er 192 cm høy og er ikke særlig tent på mullet trenden som har bredt om seg, ei heller superboost. En grunn er at jeg har investert mye i gode hjulsett som i dag er flyttbare mellom syklene mine, noe som ikke minst i overgangen mellom barmark og snø er ganske kjekt. Det finnes også beviselig rene 29'ere som er kvikke uten bruk av mullet, og boost er mer enn stivt nok ift. hjul for min del. 

Bruker i dag X01 AXS på alle sykler og er superfornøyd med det. Har også oppgradert en til den nye POD'en som jeg synes er fin. Derfor tenker jeg at neste sykkel skal komme med dette fra fabrikk, da det å konvertere i bakkant er ganske så dyrt, selv om en da kan gå for en innstegsmodell med oppgraderte dempere og bytte ut drivverket. 

Jeg vil også ha karbon-ramme, så da faller de som kun har aluminum ut. 

Viktig er også fem års garanti eller reklamasjonsrett på motor, da det erfaringsmessig kan ryke samt at det tillates at det repareres på service center her i Oslo (BC Verksted er autorisert på Bosc og Shimano mm) 

Med disse kravene blir utvalget av sykler ikke altfor stort, og de som finnes får ikke superkritikk - en som papiret ser fin ut er f.eks SantaCruz Heckler, men i 29'er får det ganske moderat (i beste fall) kritikk. 

Orbea Wild - ser bra ut og har fått gode kritikker, men kommer bare med Shimano-drivlinje  

Canyon Neuron:ON - mye for pengene og gode kritikker, men stusselig bakdemper og litt usikker på om jeg ikke vil ha mer vandring, selv om Ibis Ripley i dag er den sykkelen jeg trives best på (med Fox DPS bak)

Det ryktes at det kommer en Spectral snart fra Canyon med 29 også i tillegg til dagens mullet.

Dette er bare eksempler og jeg kan nevne YT, Evil, Trek mm.  

De som er priset til 130-140 k gidder jeg ikke å se på, ikke villig til å legge så mye penger i en sykkel hvor teknologien fremdeles galopperer framover. 

Ingen hastverk, så jeg har god tid til å følge markedet. Noen som har egne erfaringer eller tips å komme med ift sykler som finnes eller som kommer? 

Syklene jeg har i dag er Ibis Ripley V4, Ibis Ripmo V2 og Orbea Rise. Av disse er det Ripmo som svinger seg minst, men hvem som skal ut er også åpent. Ripley er eldst, deretter Ripmo og nyest er Rise. 

Bilde 1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 0
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Postede bilder

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...