Gå til innhold

Heving av kjøp - praktisk gjennomføring


Anbefalte innlegg

Det gjelder en 125 motorsykkel, men prinsippet gjelder vel lignende ting (som feks en stisykkel til 40 KNOK)

Guttungen har kjøpt en lett MC, kontrakt via NAF, alt ok med overtagelse og den slags. Etter kun noen km/mil er det flere ting som får oss til å stusse. Ikke byttet olje/filter på lenge, trøbbel med girkasse, lavt nivå på bremsevæske, må skifte bremseklosser tross lav kjørelengde (gått 10 tusen km). Sykkelen er en 2017, ser meget bra ut men som sagt en del issues. 

Etterpåklokskap: burde sjekket mer etc men det gjorde vi ikke 

Tidligere eier er voksen og ønsker et ryddig salg, uten problemer. Så han har pr sms og telefon sagt/skrevet at han kan la oss heve kjøpet. Så vi er nok litt heldige tross alt en del uhell. 

 

Hvordan hever man egentlig et kjøp?? Jeg tenker å skrive enda en kontrakt, nokså lik ordlyd som den første men altså selge den tilbake til forrige eier med samme salgssum. 

Dermed tilkommer ny runde med signering på bankID, og overføring av penger etc. Er det måten å gjøre det på? Det eneste jeg taper er omreg.avgift på 600 kr. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Tror ikke jeg ville bruke en lik kontrakt, og bare selge tilbake. Da er det plutselig han du kjøpte av som sitter på rettigheter. Ville heller skrevet en kontrakt hvor du akkurat skriver at kjøpet heves pga girkasse osv, og at eierskapet dermed føres tilbake dato xx.xx.xxx, og en linje med at beløpet betales tilbake, på kroner xxxxx til konto xxxx.xx.xxxxx. Egentlig kan det være du kunne krevd de 600 og, som og kunne blitt nevnt i kontrakten, men er jo ikke vits i å bli kjip, selv om det ikke er for kjipt om du krevde det.

Når du skriver at kjøpet heves kan du ikke få problemer med at han klager på at girkassen ikke funker 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere så er ikke dette ment på noen som helst måte som kritikk av trådstarter, men slike saker engasjerer meg.

Trøbbel med girkasse er jo alvorlig, og ikke nødvendigvis noe man merket under kort prøvekjøring før kjøp. Dette kan være grunn til heving av kjøp. Ellers er jo resten bagateller. Servicehistorikk burde du som kjøper sjekket før du skrev kontrakt, bremseklosser er en ren slitedel som også er veldig lett synlig når du så på sykkel før kjøp. Lavt bremseveskenivå kan være pga. tynnslitte klosser. Står det i annonsen "nyservet/alle servicer fulgt, sykkel uten noen mangler" er saken selvfølgelig en annen.

Jeg er nok litt farget av mitt yrke (verksmester bilverksted), men jeg er av den oppfatning av at ting man skal kjøpe både må og skal sjekkes grundig før kontrakt skrives. Har man ikke kompetanse til dette selv, kan det være vel investerte penger å få fagfolk til å ta en vurdering. Det er selvfølgelig en ting om det er mangler som er umulig å oppdage under en kort prøvetur. Oljeforbruk, kjøleveskelekkasje osv. som det er innlysende at selger måtte vite om på salgstidspunkt, men kjøpere som kommer en måned etter kjøp og klager på at de har funnet en bulk, riper, rust i en skjermkant osv. har jeg ikke mye forståelse for. 

Nerdeadvarsel: Her kan man grave seg ned i saker som har havnet hos Forbrukerklageutvalget:

Søk i vedtak 2021 - Forbrukertilsynet

Her ligger utrolig nok alt helt åpent, sakspapirer med fullt navn på alle involverte parter, og endelig avgjørelser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RaymondJ skrev (31 minutter siden):

Nerdeadvarsel: Her kan man grave seg ned i saker som har havnet hos Forbrukerklageutvalget:

Søk i vedtak 2021 - Forbrukertilsynet

Her ligger utrolig nok alt helt åpent, sakspapirer med fullt navn på alle involverte parter, og endelig avgjørelser.

Det er kanskje logisk at det blir offentlige dokumenter når saken behandles? Bladde litt, veldig interessant å lese. 🙂  Skal begynne å søke i denne før jeg inngår handler på Finn

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten vel så viktig å være satt inn i lover og regler før man skal selge noe. Som kjøper står man veldig sterkt i Norge, men det er enkelte som tror at 2 års reklamasjonsrett er det samme som 2 års garanti. Kjøper man en 10 år gammel bil, så kommer det til å skje ting. Har flere konkrete saker der kjente har forsøkt selge helt kurante biler svært billig (vi snakker rundt 10-20.000,-), men rett og slett velger å vrake bilen for å slippe problemer i ettertid.

Når det er sagt, så er det svært få saker som blir dømt i kjøpers favør når det gjelder "vanlige feil" som oppstår etter kjøp. Der selger ryker, er ofte på direkte faktafeil i annonse eller kontrakt. "Særdeles strøken uten feil og mangler, ekstremt velholdt, strøken" osv. er ordlyd man skal være forsiktig med å bruke. "Alle servicer fulgt", og så er ikke regrem byttet på intervall osv. Om man skryter objektet man skal selge opp i skyene, OG man ligger i den høye enden av prissjiktet i forhold til sammenlignbare produkter, kan man som selger ryke i en tvist om ikke alt er på stell. Annonseteksten blir ofte brukt som bevis i tvistesaker, lagre derfor alltid annonsen ved kjøp. Skal man selge noe, lag en tekst uten voldsom skryt. Hold deg til fakta,  

Det finnes mange luringer som selger ting, men det finnes jammen mange kjøpere med urealistiske forventninger også.

Igjen, mener IKKE at dette gjelder trådstarter. OM det virkelig er en feil på girkasse som oppdages så raskt etter kjøp, er det en typisk sak der det er svært sannsynlig at dere som kjøpere ville fått hevet kjøpet om det hadde blitt dratt helt til forbrukerklageutvalget.

Sønnen til en kollega solgte en 125 MC for en del år siden. Et par måneder etter salg ble han kontaktet av kjøper som klaget på at sykkel hadde skjært seg. Min kollega valgte da å ordne dette (byttet stempel selv), men det er en sak der jeg ikke er sikker på at han som selger hadde blitt dømt til å ta kostnaden. Ingen som vet hvordan kjøpet har brukt sykkel etter kjøp. Her i distriktet er noe av det tøffeste man som 16 åring kan gjøre, å holde gassen i bunnen (når man står stille) så motoren står å hakker på turtallssperra, og så slå tenningen av og på igjen så man får skikkelig pottesmell. Dette er en sikker måte å ta livet av motor. Om kjøper i den aktuelle saken har holdt på slik, er det ikke rart at motor skjærte seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...