York Posted July 9, 2023 Share Posted July 9, 2023 Noen som har erfaringer eller tips til innredning, verktøy og så videre som kunne gjort det litt mer innbydende å stå og mekke? I borettslaget har vi et rom avsatt til verksted, men det er så og si ikke innredet bortsett fra en benk, og noe avkapp som ligger der og brukte spraybokser. Burde kanskje hatt litt enkelt verktøy og bedre belysning. Det er jo fint at ting brukes, men bekymringen er om ting også blir ødelagt eller forsvinner. Er det vanlig at borettslag har budsjett til at styret kan kjøpe inn slikt, eller er det mer ofte basert på "donering" av beboerne? Det er jo ikke alle som vil ha nytte av mekkerom heller Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted July 30, 2023 Author Share Posted July 30, 2023 (edited) Erfaringen med rommet sålangt er rot. Kort sagt rot hvor beboere har "donert" i stedet for å gå til søppelfyllingen😵💫 Avkapp, gammel maling, defekt kompressor, defekt sykkelpumpe, ødelagt kontorstol. Noen som har tatt seg til rette på halve benken med nedstøvet prosjekt som har stått i et par år med lapp på "ikke rør" - mon tro om eieren fortsatt lever eller bor her... 🤫 Det er litt dårlig lys. Godt potensiale på rommet, men noen må ta ansvar. Rette veien er vel å spørre styret og ta litt initiativ, kan sikkert få dekket litt enkel innredning. Spørs hvor mye glede man kan få av et sånt felles verksted? Høres det ut som et prosjekt som er verdt det? Kanskje mer gøy med noe i egen leilighet som er sitt eget? Edited July 30, 2023 by York Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Helge Posted July 31, 2023 Share Posted July 31, 2023 Det høres ut som en god ide, men jeg får også litt tanker fra tidligere sameie, og det er at du trenger minst et par ildsjeler og klare retningslinjer på bruk av plass. (Er en grunn til at jeg kjøpte meg eget hus hvor jeg har 100% kontroll på alt mitt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 Jeg kjenner frustrasjonen og følelsen godt - da jeg bodde i Oslo var det sikkert 100+ m2 med "dødt" areale som tidligere var felles vaskeri og tørkerom. Tørkerommene fra byggeår med store uttrekkbare hyller stod der fortsatt. Jeg kom aldri så langt at det ble fellesareale for rekreasjon og moro, da jeg brukte min egen bod til mekking. Men det fristet veldig. Om du har et fungerende og aktivt styre i borettslaget kan det funke, men huske å lage klare avtaler for hva som skal dekkes felles, og hva som kan betales av den enkelte, retningslinjer for bruk og adgang, ha kontroll på nøkler og evt overvåkning så ikke ting blir ødelagt/stjålet. Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts