Gå til innhold

Første CX-ritt


Maggan

Anbefalte innlegg

Er det mange her som sykler CX? Hvordan er deltagelsen på disse rittene? Det er vel ikke helt som Birken og Lillehammer-Oslo med mange "mosjonister". Er det først og fremst ritt for de aller sprekeste? 

Jeg kunne tenke meg å delta i mitt første CX-ritt i høst, f.eks. Føyka Kross - for å prøve noe nytt og for å få en god treningsøkt. Men kan jeg delta med min Hard Rocx GT2 med 650b-hjul? Er hovedproblemet mitt at jeg ikke får smale nok dekk (<33mm) og må kjøpe nytt hjulsett?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke plenty med mosjonister, dvs. i kategorien som knappast ikke trener noe sykling, men det er allievel god spredning i feltet. Sjekk noen gamle resultatlister på EqTiming !! Cyclocross er moro, med jovial stemning på rittene uansett nivå, så her er det bare å møte opp 🤩.

Fra Føyka Kross innbydelsen; Det er mulig med litt av hvert av sykler, men da i Åpen klasse.

"Det er kun lov å bruke godkjent sykkelkross-sykkel i NC sykkelkross. En gravelsykkel med
bukkestyre vil normalt være godkjent, når dekkbredden er maksimalt 33mm. Dekkbredde vil 
kunne bli målt før start, og startnekt kan gis.
I Åpen klasse kan hybrid- og terrengsykler benyttes."

Ps. Føyka Kross er trolig det hardeste rittet i kross sirkuset i Norge. Pga. plenty med akselerasjoner ut av mange lekne svinger og noen bratte småkneiker. Så det blir flying start. I fjor var det i hvert fall en som hadde sitt første krossritt på Føyka, i herrer senior. Stilte altså sylfersk krosser og fikk synlig bedre og bedre teknikk runde for runde. Må også av sykkel noen plasser i den løypa i forbindelse med kneikene, som jo også er vanlig i ganske mange belgiske krossritt (men ikke så utbredt i Norge). Ds.

Ps2. Om det står NorgesCup på ritt, eller NM for den saks skyld, ikke bli skremt av det. Det høres mer seriøst ut enn det er..., selv om det for de aller beste seff er skikkelig tøffe tak og seriøs toppidrett. Men for de fleste er det ikke det. (Slik jeg ser det på krossrittene.)  Ds2.

https://sykling.no/app/uploads/2023/09/Invitasjon-Foyka-Kross-2023.pdf

https://sykling.no/sykkelkross/sykkelkross-ritt/nc-sykkelkross/

Endret av supperådet
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asker CK har treninger i løypa på onsdager klokken 18 og du er hjertelig velkommen til å delta med den sykkelen du har. Alle kjører i det tempoet de selv ønsker 🙂

Endret av Juffe
  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...