Gå til innhold

Ødelagt girhendel, bytte eller oppgradere?


Anbefalte innlegg

Har en god gammel landeveissykkel med Shimano Sora venstre girhendel som streiker. Skal se om det er mulig å fikse, men kan være at deler av eller hele sykkelen er moden for utskifting.

Systemet er 8-delt, men har en brukt 10-delt kassett og et nytt 10-del kjede liggende. Går det an å oppgradere til 10-delt bare ved å kjøpe nye hendler? Spørs kanskje hvor økonomisk det blir

Riktignok er det bare fremre hendel er ødelagt, så kunne jo syklet med en miks

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Testet sykkelen på nytt i dag. Bakgiret skranter litt også, kommer litt knekkelyder fra hendelen iblant når jeg skifter gir. Mulig trege vaiere også er en faktor, så bør nok skiftes. Men sikkert greit med to nye hendler.

 

Vil det gamle Tiagra bakgiret fungere? Tror det er et Tiagra 4400 bakgir. 

 

Ser Sensah har to modeller som kan passe:

- Sensah Phi har 1.7 mm vaiertrekk - Passer alle eldre 6, 7, 8, 9, 10 delt Shimano, opp til og med Tiagra 4600 (2011). Det er vel denne jeg skal ha?

- Sensah Quantum har 1.4 mm vaiertrekk - Passer 11 delt pluss Tiagra 4700 (2015). Vil vel ikke passe?

 

Ser ut som det ender på en tusenlapp for et par hendler sendt fra Kina.

 

Kan kanskje slippe billigere unna med brukte Shimano-hendler fra Finn hvis jeg er heldig og finner noe, men brukt kan jo være slitt og sånn sett være en tidsbombe

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fikk hendlene for en stund siden, og driver å bygger om denne gamle raseren fra 8-delt til 10-delt 🤩

Hadde tenkt å bruke det originale 9-delte Shimano Tiagra 4400 bakgiret. Men ene tannhjulet i buret har sluttet å snurre for lenge siden, og har blitt utslitt, ikke mye tannhjul igjen der.. Trenger ny sånn «rear derailleur cog»

For nostalgiens del hadde det vært kult å gjenbruke bakgiret (med nye drev). Men er det noen som har en formening om dette bakgiret vil funke med 10-delt oppsett? 🤔

Det er jo kanskje ikke store hoppet i kostnad for å bytte til et nyere (brukt?) bakgir? Kan jeg da bytte i hva som helst eller er det noe å passe på? 🤔 Hadde vært gøy med langbur/long cage sånn at jeg har plass til større kassett (mener det er maks 27t på den jeg har nå) 😃

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på denne nettsiden virker det som bakgiret må matches med girskifteren med tanke på vaiertrekk? https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/a-complete-guide-to-rear-derailleurs

Litt vanskelig å forstå hvorfor det skal være et problem. Har det noe med geometrien på bakgiret? Jeg synes det virker logisk at alle bakgir skulle kunne brukes med alle hendler, bare at hendelen styrer hvor mye bakgiret skal bevege seg. Men det virker som jeg tar feil.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet i dag og valgte å identifisere meg som den sunnmørske nevøen til MacGyver. Bakgiret har nå et 3D-printet trinsehjul, og det ser ut til å fungere greit sålangt. Her snakker vi budsjett 😀

Ble noe ala dette https://img1.yeggi.com/page_images_cache/5067422_free-mtb-derailleur-washer-3d-print-design-to-download-

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinsehjulet varte nesten en hel dag med jobbpendling, men har begynt å delaminere. Større problem er det at 10-delte kjedet virker å være så smalt at det smetter inn mellom kriker og kroker både på for og bakgir. Må kanskje bytte bakgir, og i verste fall krank?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...