Gå til innhold

SC Highball monsterkross; Hjelp!


Anbefalte innlegg

Har en første gen SC Highball som jeg tenker kan gjøre en jobb som gruskverner med bukkestyre. 

For å holde budsjettet nede vil jeg beholde Syncros hjula som står på. Det er noen rebrandet DT hjul på rundt 1500g, 19mm innvendig og 370 (pale) nav. 

Har også en Transfer dropper på 100mm som jeg ser for meg skal være med videre.

Resten skal/må byttes ut og da dukker det opp mange spm. 

Gruppesett 

Sånn som det ser ut så er det 1x RX600 som dekker mitt behov best 

Jeg kan bla beholde bosset og slipper det styret der samtidig som jeg får relativt stort spenn med 42/11. Ser ut som om RX 600 kun kommer med 40t i front, noe som er to eller kanskje tom fire tenner for mye. 

Noe i veien for isf å bare bruke 1x slx kranken som står på i dag? 

Gaffel 

Fox 120 som står på må av og ny stiv og gjerne en pen og raff en må på. 

Ser på arkivet til SC at sykkelen ble solgt med Fox 100mm som har A/C på ganske nøyaktig 500mm så da er det vel det den nye skal ha.  Gjennomgående aksling er et must. Helst ikke boost, men må jeg så må jeg. Finnes sikkert endekopper som gjør hjulet kompatibelt.

Stem må jeg bare teste ut og starter med noe greier jeg har liggende. Det blir uansett kortere reach på denne enn en typisk gruskverner. På landeveissykkelen blir det mye belgisk stil og ser for meg at det blir mye av det samme her. 

Styre 

Bredt må det være. Har 46cm på landeveissykkelen. 

Må ha flare, men kanskje ikke overdrevent. Hvor mye må til for å ligge godt i bukken med god bremsekontroll? Noe spess styretape eller er det bare å følge smak og behag og evt også adde pads under der man tenker det kan gjøre en forskjell?

Dropper hendel.

Hva kjøper man og ikke minst hvor plasserer man den? 

 

Dekk

Siden ramma er en MTB ramme så må/bør dekkene være rundt 50mm/2.0, dog ikke større enn det. 

ETRTO er jo en øvelse i seg selv, men 700 skal vel funke på mine 29 mtb felger noe som åpner opp for både smale mtb dekk og breie grusdekk(?)

Tubeless såklart og utelukker ikke tubolight.

Jeg vil ha rasktrullende og lette dekk med lav knasteprofil (ihvertfall bak) og gjerne i noe annet enn helsvart. Evt forslag til mix av front og bakdekk fra forskjellige produsenter blir avslått på direkten med henvendelse til adm om sletting😉

Hva skal str på bremseskivene være 

140 bak og 160 foran?

På pedalfronten så er det vel bare å fortsette med eggbeaterne og ikke gå for trepunkt cleats bare man passer på å kjøpe nye Giro Privateer lace i Moss green (og matchende hansker i faux leather såklart). 

 

Her er utgpkt

20230727_132243.jpg.85eac7e19d72fe6d769b5f4ddb9349fe.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av ulf martin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt. 

  • Kranken er det bare å beholde.
  • 11-40 holder sikkert så vidt om du ikke skal dra med deg saker og ting underveis. 
  • Hjulene dine tar hva som helst av dekkbredder opp til 2,35 så det er bare å plukke. 
  • Jeg ville ikke gått for 160/140 skiver. 140 er skikkelig snaut "i våre dager". 160/160 eller beholdt det som ser ut som 180 på bildet om ny gaffel tillater. 
  • Du kan gå litt lavere i ac på gaffel enn 500 mm siden du må med i betraktningen at du har sag på dempegaffelen. 
  • På den andre siden er denne Aerlite gaffelen fra Bikeshop 498 mm og finnes på lager i et lite antall, boost er den heller ikke:
  • Du beholder selvsagt pedaler som gjør at du kan gå opp de aller bratteste bakkene i gravvel-vm-løypa eller inn på steingulvet på Kikut uten å skjemme deg ut. 
  • VPG er så trivelige at de sikker gjerne selger deg en PNW Roadie Dropper Lever K
  • Stryre og stem? Aner ikke. 


Lykke til og hold oss oppdatert

LarsB

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt lik Highball ramme som fikk bukkestyre i sommer. Satt opp med 470 mm stiv gaffel, 60 mm stem, 44 cm Easton AX flare styre. Force mekanisk gruppe med 10-42 og 38T drev. Gjenbruk av XX1 mtb krank - tror ikke jeg ville fått plass til 40T drev med den, i såfall bare akkurat. 160 skiver foran og bak. Enig med LarsB i at 140 virker snaut. Veldig fornøyd med både sittestilling/geometri (for en som kommer fra terrengsykkel) og utveksling. ThunderBurt 2.25 dekk, de ruller godt selv om det er mye volum. Jeg gikk for Zipp cx styretape med litt ekstra tykkelse.

 

Ståle

Endret av Ståle
  • Like 1

 

Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, her var det masse nyttig. 

Gaffel A/C, ikke minst. 

Har du en link til gaffelen? 

60 stem er vel sånn ca der jeg tenkte jeg ville ende. 

Easton styre er notert. Det jeg først må finne ut av er hvor mye flare og (ny lærdom) outsweep det skal ha. Har sett et fra Zipp som kan funke, men det kan sikkert Easton også. Begge ser uansett ut til å kunne levere pene matchende stem, noe som er særdeles viktig 🫢

Force funker sikkert knall. Jeg sikter meg inn på litt mer budsjettvennlig opplegg med RX600 som jeg vil anta holder. 

Med litt flyt så kan det hende jeg tom kan gjenbruke kalipperne fra SLX som står på. Slo meg for ikke mange timer siden, men tipper faktisk at det går. Time will tell, legger ut et spm om det på mekkeavdelingen. Mer trafikk der enn her og sikkert noen som vet. 

Vet ikke helt hva min ikke helt nye SLX krank tar av tenner, men det er jo bare en del av likningen. Det er ikke mye igjen av klaring mellom drev og kjedestag slik den står med 34t ovalt, men det er vel ganske sikkert noe man kan space ut. 

Hva har du gjort? Jeg ser ikke for meg å trenge mer enn dine 38t selv om jeg vil mangle 10t på Force. Kanskje det tom vil holde med 36t. Har jo brukt sykkelen slik den står nå på lange dagsturer.

Dekk er jo også en greie. Ved første runde kunne det se ut som om de bredeste grusdekkene og de smaleste mtb dekkene kun kom i mosjonist/tur blandinger. 

Etter litt mer grundig søk har jeg funnet fler. Foreløpig heller jeg mot Pirelli Cinteratou H i 50mm bredde (mulig M i front, men tror egentlig ikke det)

50 er 1.7 1.8 ish og kanskje akkurat bredt nok for at proposjonene ramme/dekk matcher

Bredt nok og nok volum for syklinga er det uansett. Bør bla være akkurat nok til å flyte på løs pukk og subbus. Slangeløst og med tubolight så bør det også være nok demping. Ryttervekt på max 70 blir solid overskredet, men det bør gå greit. 

Conti har noen Terra et eller annet, men ser ut til å ikke ha 50mm i Black Chili, 180 TPIen og riktig fargekombo. Synd for jeg har aldri glemt hvordan de gamle Race King med Black chill og 180 tpi rullet på alt av underlag. 

På mtb rundt 2.1 så er det ganske mye å velge i viser det seg. Vittoria har ganske mye. Thunder Burt også og da med riktig fargekombo og blanding med vekt på 500 g, noe som matcher de litt smalere graveldekkene(!) 

Kan fort bli et par sånne. 

Schwalbe har også noen G one i Racingblanding i 45mm bredde. 

Mye å velge på likevel viste det seg. Vi får se hva det blir. Det viktigste er at de ruller bra, har relativt stort volum og har riktig fargekombo. 

The plot thickens.....

PS:

Hva med et bilde av prosjektet ditt? 

 

 

 

 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Enve Mountain Non-Boost gaffel. Den er jeg veldig fornøyd med, men den er såpass dyr at jeg helt sikkert hadde endt opp med en annen hvis det ikke hadde vært for at jeg kom over en pent brukt på finn.

Jeg tror også det skal gå an å bruke shimanokalipperne videre. Googlet meg frem til at det ikke går for Sram, derfor endte jeg opp med bestilling av komplett sett med nye hendler og PM-kalippere.  Har ikke gjort noen spesielle tiltak for å få plass til 38T - det er standard drev fra Sram og ingen ekstra spacere.

Skal se om jeg finner et bilde 🙂 

 

 

 

Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker gaffel. Med gjenbruk av kalippere, krank og (kanskje tom bakgir) så går jeg under planlagt budsjett selv med en jålegaffel som denne. 

Takk for info.

Planen er å sanke deler i vinter og bygge når vårsola varmer opp garasjen. 

God tid mao. 

Endret av ulf martin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kombinert XT kalipere og 105 hendler på en CX til en av ungene.

Shimano bremser går om hverandre, det er værre med girdeler da det er forskjellig wiretrekk iallfall på 11 delt.

Tipper det enkleste for din del er et GRX812 bakgir som tåler 42t bak. 

Bruker det sammen med 105 hendlene og en 11-42 XT kasset på den nevnte CXen.

GRX812 er på tilbud hos CRC med rundt 50% rabatt 

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (6 timer siden):

Har kombinert XT kalipere og 105 hendler på en CX til en av ungene.

Shimano bremser går om hverandre, det er værre med girdeler da det er forskjellig wiretrekk iallfall på 11 delt.

Tipper det enkleste for din del er et GRX812 bakgir som tåler 42t bak. 

Bruker det sammen med 105 hendlene og en 11-42 XT kasset på den nevnte CXen.

GRX812 er på tilbud hos CRC med rundt 50% rabatt 

Takker og bukker 

Da er det bare å begynne og bestille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hjelp av tråden her  og litt googling så begynner ting å ramle på plass. Verdt å merke seg dog er at ingenting er skrevet i stein.

Styre:

Flare rundt 5 grader og outflare/outsweep rundt 10 grader. Om det blir ergo og rise i tillegg vil tiden vise. Det viktigste slik jeg ser det er de to første. Easton og Zipp er de som foreløpig er lagt i ønskelisten. 

Gaffel: 

At en bra karbongaffel skulle koste like mye som en ny SID kom som en overraskelse for å si det mildt og det blir vanskeligere enn jeg trodde å finne en bra og pen gaffel med riktig finish, aksling og ikke minst lengde. Finish er en ekstra utfordring, de fleste er glossy og passer dårlig til min noe blasse og slitte ramme som neppe lar seg polere tilbake til noe som ser nytt ut. 

Det enkle og rimelige valget blir Aerlight, den er matt svart, har riktig aksling, men har nesten 500mm A/C. Optimalt bør ikke gaffelen ha lengre A/C enn 470/80. 

470 er det bare ENVE som har og den ser i tillegg ut til å være ganske så glossy. 

Mulig jeg tar sjansen på noe kinagreier i en eller annen knærsj farge som matcher dekalene på ramma og finner flaskeholdere og andre detaljer med samme fargetema uten å lage et sirkusnummer ut av det. Da går isf transparente dekkvegger ut og dekkene blir svarte. 

Hendler/gir 

Det blir 810 11 spd hendler. Venstre hendel fungerer som dropper remote på disse. SLX kalippere blir gjenbrukt. 

42t RX 600 gir og 42/11 kassett som planlagt.

38t drev på SLX kranken som står på. 

Det blir et kompromiss hvor "tungt nok" vinner. 38 ser uansett ut til å være maks på BCDn på 96. 

36/42 er nok å foretrekke på lange turer i marka, men det blir som det blir. Koster heller ikke allverden å angre seg. 

160 bremseskiver F/B 

Stem blir kjøpt etter den er skrudd opp og jeg får testet hva som funker. 

Takk for hjelp til alle👌

 

 

Endret av ulf martin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Etter ganske mye frem og tilbake ble Highball omsider omdøpt til The UNDEAD 

Mer enn en smule mindre jålete prosjekt enn Highballen lengre oppe i tråden, men det den mangler av blodspekk tar den igjen i heritage med bla gaffel  som med grønn BRING logo har gått mange år i sentrumsgatene uansett vær og vind. Som om ikke det var nok så kom det fra samme låve på Hadeland et par nesten ubrukte Maxxis Maxxlite 2.0 Raceday only som med unntak av noen ukers opphold på låven har vært i SykkelØyvinds eie. Når ramma (og hjulene) i tillegg har vært med på Bukkerittet, Vassfarrittet, Krepsrittet, Stomperudrittet OG vært oppe på Flævassdammen (1400hm) TO ganger så vil jeg påstå at sykkelen hadde nærmest legendestatus før den med sitt nye styre og setup hadde forlatt garasjen. 

PS: Nye nesten usynlige carbon flaskeholdere fra Syncros er på vei. 

 

 

20240602_161436.jpg

20240602_161748.jpg

20240602_161629.jpg

20240602_161529.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...