erikskon Posted November 1, 2023 Share Posted November 1, 2023 Vi skal montere ny vedovn og tenkte egentlig å legge flis, men pågrunn av at vi skal ha opp et rør med tilluft, lite tid og lite penger må vi gjøre det litt enklere for oss selv. Ovnen blir satt på en betongkloss der det tidligere stod en peis, ca 140x80 cm. Nå vurdere vi å kjøpe ubehandlet stålplate og senere male den i den fargen vi vil. Etter at den er montert. Hammelakk som Hammerite er en kandidat. Det jeg lurer på nå er om vi kan regne med at grunning og maling påført med pensel vil gi en sterk nok overflate. Hvilke produkter er bra og gir en sterk overflate på en ubehandlet stålplate brukt som underlag for en vedovn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamez Posted November 2, 2023 Share Posted November 2, 2023 Har god erfaring med Hammerite hammerlakk på stålplate. Har det på arbeidsbenken min i garasjen, og det har tålt uante mengde mekanisk belastning, varme og kjemikalier... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erikskon Posted November 2, 2023 Author Share Posted November 2, 2023 Det er godt å høre! Da får vi se om at jeg endelig får noe i British Racing Green 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted November 2, 2023 Share Posted November 2, 2023 Stålplater har ikke akkurat blitt billigere de siste årene altså, men jeg ser potensielt for å spare arbeid/tid. Hammerlakk fungerer helt fint, bare vask/tørk over med aceton først og husk nok varme i rommet/selve plata. Hammerlakk er gjerne tjukk og kan fort bli skjoldete om det er for kaldt. Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
erikskon Posted November 2, 2023 Author Share Posted November 2, 2023 Ja, stålplate er ikke veldig nødvendigvis mye billigere enn flis, men vi hadde sett på no design greier som kosta litt. Og vi hadde også snust på kobberplate. Det var like sør for 3000 kr 🙂 Ubehandlet stålplate på mål hos blikkenslager blir visstnok rundt 700 kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jorg1m Posted November 6, 2023 Share Posted November 6, 2023 Fikk laget en tilpasset stålplate for en del år tilbake, fordi vi måtte matche avtrykket til gammel plate som gulvet var lakkert rundt, og fikk den pulverlakkert hos et lokalt verksted som tok den med i en batch med andre ting. Fikk ikke valgt farge selv på den måten, så den ble kledelig sort. Men mener jeg kom unna med et par-tre hundrelapper for lakkeringen, med framifrå finish. Ulempen er selvfølgelig at det kan ta et par dager, hvis du trenger den nåh. Hammerlakk har jeg med hell brukt på ting som har stått ute i vær og vind. Belastningen på en gulvplate som dette er vel svært begrenset? Bare sørge for at den er fri for fett og forurensning først. Tror ikke du trenger grunning heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted November 6, 2023 Share Posted November 6, 2023 Nei om det er hammerlakk så holdet det at underlaget er rent og støvfritt, den binder seg godt. Jeg malte en 60mm stål "plate" for en tid tilbake, som skal tjene som underlag for diverse grovt hammerarbeid. Tok bare en runde med pussemaskin først og tørket av før maling, prima resultat. Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts