Gå til innhold

Piggdekk til rasersykkel


Anbefalte innlegg

Fins det piggdekk til landeveissykler? Ser for meg at det kan bli trangt.

Bredere dekk gir antagelig også bedre marginer på glatta, så buurde kanskje gått til anskaffelse av terreng- eller blandeveissykkel 🤑

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flere leverandører av 30 mm piggdekk. Disse vil passe til mange av de moderne sykkelrammene med skivebremser. Er selv på første sesongen på 30 mm piggdekk på en Lapierre landeveissykkel. Går i praksis noe senere og krever mer krefter, da en ikke triller like lett/langt men ikke noe stort problem. Sånn i forhold til festet er jeg ikke bekymret, sitter som bare det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (4 timer siden):

Fins det piggdekk til landeveissykler? Ser for meg at det kan bli trangt.

Bredere dekk gir antagelig også bedre marginer på glatta, så buurde kanskje gått til anskaffelse av terreng- eller blandeveissykkel 🤑

Svaret er ganske enkelt, ja. Jeg får lett på 35 mm med pigg på min 2023 Canyon Endurace (får de faktisk også på min 2022 Canyon Ultimate). Begge disse er moderne landeveissykler med skivebremser og god dekklaring. 
På min foregående Cannondale Supersix med felgbremser kunne jeg bare glemme piggdekk. 
Så du må nok gi oss noe mer enn ‘finnes det piggdekk til landeveissykler’ 🙂

Hva slags ramme tenker du på?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vanlig dekkbredde på landeveissykler? På min 20 år gamle med felgbremserver det originalt 23 mm dekk, har kjøpt noen 25 mm dekk som jeg håper skal passe. Men det blir trangt med skjermene.

Neste sykkel skal ha god klarning til skjermer og dekk, men virker som denne sykkelen ikke har plass til piggdekk 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne rene landeveisrittsykler klarer normalt 32 mm dekk. Den vanligste dekkbredden er 28 mm, også i ritt. På humpetittenrittet Paris-Roubaix er 32 mm med redusert dekktrykk blitt vanlig. Uno-X forsøkte 32 mm på Gylne Gutuer et år, men fordelene på grusen ble spist opp av ulemper på asfalten. Rittet har 2/3 asfalt og 1/3 grus.

  • Thanks 1

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (5 timer siden):

Hva er vanlig dekkbredde på landeveissykler? På min 20 år gamle med felgbremserver det originalt 23 mm dekk, har kjøpt noen 25 mm dekk som jeg håper skal passe. Men det blir trangt med skjermene.

Neste sykkel skal ha god klarning til skjermer og dekk, men virker som denne sykkelen ikke har plass til piggdekk 🙂

Jeg vil si at dagens standard er 28 mm, ofte effektivt bredere pga brede felger.

 

Men om du tror det kan bli trangt med 25 mm på din nåværende sykkel tror jeg du kan glemme pigg på akkurat denne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...