Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har mekaniske skivebremser på min pendlersykkel, Avid BB7, og har et problem med en bremsewire som fryser eller blir hengende/seig når gradestokken passerer null. Det gjelder kun bakbremsen. I det siste har det fungert ved at jeg gjerne får til å bremse, men når jeg slipper bremsen så faller den ikke helt tilbake, wiren holder litt igjen. Det går ganske lett å dra bremsekaliperen manuelt tilbake, så det er mer en treghet enn direkte frost som jeg ville antar ville være mer brått.

Det starter kanskje 5-10 minutter inn i en tur, og slutter nesten umiddelbart i det jeg ruller inn i varmegrader igjen. Sykkel står parkert inne både hjemme og på jobb. Det har også skjedd den siste uken der det har vært kaldt, men forholdsvis tørt og bart der jeg sykler, så det er begrenset med sprut fra vegbanen.

Er det noen tips til hvordan jeg kan minimere problemer med frost eller seig bremsewire ved minusgrader? Jeg har forsøkt å smøre det som er eksponert av kabelen, uten veldig stor effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å kjøpe ny wire og hylse, det nest bete er å smøre opp med tynn olje.

Demonter wiren i bakkant og tre en spylerslange utenpå hylsen. Fyll spylerslangen med penetrerende olje og trykksett med engangssprøyte. Etterfyll med tynn olje, fx kjedolje fortynnet med penetrerende olje. Når du er ferdig passer du på å ha litt fett i enden av wiren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro du kan ha fått fuktighet inni wirestrømpa. Når det blir kaldt fryser denne til (og utvider seg), og gjør bevegelsen for wiren vanskeligere.

Jeg slet med det samme på min forrige vintersykkel. Min erfaring var at det eneste som hjalp var å bytte wire+strømpe - og deretter prøve å unngå nye problemer ved å ta fett på wireåpningene (litt avhengig av hvordan wireføringen er, intern vs ekstern, etc).

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset her er å ikke ha vaieren eksponert. Ofte er jo strømpa delt i tre ulike lengder, og da er det  mange steder fuktigheten kan trenge inn.

Når vinteren kommer så har jeg hatt suksess med å bytte til heltrukken strømpe fra hendel til kalipper. Hvis du kjøper sånt kit med wire+strømpe så mål opp og sjekk at strømpen er lang nok. Det er ikke sikkert at du får brukt wireføringene på ramma, så da må du frem med strips.

Det er ikke så pent, men det funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sykler med flatmountbremser har wiren trukket sånn at vann renner inn i strømpen. Løsningen er å henge sykkelen opp på høykant sånn at vannet renner ut igjen etter hver tur. Og så dryppe inn olje i strømpen når den er tørket. Stiller meg også bak forslaget om heltrukken strømpe hvis det ikke er sånn fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe eksponert bremsewire langs routingen, men den kan ikke trekkes helt frem til kalipper, så det vil alltid være eksponert noen centimeter der med en liten ganske løs gummitboot for å hindre vanninntrenging. Det er også en barrel adjuster et sted langs strømpen, som jeg tror jeg dropper ved reinstallering, kan ikke huske å ha brukt den noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...