Gå til innhold

Karbonhjul oslo sportslager


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe mot felgbrems. Klart, skivebremser er bedre på de fleste måter (særlig hydrauliske). Bedre bremseeffekt er vel det viktigste. Men enklere å mekke på felgbrems? Det funker for meg! 😉

Kall meg gammeldags, men pariser må jo være noe av det enkleste med tanke på dekkbytte..

Klosser for karbon derimot skyr jeg, pga. særdeles dårlig bremseeffekt i regn. Skal jeg ha felgbrems ville jeg hatt alu bremsebane 🙂 

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulene er helt greie de. Bra pris, men ikke noe enormt med tanke på at det er pariser.

Snakket med en som drev sykkelutleie på Gran Canaria og han hadde stort sett bare felgbrems sykler da det var mye lettere (og billigere) å vedlikeholde. Han sa også at ettersom det ikke regnet noe særlig der var ikke behovet for bedre bremseeffekt der. Så helt enig i at for hvermansen er det mye enklere å mekke på. (Har faktisk vurdert å ta med felgbremsykkel når jeg drat på syklig i Spania av den grunn). 

Ikke helt enig i at det er det enkleste med tanke på dekkbytte, snarere tvert imot. Begynte å sykle på pariser i 1985 og har ganske god erfaring med den type dekk. Punkterer du må du (om du da skal bytte dekk) ha med deg et brukt dekk med limrester for at det skal være noenlunde trygt å sykle hjem på. Og fram til limet på det nye dekket har tørket (må limes på nytt) får du ikke syklet noe særlig. En del som bruker tape, noe jeg aldri har brydd meg med. Med dekk/slange unngår du dette. 

Det står ikke noe vedrørende hjulene om det er basalt bremsebane, dette gir mye bedre bremseeffekt.

Kan selge deg 50 mm hjulsett til felgbrems med basalt bremsebane for dekk/slange til samme pris.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen advokater vil si det, men det går vel helt fint å sykle pent hjem på at ulimt pariserdekk? Formen holder det på plass. Fremfor å stå i grøftekanten og banne med enten slanger i klem over felgkanten eller guffe over begge hendene, synes jeg det høres fristende ut 🙂 Pariser er ikke på moten, men er best spør du meg. Er flere grunner til at proffene har brukt det helt frem til i dag, men nå skal det pushes slangeløst 🙂

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode grunner til at tubular er overlegent kanttråddekk.. Mindre masse (og kulere utseende) er hovedgrunnen , gir jo bedre teknisk ytelse, som særlig er viktig for menn over 40 med mer penger enn kondis.. (mindre viktig for proffer som blir betalt for å sykle på slangeløst😉 ) 

Ser ikke helt hva lastebileksempelet har med om hjulsettet er et godt kjøp eller ikke, men tror vi kan være enige i at mote styrer mye.. Mote er midlertidig, teknologiske overlegenheter er mer varige..

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kjører jeg kantråddekk med slange på alufelger med felgbrems, og som de sier på vitapro: Det funker for meg 😅 Hvis fondene mine går til himmels.. eller sykkelen blir stjelt.. blir det nok skivebremser (selv om pariser er kult) ☺️

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obico skrev (20 timer siden):

Noen som har erfaring med disse hjulene?

https://oslosportslager.no/produkt/racelite-tubular-58mm-karbonhjulsett-30710.aspx

Umulig å finne noe info om de bortsett fra det lille som står på nettsida til oslo sportslager.

Racelite er Sportslagerets husmerke. Så nettet er neppe fullt av informasjon. 
Du kan jo spørre direkte om du lurer på noe konkret. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...