Gå til innhold

Tips til kjøp av sykkel


Anbefalte innlegg

Hei,

postet dette på TS også, men så jo i etterkant at forumet der skal legges ned, så jeg prøver her også 🙂

 

Er på jakt etter landeveissykkel, men er helt nybegynner og aner ikke hva jeg skal se etter på finn.
Mange år siden jeg i det hele tatt har sittet på en sykkel, så vil helst ikke svi av alt for mye, om det ikke skulle være noe for meg. Tenker maks 10.000,-.

Er det noen som har noen råd om hva slags sykkel, og hva men burde se etter, eller unngå?
Har lest litt angående kjøp av brukt landeveissykkel, men blir ikke helt klok.

Kommer kun til å bli brukt på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner Finn så jeg antar du er på utkikk etter brukt. Det tror jeg er lurt. Er skivebrems viktig for deg? Det kan bli en liten utfordring i den prisklassen, men mulig.

Selv har jeg en liten forkjærlighet for litt eldre Trek (Madone) og Specialized. Giant TCR er også relativt vanlig i den prisklassen. Det er egentlig veldig mange interessante bruktkjøp oppunder 10k. 

Det er lurt å starte med hva som er viktig for deg og hvilken type bruk (utover at underlaget er asfalt) du planlegger. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

ser på brukt, og skivebrems er ikke noe jeg må ha. 

Det er jo en jungel av sykler når jeg ser på finn, så vanskelig å vite hva som faktisk kan være ett godt kjøp. Også litt usikker på størrelse, er 180 høy. 

Bruken er for trening. Starter nok med litt kortere turer, men lengre ettersom formen kommer seg, både flatt og bakker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg satt på varsel på modeller som Trek Madone, Giant TCR og kanskje Specialized Roubaix for en litt mer avslappet geometri. Her kan man gjøre gode kjøp godt under 10k.

Det er sikkert andre her som også har forslag. Pinarello er det også mulig å få til 10k for de som liker det. Jeg kjøpte (og etter hvert solgte) en Pinarello Prince med fullt Dura Ace til 11k for et par år siden.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være lurt å lage mer generelle varsler knyttet til din region slik at du enkelt kan møte opp og prøve/hente sykkelen. Det er få som ønsker å sende sykler i posten, særlig i den prisklassen. Det er alltid et fortrinn som kjøper å være tilgjengelig for selger. Merk også at en del selger syklene sine uten særlig god beskrivelse og det er ofte her man kan gjøre kupp. Så det er ikke sikkert det er så dumt å ha noe så enkelt som "landevei" og din region som lagret søk og følge dette søket tett.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott-sykkelen er en 2014-modell med 10-delt Shimano Ultegra. CR1-modellen har vel komfort-geometri, tror jeg. Synes ikke den er verdt prisantydning, men for f.eks. 5000 vil den nok gi mye sykkelglede for pengene.

 

Specs: https://sierracycles.bigcartel.com/product/scott-cr1-10-bike-54cm-medium-compact-20-speed

Endret av jaknudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pssh skrev (46 minutter siden):

Jeg så den istad, men litt usikker hvor "gammel" sykkel man burde kjøpe. Tror du dette er en god sykkel/kjøp? 

Så også denne , men usikker hvilken årsmodell det er. 

10+ år trenger ikke være særlig gammelt dersom sykkelen er godt ivaretatt. Jeg kjøpte selv nettopp en brukt 2012-modell som et lite prosjekt og samboer sykler på en 2013-modell.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids prute. Jeg pleier sjelden å prute selv, men er ganske åpen for at andre pruter når jeg selger. Hurtig salg henger høyt hos mange, inkludert meg selv. For eksempel tilbyr selger sko og pedaler i annonsen. Dersom du har dette fra før kan du be om avslag på sykkelen i stedet. Masse du kan gjøre, selgere firer gjerne litt på pris hvis du kan gjøre det enkelt for dem (hente og betale kjapt eksempelvis).

Vanligvis er det enklere å få tilslag på prutepriser om du sender melding med en gang annonsen legges ut, for på de fleste av annonsene som har blitt postet i tråden er selger helt sikkert i dialog med flere.

En fordel for deg er at det på mange måter er kjøpers marked i det segmentet så du må ikke slå til på noe du ikke vil ha til en pris som er for høy.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Cannondale-en er superlekker, men har en sterkere personlig preferanse for Trek (som ikke nødvendigvis er rasjonell). I tillegg er Trek-sykkelen nyere med flere slitekomponenter fra 2020. Cannondale har nok flere fanboys enn Trek så det hadde vært interessant å høre hva de mener her. Muligens et enkelt valg for dem.

Cannondale-en ser helt rå ut og det er jo en tidligere toppmodell med utrolig lett ramme. Men jeg hadde nok kanskje valgt Trek. Ville sett litt på geometrien først, eventuelt prøvekjørt da. 

Og så må du ikke glemme at du også kjøper selgeren.

  • Thanks 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes SuperSix-en ser ut som en meget bra pakke. Solide og gode hjul, en meget bra mekanisk gruppe, ekstern wireføring som forenkler vedlikehold, og en ramme som ikke står tilbake mot de nyeste topprammene på stivhet og letthet. 

Det du bør sjekke er de potensielt store utgiftene som kan komme. Bremseklosser, kjede og kassett er relativt rimelig å bytte ut. Nye strømper og wire er også billig.

Pass dog på å sjekke bremsebanen på hjulene. Er denne veldig slitt, må du ha nye hjul, og det kan sprenge budsjettet alene. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du beskriver deg selv som helt fersk landeveissyklist. Da ville jeg også hatt litt fokus på geometri. Trek sykkelen du ser på har H2 geometri. Det betyr at du har en mer oppreist og komfortabel sittestilling enn på de mer renrasede rittsyklene. Innbiller meg at Cannondalen er en smule mer aggressiv enn Treken. Syklet selv på Madone 4.7 noen år, og det ar en digg sykkkel. Angrer som en hund på at eg solgte den.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært å handlet denne

Så nok en gang takk for hjelpen. Så får vi se hvordan dette går når jeg får handlet resten av det jeg trenger imorgen😂

Noen som har en liste med ting man burde kjøpe? Klær, hjelm osv skjønner jeg. Men sikkert noen andre ting som er lurt som jeg glemmer. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pssh skrev (5 minutter siden):

Da har jeg vært å handlet denne

Så nok en gang takk for hjelpen. Så får vi se hvordan dette går når jeg får handlet resten av det jeg trenger imorgen😂

Noen som har en liste med ting man burde kjøpe? Klær, hjelm osv skjønner jeg. Men sikkert noen andre ting som er lurt som jeg glemmer. 

Ajjj!😃

Flott sykkel. Husker godt denne fra da jeg jobbet med Trek på den tiden. Nydelig sykkel med en kanongod ramme. Gratulerer 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...