Gå til innhold

Den store(?) stibyggertråden


ulf martin

Anbefalte innlegg

Litt utveksling av tips, triks, verktøy oa i mørketiden for oss som liker å rote i jorda.

Mitt (hoved)prosjekt er på Eggemoen i Ringerike/Jevnaker Dette er et område som er gjort kjent gjennom Ringerike Enduro for mye naturlige flytstier oppe i åsene. Det som derimot ikke er like kjent er alle de HT vennlige XC stiene som finnes nede på selve moen og det er her jeg har satt meg fore å lage noen korte runder på et lite frimerke på 2 kvadratkm. Rundene er ca 2 til 3 km ment for bruk til de dagene man bare vil ut for litt uforpliktende moro på HTn eller når det er gjørmefest lengre oppe i lia og man heller vil sykle på naturlig godt drenerte stier. Disse stiene holder seg også godt langt ut på høsten/vinteren og passer perfekt når alt blir så lettilgjengelig og lite pes. 

Utfordringen er at det er flatt, men det er ett område av moen som har 30/40 m fall hvor jeg har laget noen linjer på 600 til 1000m som utgjør hovedingrediensen i rundene hvorav resten stort sett består av naturlige stier. 

Siden området er som det er med lite fall og teknisk enkelt så er flyt og mulighet til å ta med seg og bygge fart en ledetråd i alt jeg gjør i dette området.

Jeg må også søke kompromisser på linjene all den tid jeg stort sett gjør ting uten hjelp fra andre og alt gjøres uten maskiner. 

Ett av kompromissene består av å bruke gamle hjulspor fra hogstmaskiner. Det blir ikke alltid like spennende sykling, men det er lavthengende frukt og går relativt raskt å få ryddet med en jernrive som hovedverktøy. 

Nå som jeg over noen sesonger har fått etablert noen linjer (jeg måtte mer eller mindre begynne på nytt i år etter at hogstmaskiner hadde trasjet det meste jeg hadde gjort, men det er en annen historie) så er neste fase å bygge flere berms, pynte på de som er i form av å grave dypere/bygge høyere samt noen pumps og små hopp her og der. Med litt tålmodighet i form av bruk og at ting får satt seg og i tillegg intensiv bruk av jernriva for å dra av topplaget med barnål så blir det etterhvert raskt nok til å bli enkel og billig moro.

Legger med noen bilder med kort beskrivelse. Forslag til hva mer som kan gjøres i flatt terreng tas i mot med takk.

Har du noe du vil vise frem eller trenger innspill på, kom så med det som de sier på andre siden av Skagerak. 

Dårlige bilder, beklager det. 

Det er linjene i midten jeg jobber med. De andre er eksisterende stier samt litt traktorvei/doubletracks. 

Screenshot_20231217_220129_Strava.jpg.cd3fd1c3740254a597751fbc5fae4352.jpg

 

Starten på den siste linjen jeg begynte på i høst. Rakk akkurat å få gjort grunnarbeidet så det får satt seg gjennom vinteren. 

Planen er å bygge en ganske stor dosering i høyresvingen i bunn. Ved kunne slippe på fra toppen og presse igjennom denne vil man få med seg god fart ut på flata som kommer. Jeg får god hjelp av terrenget her siden svingen går riktig vei ift helningen i terrenget. Går det som jeg håper vil det også bli et lite hopp inn på flata. Det er i tillegg noen mindre liknende prosjekt lengre nede som er påbegynt. Bla en dødsisgrop hvor man trenger fart for å komme opp og ut. Bilder av dette får bli evt senere. Tre bilder var det som gikk igjennom.

20231106_145736.jpg.944b190ca4320843d40af1391c9cd633.jpg20231106_145848.jpg.136dfe8f54849f6dd3c34e4f8a2d0ea9.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Endret av ulf martin
  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tips, men et spørsmål i stedet. På Slettestrand utnytter Kronborg terrenget ved å lage stier som slynger seg oppover de lave åsene. Der er det bygget opp med langsgående stokker og grus, slik at slipper å grave seg inn i bakken i spesielt stor grad. Er dette noe du har gjort/skal gjøre i ditt prosjekt?

Endret av Staroh69
Rettskriving
  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Staroh69 skrev (3 timer siden):

Ingen tips, men et spørsmål i stedet. På Slettestrand utnytter Kronborg terrenget ved å lage stier som slynger seg oppover de lave åsene. Der er det bygget opp med langsgående stokker og grus, slik at slipper å grave seg inn i bakken i spesielt stor grad. Er dette noe du har gjort/skal gjøre i ditt prosjekt?

Ja og nei 🙃

Det har allerede blitt brukt noen stokker som sikring for masse  her og der. Stokken på bildene feks lå der og dermed ble linjen valgt mye pga det. Ved å grave seg ned innerst og flytte massene ut mot stokken samt litt påfyll av masse som jeg tok ut litt nedenfor stien så blir det en "skjæring"/travers i det skrånende terrenget. Det er mye jobb og gjøres ikke på daglig basis. Jeg har heller ikke tillatelse til å kjøre inn masser utenifra. Vet ikke om jeg ville ha gjort det hvis jeg hadde hatt tillatelse og ressursene. Området har borsett fra et  abrupt fall på 10 hm i starten et relativt jevnt fall, med unntak for noen dødisgroper. Med slakt terreng ligger massene ofte av seg selv hvis man gir det tid til å sette seg. Å grave på høsten og bruke vinteren til dette er gull. Spesielt her hvor det er mye sand. Den blir som pulver på sommeren og bortimot umulig å gjøre noe med da. 

Å operere low key og i stealth modus med det man har i området og kun håndkraft gir en ekstra dimensjon for meg som er vanskelig å forklare. Tror de fleste turgåere ikke har fått med seg at det er sykkelstier i området. Avtalen med grunneier er også å gjøre så lite som mulig av seg og med denne innfallsvinkelen holder jeg min del av avtalen. Man vet heller aldri, før man vet ordet av det så har noen klagd og grunneier trekker tillatelsen. Ved å gjøre det på denne måten får jeg etablert noen linjer som vil kunne sykles uavhengig av om man får fortsette å grave eller ei. 

Low key masseuttak sponsored by IKEA 

20231106_143524.jpg.5f273d9750d2fe1fa090c871268918d9.jpg

 

Utstyret som brukes 

Rogue Hoe (Brannmann hakke/øks/)

Katana 500 Big Boi (Badass foldesag) 

Jernrive fra Biltema 

Kvistsaks fra Jula

Bilspade fra Fiskars

Har også en moddet krafse fra Biltema hvor vingene er kappet av og laget "tenner" på med vinkelsliper. 

Liten rosebuskklipper fra Gardena er alltid i lomma. 

FB_IMG_1702891312301.jpg.bc13306ae8bdb092970381c35c659824.jpg

 

 

Endret av ulf martin
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (6 timer siden):

Ingen tips, men et spørsmål i stedet. På Slettestrand utnytter Kronborg terrenget ved å lage stier som slynger seg oppover de lave åsene. Der er det bygget opp med langsgående stokker og grus, slik at slipper å grave seg inn i bakken i spesielt stor grad. Er dette noe du har gjort/skal gjøre i ditt prosjekt?

Fort gjort at det blir litt mer "latskapsarbeid" - det du beskriver er nok nærmest det som heter "half bench cut" eller halv benk på dårlig oversatt norsk. Forskjellen er at du tar mindre masse og så bruker du de til å støtte opp "halvparten" av stien på ytterkant, supplert med stokker. Det som er utfordringen er at de massene du da har tatt, egentlig er veldig bra vekstlag, men ikke så bra for å komprimere og sykle på. Og stokkene råtner bort etterhvert. Når du tar det ett knepp videre, heter det "bench cut" eller "full bench cut" - eller bare benk på samme tvilsomme norske oversettelsen. Da tar du hele det tverrsnittet av sti du skal ha og graver deg inn i sideterrenget. Det er mye mer arbeid, men mye mer holdbart.

Det ulf martin gjør her er det som uansett er gullstandarden for å få bra stier; du må ha bort det øverste laget med organisk masse, altså vekstjorda og røttene, ellers blir det bare kluss så fort trafikken tar seg opp. For lite besøkte "skogsstier" så går det jo uansett greit, men om du skal lage noe sykkelspesifikt som skal vare og tåle "endeløst" med belastning, så må du ned på masser som drenerer bedre, fortrinnsvis den sandholdige/steinete jorda under. 

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig å bli nevnt som representant for ikke mindre enn selveste gullstandarden, men her gjøres det meste med utgpkt i å gjøre ting billigst mulig mtp tid og innsats hvor eksempelet i begynnelsen av tråden blir et unntak og har vært et prosjekt jeg tenkte lenge på før jeg fikk ut fingeren.

Jeg lager bla doseringer med mye innblandet topplag bestående av mose/lav, mold, og barnnål. Det er mye barnål på denne furumoen. Har funnet ut at å blande dette inn i sanden som dominerer under topplaget fungerer bra som binder. Det er litt soft til å begynne med, men blir bra over tid. En våt vinter og/eller vår gjør underverk for holdet i sanden som ellers bare ville gått i oppløsning når det blir varmere og tørrere i været. 

Når det gjelder slitasje så er problemstillingen egentlig helt motsatt. Vi er kanskje tre til sammen som bruker stiene som vil ha godt av mer bruk for å bli skikkelig harde og raske.

En GTG runde eller to så vil man kanskje med litt flaks klare å doble antallet fra tre til seks. Ikke mange som skjønner vitsen med old skool flowy XC med lite høydemeter om dagen 😉

#densistemohikaner

 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av oss som kommer fra "klatre opp bombe ned" landskap så er flowy raske XC stier (gjerne med noen innlagte steinheller for hopping & popping) noe av det gjeveste for å få litt variasjon i kostholdet... Jeg har bare vært på Eggemoen og omegn et par ganger inkl RE og det var bare gøy & moro hele veien. Største probelmet er jo at det går så svinfort så konsekvensen ved tryning blir deretter.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (8 timer siden):

Fort gjort at det blir litt mer "latskapsarbeid" - det du beskriver er nok nærmest det som heter "half bench cut" eller halv benk på dårlig oversatt norsk. Forskjellen er at du tar mindre masse og så bruker du de til å støtte opp "halvparten" av stien på ytterkant, supplert med stokker. Det som er utfordringen er at de massene du da har tatt, egentlig er veldig bra vekstlag, men ikke så bra for å komprimere og sykle på. Og stokkene råtner bort etterhvert. Når du tar det ett knepp videre, heter det "bench cut" eller "full bench cut" - eller bare benk på samme tvilsomme norske oversettelsen. Da tar du hele det tverrsnittet av sti du skal ha og graver deg inn i sideterrenget. Det er mye mer arbeid, men mye mer holdbart.

Det ulf martin gjør her er det som uansett er gullstandarden for å få bra stier; du må ha bort det øverste laget med organisk masse, altså vekstjorda og røttene, ellers blir det bare kluss så fort trafikken tar seg opp. For lite besøkte "skogsstier" så går det jo uansett greit, men om du skal lage noe sykkelspesifikt som skal vare og tåle "endeløst" med belastning, så må du ned på masser som drenerer bedre, fortrinnsvis den sandholdige/steinete jorda under. 

Det skal sies at jeg ikke er en stibygger-guru, så det kan godt hende at de nede i Slettestrand gjør det etter gullstandarden du beskriver. Jeg bare sykler jeg ...

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (13 timer siden):

For de av oss som kommer fra "klatre opp bombe ned" landskap så er flowy raske XC stier (gjerne med noen innlagte steinheller for hopping & popping) noe av det gjeveste for å få litt variasjon i kostholdet... Jeg har bare vært på Eggemoen og omegn et par ganger inkl RE og det var bare gøy & moro hele veien. Største probelmet er jo at det går så svinfort så konsekvensen ved tryning blir deretter.

Det er flusst av raske bombestier her med opp mot 400 hm kneppet lengre bort mot Randsfjorden. 

Det er vel fra den skolen jeg kommer, men superrask XC er sinnsykt moro det også. 

#jatakkbeggedeler

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tråden (og kanskje også forumet) har ikke blitt veldig traffikert, men det er kaldt og litt for lenge til sesongen starter så legger inn fortsettelsen av prosjektet. Altså det jeg nevnte i første post og som ligger lengre nede på stien.

For å få utnyttet høydeforskjellene maksimalt så går linjen etterhvert ned i en (av de mange) dødisgrop(ene) hvor jeg har ca 10 hm inn og 5 hm opp og ut.

I bunn møter jeg en av de andre linjene. (Tre av linjene møtes til slutt og har felles avslutning på  ca 200 m)

Målet her er å bygge nok flyt til at farten holdes oppe. Så for meg når jeg lagde den første linjen at man skulle kunne hoppe ut av gropen, men det skjer neppe selv med den nye linjen som kommer inn brattere og i tillegg hjelp av en berm som man kan trøkke igjennom. Det er greit, det blir likevel en kul greie hvor svingen inn som må avsluttes tidlig pga den store furua blir kul og farten inn i mot bunnen og overgangen blir en merkbar kompresjon som er nok til å holde flyten opp og ut. 

Siden retningen må være gjort unna tidlig ser jeg for meg en relativt stor berm rett før "kanten" som bygges opp ved hjelp av stokker jeg finner i nærheten. Disse sikres med ca 60 cm  2 tom 2 med spiss. 15/20 cm over bakken. Et nytt lag stokker over/innenfor der igjen som antakelig ikke trenger mer sikring enn det som allerede holder de første. Over der går løsmasser og toppmasser etterhvert som jeg graver meg ned.

Her lengre nede er det mer sand og jord enn oppe på starten så sjeldent er vel at et uttrykk som "fot i hose" passer bedre. Dette blir lett etter at stokkene er på plass. 

20231114_145801.jpg.627d8d1d2dc674f1f389b4b07c00ea83.jpg

Sett ovenifra 

Jeg så når jeg testet at jeg må dra svingen mer ut mot der jeg står og tar bilde slik at mesteparten av retningen er unnagjort og det bare er å slippe på herfra. Foreløpig fornøyd at jeg har kommet såpass i gang at hvor kurvene skal gå er klart. Begynner jeg tidlig nok så det fremdeles er fuktig så rekker som sagt ting å sette seg ganske bra ila våren. 

 

20231114_145754.jpg.70390dcef100c293180a6051222f1c0d.jpg

Har snudd meg 180 grader. Med litt mer rydding av noen traktorspor som kommer inn ovenifra så vil farten bli høy. Det som er uklart er om jeg skal gjøre som jeg først tenkte, en krapp høyre før den store venstre svingen eller om jeg skal grave mer rett på venstresvingen. Mulig det blir det siste, men kun hvis det viser seg vanskelig å holde/bygge fart med to tette svinger/berms.

Vi får se

Fremdeles rævva bilder. Beklager det.

Endret av ulf martin
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...