Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. Tenkte å kjøpe meg en nødstarter/ startbooster til bilen. En starter fra Aliexpress kom godt ut i test i 2017, men finner ikke denne nå. Noen som har tips til billig og bra nok starter?

Posted

Kjøpte en som ligner veldig på Jula til 500kr for et par år siden, veldig fornøyd med den. Startet biler med den 3-4 ganger og brukt den til å lade mobil/headset/garmin på sykkeltur også.

  • 11 months later...
Posted

Det er vinter, kaldt, dieseldråget kjøres lite og 07:00 ble det hektisk når dråget ikke startet. Heldigvis løste det seg og bilen ble flyttet så 5 europaller med noe tungt kunne plasserer der de skulle stå for vinteren. Ellers hadde det blitt en sen kveld.

Batteriet bør vel byttes om et år eller to, om bilen ikke er solgt. Har Ctek lader, men det hjelper jo lite når man ikke har tid til å vente.

Så.. det er på tide å kjøpe nødstarter. Dieselbil, 2.0L. Ser ellers at batterispec sier Spenning 12 V, Batterikapasitet 75 Ah, Kaldstartstrøm EN 630 A (evnt. 750). Håpet er at dette er noe som også kan fungere på andre biler, og kanskje elbil(om det trengs der🤔?) Alltid likt Noco. Vet ikke hvorfor. Tenker kanskje det er noe som kan selges lett om jeg velger å bli billøs.

Noco har to aktuelle modeller:

Noco GB40: Opp til 6L bensin og 3L diesel. 1,000 A(peak). Best i test ifølge denne svenske testen. kr 1259 hos batteriexperten(som jeg aldri har hørt om før nå).

Noco GBX45: Opp til 6.5L bensin og 4L diesel. 1,250 A(peak). kr 1709 fra batterionline(som jeg heller aldri har hørt om) og Mekster(som Mekonomen inviterte til).

Min lokale bildeldealer, Thansen, har det som ser ut som en litt kraftigere modell (1500A) fra det jeg antar er husmerke Inferno Power. Jula har en ny, som har litt samme specs som Inferno.

Holdt på å bestille GB40, men ser at enkelte med dieselbil sier i anmeldelsene hos Kjells at den ikke er kraftig nok.

Noen som har erfaring med hvor kraftig startbooster/nødstarter man trenger for å få liv i et stakkars 2.0L dieseldråg, når man f.eks er på en øde hytte? 500kr er fint å spare, men sikkert ikke verdt om man enda må måtte vente på NAF e.l. når jumperstarten ikke starter bilen.

Kaffe- og teansvarlig

Posted

Har Noco gb40, kjøpt og raskt levert fra Batteriexperten. Den er brukt et par ganger på min Astra stv med 1.25l diesel allerede. Virker utmerket, men motoren er jo knøttliten og det var ikke veldig kalt.

  • Like 1
Posted

Jeg har denne til min gamle elbil, og den funker som fjell. Akkurat bytta 12v da jeg måtte bruke boosteren 2-3 ganger i høst og batteriet er 8 år gammelt. Billig og fin, tar liten plass og holder seg godt. Har vel ladet boosteren en gang.

  • Like 1
Posted

Etter litt nerding og samtaler med bilnerdbekjente(med litt mekanisk kompetanse) har jeg skjønt følgende. Elbil er teit, Subaruen min er avleggs og jeg må kjøpe meg Land Cruiser eller Pajero. Visstnok eneste som fungerer når det er snør i Oslo.. Mer relatert til bilutfordringene jeg har og ønsker å løse, så er er det visst anbefalt med litt kraftig nødstarter når man har diesel siden de krever litt kraft for å starte, og gjerne om en må forsøke mer enn 1 gang.

Det samsvarer litt med det man kan lese i TechGearLab:The Best 5 Jump Starters of 2024. GB40 blir Best Compact Model, men under Cons står det USB charging only, lower maximum amperage, will only jump once or twice per charge. Etter å ha silt gjennom reddittråder og youtube-videoer(hvor en må utelukke 70% fordi det er spons/influenser og 25% er AI/klippoglim), virker det som gjengs oppfatning. Ved skikkelig dødt batteri må en bruke override funksjonen(utropstegnet). Som alltids litt vanskelig å utelukke feilkilder i kundeanmeldelser, men virker som det er noe endel som gir negative anmeldelser ikke har gjort.

Vet ikke om det var vilkårlige tall, men ble anbefalt en med 1500A (GB50-kr 1973, GBX55-kr2249), noe som også sammentreffer med TechGearLab-testen. Gjerne 2000A(GB70-kr2429). Da blir jo prisen fort endel (dobbelt av GB40), og rykte om slik kapasitet vil jo kanskje føre til at man må leke NAF for bekjente.

Et tips jeg fikk var å lade batteriet 2 ganger i vintersesongen, og at det kunne hjelpe på biler som kjøres lite. Det hjelper såklart intet på tomt batteri fordi kupelyset blir stående på, i en uke.

Kaffe- og teansvarlig

Posted

4,6/5 stjerner hos Kjells, tenker den leverer greit i ihht spec. Her er det (kald)startstrøm som gjelder og som ellers alltid overdimensjonere så bør du være good. At 300 kunder fra Kjell klarer å bruke et sånt verktøy uten fingertrøbbel (les, feil bruk) har jeg vanskeligheter for å tro. 

Husker jeg fikk låne en sånn liten sak fra et bilverksted en gang for å fyre en høinnklaka 6.5l Detroit diesel, kan ikke helt si jeg hadde trua basert på størrelsen men det virka det. (De hadde sikkert ikke den billigste eller)

Posted

Hvis du kjører fossilt og ofte har problem med dårlig batteri på vinteren, kan det være du bør kjøpe ny dynamo. Løste alle mine problemer.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...