Jump to content

Kjedelinje fatbike


Recommended Posts

Har en salsa beargrease der jeg nå har fått en utfordring med kjedelinje. Kjedet tar rett og slett borti dekket på letteste gir. Har syklet på dette uten nevneverdige utfordringer tidligere, men etter ett kjedebytte subber det altså. Justert det som kan justeres, men ikke fått det noe bedre. 

Er det mulig å shimse ut, bytte til noe med offset e.l. For å få dette til å gå? 

Er en salsa beargrease, kuroshiro enso 685 felger med tune fatkong nav. Står dillinger 5 på nå. Er vel oppgitt til 4,8”. ser flere sier det skal være plass til disse (og har kjørt med de før). 
 

Sram eagle axs xx1, sram 10-50 kassett og sram xx1 eagle kjede. Sram eagle x-sync 2 32t drev. 

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje mulighet for å justere og utfore/shimse bakakslingen og endre horisontalvinkelen på hjulet bittelitt? Ellers er det vel helst kranken og ikke kassetten som bør offsettes litt, ut.. men om problemet oppsto etter kun kjedebytte og ikke resten av drivverket høres det litt merkelig ut..¿

Link to comment
Share on other sites

Ja. Merkelig. Har hatt av kassett, kjede, bakgir og trinsehjul og for avfetting og smøring, men det skal være riktig satt på plass. Jeg sjekket retting av girøret, og justert bakgiret igjen og for å være sikker på at alt her stemmer. 

Det var virkelig tight før og, men da hadde jeg marginene på min side. Nå har jeg en svak kjedesubbing i dekksiden. Vil være nedtur å måtte bytte til smalere dekk, så hadde et håp om å fikse det på annet vis. 
 

om jeg bør bytte drev, hva kan jeg prøve meg på da av offset?

Link to comment
Share on other sites

Er dekket og felgen riktig sentrert i ramma og klaringen der for liten til vinkel justering så burde det være mulig å  fore ut (shimme) eller flytte kassett, krank eller drev noen få millimeter uten å måtte bytte til spesielle drev med innebygd offset.. jeg har tidligere gjort slikt selv på egen tjukkas for å kunne bruke breiest mulige dekk. 

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips. Skal sjekke opp sentrering av felgen i ramma, om det er noe å gå på. Dekket subber jo nærmere kranken, så vil tro endring der gir større utslag enn ved tilsvarende flytting av kassett. Får en noe ferdige shims til sånt, eller blir det noe hjemmemekk?

Link to comment
Share on other sites

Er drevet som du har dette og bakgiret festet slik som dette? Altså DM, boost og 3mm offset, etc? Jeg kjenner ikke denne typen drivverk så godt, men vil tro at det er mulig å gjøre dette med egenprodusert utforingskive til krank eller drev, ja.

Det er sikkert noen andre her på forumet som kan bekrefte eller korrigere min antakelse.. :)

Link to comment
Share on other sites

Ingeplinge skrev (23 timer siden):

Er drevet som du har dette og bakgiret festet slik som dette? Altså DM, boost og 3mm offset, etc? Jeg kjenner ikke denne typen drivverk så godt, men vil tro at det er mulig å gjøre dette med egenprodusert utforingskive til krank eller drev, ja.

Det er sikkert noen andre her på forumet som kan bekrefte eller korrigere min antakelse.. 🙂

Drevet er vel dette: https://bikeshop.no/sram/nysram0055/sram-eagle-3mm-boost-x-sync-drev-sort-30-34t-eagle-boost-forged

Men ja, direktemontert og med 3 mm offset. Innfesting som du beskriver. Ser en får med tilsvarende drev både med ulike offset og uten, så det er et alternativ å prøve å bytte. Evt prøve seg frem med noe utforing først. 
 

DesmoSkier skrev (22 timer siden):

Beargrease har vel gjenget kranklager? Har du spacere på? I så fall kan du se om du kan flytte en spacer fra nonDS til DS-siden på kranklageret?

Er en eldre beargrease, er rimelig sikker på den har pressfit. 

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke gjort noe annet enn å bytte kjede? 

Har du andre dekk? Annet lufttrykk, enten lavere eller høyere sammenlignet med når du syklet og det ikke subba? 

Probike AS - Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg etterhvert gjort det mye for å undersøke/ fikse dette. Dekket er det samme, men har pumpet opp til Max trykk for å undersøke om det endret noe. Kjører tubeless og har hatt litt utfordringer med å få denne kombinasjonen skikkelig tett. Har vel aldri hatt (eller syklet med) så høyt trykk i fatbike dekk før, så de kan kanskje ha utvidet seg noe? Sluppet ut til normalt trykk igjen nå uten at det endret noe nevneverdig. 

Har også hatt av kassett (avfetting) og trinsehjulene fra giret da jeg har gått over til vokset kjede. Rettet girøre og justert limit- og B-tension på nytt etter sram anbefalinger. 

Link to comment
Share on other sites

Terkel skrev (4 timer siden):

Nå har jeg etterhvert gjort det mye for å undersøke/ fikse dette. Dekket er det samme, men har pumpet opp til Max trykk for å undersøke om det endret noe. Kjører tubeless og har hatt litt utfordringer med å få denne kombinasjonen skikkelig tett. Har vel aldri hatt (eller syklet med) så høyt trykk i fatbike dekk før, så de kan kanskje ha utvidet seg noe? Sluppet ut til normalt trykk igjen nå uten at det endret noe nevneverdig. 

Har også hatt av kassett (avfetting) og trinsehjulene fra giret da jeg har gått over til vokset kjede. Rettet girøre og justert limit- og B-tension på nytt etter sram anbefalinger. 

Om du har pumpet i mer luft så har nok dekket blitt litt større ja. "Alle" dekk strekker seg litt om man har høyt nok dekktrykk, men fatbikedekk strekker seg mer ettersom de allerede er større og har mer gummi å strekke. 
Har du først strekt dem så krymper de nok ikke like mye igjen ved lavere trykk. 

Så jeg tror du kan legge den død og slutte å forske på trinsehjul og girøre osv, og heller se om du kan bruke drev med annen offset eller flytte kjedelinjen utover med spacer(e). 
Om du ikke sykler veldig mye på letteste gir så sliter du vel ikke hull på dekkveggen de første milene, men en måte å bruke letteste gir litt mindre på er å bytte til et mindre frontdrev. 

Probike AS - Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Byttet drev til ett uten offset. Altså 3 mm utover ifht tidligere. Løste problemet med dekksubbing, men ble en rimelig anstrengt kjedelinje. Velge det minste av to problemer? 😅 girer helt greit opp og ned, men ser og hører at det er en veldig skrå kjedelinje. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...