Gå til innhold

Skade på hus/bygg: Hvem ber en om råd?


Anbefalte innlegg

Har hatt noen sprekker på ene grunnmursvegg(Leca) i 20ish år, som ikke har beveget på seg, før jeg plutselig ser at det har oppstått noen nye riss/sprekker i grunmuren de siste ukene. Dette tilsier at det har vært bevegelser eller press mot grunnmuren. Begge ting er logiske pga. en idiotisk betongtrapp som er plassert rett inntil grunnmuren og at dreneringen er fra 80-tallet. Mao. en utgått drenering. Det som engang i tiden var grus/pukk, er nå sikkert subbus(eller jord med grus) siden jeg antar geoduk ikke var spesielt vanlig på 80-tallet. Etter å ha tidligere gravd litt rundt huset, kan jeg mistenke at jappetids-graveentreprenøren har vært litt gniten med grusen enkelte steder også.

Løsningen er nok å bite i det sure eplet; hente inn et par anbud fra graveentreprenører og drenere rundt huset plus litt annet når en først har gravemaskin på tomta. Vintergraving og vinterdrenering er visstnok fint, ifølge internet. I samme slengen etterisolere på utsiden, slik at man får en løsning ala det som diskuteres i @baroudeur sin store oppussingstråd. Gniten-løsningen med å sage vekk 10-20cm av trappen så den ikke ligger inntil husveggen og lede de to siste nedløpsrørene(2 av 6stk) vekk fra huset kan kanskje være nok, men ser for meg at det egentlig ikke er en spesielt holdbar løsning og skadene på grunnmuren over tid kan bli litt større.

Siden jeg er økonom og ikke ingeniør, og dermed egentlig ikke helt har kunnskap om hva som har skjedd(annet enn et par hypoteser), tenkte jeg det var greit å få råd fra en takstmann eller ingeniør før jeg hentet inn anbud. Tidligere har jeg bare erfart at forsikringsselskapet sendte en takstmann som anbefalte hva som bør gjøres. Siden det er snakk om en utgått drenering som kanskje ikke helt tålte høstens kraftige regn og dum trapp, er det ikke noe som dekkes av forsikringen. Iallefall det jeg antar. Litt naivt henvendte jeg meg til forsikringsselskapet for å be om en takstmann, eller at de kunne anbefale meg en spesialist på feltet. Det viste seg å være en ganske vanskelig prosess, hvor det egentlig var mye ord, men ingen konkret anbefaling.

Så..

Hvem er det man egentlig ber om rådgiving fra i slike tilfeller? Takstmann eller rådgivende ingeniør? Tar en kontakt med forbundene og ber om en anbefaling?

Helst uten å blakke seg når en egentlig bare vil vite at de mistanker en har er logiske og at det en tror er løsningen er korrekt. Har tidligere hatt en takstmann jeg kunne spørre alle dumme spørsmål til, men han er dessverre gått bort.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde ringt noen lokale byggmestere og maskin entreprenører og bedt de på befaring for å høre litt hva de ville gjort.

Rådgivende ingeniører har en tendens til å "overdrive" løsninger på problemer for å kunne ha ryggen fri i etterkant (host*er ingeniør selv*host). Dyre er de(vi) også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (8 timer siden):

Vi har også dette, men har ikke sånn umiddelbart tenkt at det er et problem? 

Utfordringen her at det er en ganske massiv betongtrapp/plate(20-25sih cm tykk) langs husveggen, på ganske dårlig drenert masse, så den blir flyttet på av tele. Samt en støttemur tilkoblet trappen. Noe som kan gi press på husveggen. Trappen er oppsprekt et par steder. Det er også er en flate hvor vann kan ligge/samle seg, og siden det ikke er knastepapp mellom trapp/plate og murvegg, kan det gi fuktoppsig, som igjen kan gi riss eller i ytterste konsekvens skape frostspreng i mur/puss. Fuktoppsig er ganske vanlig årsak til riss eller lignende i puss på grunnmurer. Tar gjerne mange år før det blir synlig.

Har sett entreprenører borre/forankre støpte betongtrapper til solide gamle grunnmurer tidligere, men da var det drenert masse under og XPS plater osv. Typisk kjellernedganger, med støttemur på motsatt side.

aulvan skrev (6 timer siden):

Jeg tror jeg hadde ringt noen lokale byggmestere og maskin entreprenører og bedt de på befaring for å høre litt hva de ville gjort.

Rådgivende ingeniører har en tendens til å "overdrive" løsninger på problemer for å kunne ha ryggen fri i etterkant (host*er ingeniør selv*host). Dyre er de(vi) også.

Godt råd. Har skjønt gode råd kan bli ganske dyre om en vil helgardere seg, spesielt når ting er "usynlige" eller under bakken.

Fikk idag tips om en eldre murmester som jobbet som rådgiver/takstmann nå, som virker som en grei løsning til å starte med. Fant også en maskinentreprenør med gode tilbakemeldinger i Oslo, så får be om en befaring.

Utfordringen med å bo i Oslo er at det er ganske få/ingen "små lokale" maskinentreprenører som gidder ta små kjedelige dreneringsjobber. Heldigvis var det endel foretak når en titter på Maskinentreprenørenes Forbund: Medlemsoversikt. Da er det vel egentlig bare å klare å finne de som leverer god kvalitet, til en pris en kan leve med.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Det er også er en flate hvor vann kan ligge/samle seg, og siden det ikke er knastepapp mellom trapp/plate og murvegg, kan det gi fuktoppsig, som igjen kan gi riss eller i ytterste konsekvens skape frostspreng i mur/puss.

Dette er informativt. Grunnmuren som står mot betongtrapp hos oss har mer spor av fukt enn noen andre steder her og jeg har aldri skjønt helt hvorfor. Nå skjønner jeg mer. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...