Gå til innhold

Erstatning for polyester


Anbefalte innlegg

På gamleforumet var det en tråd som omhandlet fix av rammer og at det var ett stoff som erstattet polyester når man utførte reperasjoner på glassfiber. Fordelene var bla fravær av lukt og at det ikke var helseskadelig.

Noen som husker hva dette stoffet heter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en form for epoksy/kunstharpiks? På surfebrett bruker de enten polester eller epoksy. Begge deler er helseskadelig, men polyester-rosin ansees som mer helseskadelig.

Ser det er noe som markedsføres som eco epoxy, som påstås å være mindre helseskadelig å jobbe med. God ventilasjon er nok lurt uansett 🙂

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (På 21.1.2024 den 11.16):

På gamleforumet var det en tråd som omhandlet fix av rammer og at det var ett stoff som erstattet polyester når man utførte reperasjoner på glassfiber. Fordelene var bla fravær av lukt og at det ikke var helseskadelig.

Noen som husker hva dette stoffet heter ?

Bruk epoksy, du må ikke bruke polyester til å fikse noe på en komposittramme. Det er med 99,9% sikkerhet brukt epoksy når ramma ble støpt, med mindre du har en utrolig billig og tung sykkel. 
Polyester er heller ikke like sterkt som epoksy. 

Det som gjør at polyester lukter mye er styrén, det er ikke en behagelig lukt. 
Epoksy lukter veldig lite og så lenge det er ok ventilasjon så trenger man ikke å brukte åndedrettsvern (uten at du skal prøve å sniffe det*. Men du skal unngå hudkontakt så bruk langermet overdel og tette hansker. Og vernebriller så du ikke får det i øynene. 

*OnklP synger om at han sitter på taket sitt med sigarett og Araldite, men om han ikke skal lime noe der oppe er jeg usikker på hvilken effekt han ønsker hvor gode kjemikunnskaper han har. 
Araldite er epoksy og det er ikke løsemiddel i epoksy, det er en 2K herdeplast som herder vet at molekylene i A og B komponentene finner hverandre og binder seg (veldig enkelt forklart). 
Hadde han sittet der med polyester derimot kunne han nok fått litt ruseffekt pga styren er et slags løsemiddel. 
Men det er slett ikke sunt.. 
 

  • Thanks 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg litt upresis;
planen var å støpe litt større ting med glassfiberduk. Tidligere har jeg brukt polyester men dels lukter det ille og dels er det helseskadelig så jeg ønsker å bruke noe annet.
Jeg sjekker ut denne linken
https://epoxygrossisten.no/vaer-kreativ-med-glassklar-epoxy/
og den epoxyen var dyr - men den klare varianten var helt utrolig fin.
Jeg har aldri hørt om noen som røyker eller injeserer araldit, mulig at det er slang for ett eller annet potent hallusinogen

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Roy said:

Men du skal unngå hudkontakt

Ble litt nervøs nå.. Vet du om hudkontakt har noen langtidseffekter? 😅

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (3 timer siden):

Ble litt nervøs nå.. Vet du om hudkontakt har noen langtidseffekter? 😅

Ja. Jo mer hudkontakt du har med epoksy, jo mer øker faren for å utvikle epoksyallergi, noe du aldri blir kvitt. 
Da vil du få utslett av å jobbe med epoksy. 

Denne inneholder noen faktafeil, som at det er et reaktivt løsemiddel i enkelte typer epoksy, de mener selvsagt en reaktiv fortynner, et additiv som gjerne tilsettes epoksy for å få ned viskositeten uten å senke reaktiviteten mellom molekylene. 
Men den forteller hva epoksyallergi er, og et viktig poeng er også omtalt, at allergirisikoen avtar med økt kjedelengde (ikke sykkelkjede altså), som krot fortalt er at jo tykkere og seigere epoksyen er (høyere viskositet), jo mindre risiko er det for å utvikle allergi ved hudkontakt. 
Og jo tynnere epoksyen er, jo lettere er det å utvikle allergi ved hudkontakt, det er i alle fall en tommelfingerregel selv om det er litt mer komplekst enn som så. 

Unngå å få  uherdet epoksy på huden, i øynene og i munnen også, så går det stort sett veldig greit. 🙂

https://legehandboka.no/handboken/kliniske-kapitler/arbeidsmedisin/eksponeringsfaktorer/kjemiskbiologisk-eksponering/epoksy

  • Thanks 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (4 timer siden):

Da var jeg litt upresis;
planen var å støpe litt større ting med glassfiberduk. Tidligere har jeg brukt polyester men dels lukter det ille og dels er det helseskadelig så jeg ønsker å bruke noe annet.
Jeg sjekker ut denne linken
https://epoxygrossisten.no/vaer-kreativ-med-glassklar-epoxy/
og den epoxyen var dyr - men den klare varianten var helt utrolig fin.
Jeg har aldri hørt om noen som røyker eller injeserer araldit, mulig at det er slang for ett eller annet potent hallusinogen

Hva skal du lage da? 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt epoksy til å reparere et håndtak jeg bruker jevnlig. Håper den ikke gir meg økt allergifare 🫣 

Epoksyen er stivnet for lenge siden (så vil anta den stort sett er herdet), men det er kanskje likevel noen stoffer på overflaten der som er greie å ikke få i seg?

Ble straks litt betenkt på disse epoksybelagte bordene som det finnes så mange prosjekter med på YouTube, noen kan jo finne på å bake boller eller tilberede annen mat på de..

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Har brukt epoksy til å reparere et håndtak jeg bruker jevnlig. Håper den ikke gir meg økt allergifare 🫣 

Epoksyen er stivnet for lenge siden (så vil anta den stort sett er herdet), men det er kanskje likevel noen stoffer på overflaten der som er greie å ikke få i seg?

Ble straks litt betenkt på disse epoksybelagte bordene som det finnes så mange prosjekter med på YouTube, noen kan jo finne på å bake boller eller tilberede annen mat på de..

Herdet epoksy er helt ufarlig 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Plankepetter skriver så er herdet epoksy helt ufarlig. 
 

Skulle man se at den er klissete og uherdet i overflaten så er det noe feil. 
Da er gjerne brukt feil blandingsforhold, eller man kan ha brukt en epoksy som trenger høyere temperatur for å herde. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...