Gå til innhold

Egen pumptracksykkel?


Anbefalte innlegg

Jeg digger pumptracks. Har ikke turnert landet akkurat, men vært innom en del. 
Har alltid brukt den samme sykkelen, en 2007 26" stål XC-hardtail SS med 100mm gaffel. Den har ganske slakt overrør fra før, og med setet i bunn så blir den riktig så kompakt og fin å håndtere.
For en gubbe på over 50 så mener jeg selv det går helt greit (ligger på rundt 30km/t toppfart på de fleste pumptracks jeg har prøvd), men jeg har ikke klart å doble noen kuler (eller har ikke gøtset og prøvd hardt nok?).

Vil jeg få mer progresjon hvis jeg går over til en dirtjump sykkel? (BMX blir for stivt og sært, og jeg vil helst ha litt demping i gaffelen for komfort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Jeg er en gubbe på 35 år, med pumptracksykkel, men antar likevel villt når jeg prøver å svare på spørsmålet ditt. For ordens skyld; ikke ta svaret som en fasit.

Jeg tror du kommer til å få progresjon, nettopp ved å variere sykkeltype. Kanskje det gir deg en litt annen teknikk, et litt annet fokus, noe som kanskje er skrittet som bringer deg til neste nivå for hoppingen. 

Samtidig tror jeg først og fremst at det er teknikken din (og min) så hindrer oss/får oss til å hoppe høyt og langt, nærmest uavhengig av sykkeltype. Se bare på Sam Pilgrim eller han Fabio Wibmer. Men, kanskje en ny/annen sykkel er det som skal til for at du skal ta det neste steget?

Jeg digger pumptracksykkelen min, for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo mene at BMX er overlegent 26" om sykkel KUN skal brukes til pumptrack og park. Det er jo ikke en eneste rot eller kant i en punmptrack, så ser ikke helt greia med dempegaffel. En bmx-sykkel er mye mer "pumpbar" i buer og er generelt morsom. Små hjul er bra. Er en grunn til at ingen sykler 29" i park.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man på VM kvalik fra f.eks. Åre så var det klart flest dirt-sykler som ble brukt. I selve VM (som gikk live på TV et år) så var det BMX-rytterne som etter hvert dominerte semi- og finaler, men altså flere på dirtsykler som hadde kvalifisert seg og gjorde det greit i innledende heat.

Jeg har hatt BMX sykler tidligere (dessverre før det ble vanlig med pumptracks rundt omkring), men ryggen min var ikke så glad i dem. Har også div. skulderplager som gjør at en 80-100mm dempegaffel føles bedre, for meg.

Men ja, hvis man kun ser på hva som er raskest rundt banen så har du nok rett i at BMX er overlegent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...