Gå til innhold

Må bytte styrelager, hvilket skal jeg ha??


Anbefalte innlegg

Jeg må bytte styrelager på pendlersykkelen. Har kontaktet Bikeshop teknisk og spurt om de kan skaffe det jeg trenger. De ber meg måle eksisterende lager. Jeg forstår ikke helt det. I teknisk spec på sykkelen står det at styrelageret er et FSA 130-0012, NO.9M/NO.7B. Dette lageret finner jeg info om på FSA sine sider men ikke på noen av de norske nettbutikkene. Kan noen hjelpe med å linke til eller beskrive et komplett lager som passer? Trenger ikke noe fancy, standard FSA eller noe liknende holder. Vil helst kjøpe det fra norsk butikk, ikke fra ebay/amazon osv…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal forhåpentligvis  fremdeles stå et nummer på selve lageret.

Det er en universell typebetegnelse.

Finner du det så kan du bestille fra hvilken produsent og nettsted som har slike. 

Hvis ikke så er det en annen story med hva slags vinkel lagrene har innvendig og om det er taper du har eller ikke osv. 

Jeg sitter med en liknende sak og nummeret er slitt bort og har landet på at det for min del er enklest å banke ut koppene og sette på nytt hvor jeg vet målene. Det er ikke rett frem det heller, men da er det i det minste bare målene på styrerøret jeg trenger å finne ved hjelp av skyvelære. 

Sats på at nummeret på lageret ikke er slitt bort så er det veldig enkelt.

PS: Litt WD40 først og en god dose grease etterpå gjør ofte susen for noen lager som det ikke er så farlig med om det skrubber litt her og der. Så lenge de går rundt, ikke har delaminert og ikke er rustet fast så er det utrolig hvor lite man merker til at de egentlig skulle vært byttet ut for lengst med nevnte tiltak. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg hadde håpet å slippe å demontere gaffel/styre for å finne ut hva jeg trenger. Trodde betegnelsen fra FSA var nok for å finne det jeg trengte.

Lageret har i dag et ganske markant «hakk» i rett frem posisjon, derfor jeg tenker bytte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til styrelagrenes magiske verden! Det er fryktelig mye rart der ute, men gir det ca 40% for at du har semi-integrated head tube. Om sykkelen ikke er altfor gammal har du trolig tapered. Lureste er nok å sykle innom sykkelsjappe på veg heim for å få nye lagre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (4 timer siden):

Velkommen til styrelagrenes magiske verden! Det er fryktelig mye rart der ute, men gir det ca 40% for at du har semi-integrated head tube. Om sykkelen ikke er altfor gammal har du trolig tapered. Lureste er nok å sykle innom sykkelsjappe på veg heim for å få nye lagre. 

Har funnet ut såpass at det er både semi-integrert og tapered. Fikk også svar nå fra Bikeshop om et som skulle passe. Jeg skal dobbelsjekke litt med det som står på og så er det nok bare å legge inn en bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...