Gå til innhold

Hayes Dominion A4 - Probably the bästa bromsarna på marknaden


Orp_Rezzem

Anbefalte innlegg

Att finna guld utan att söka

Efter att ha testat det mesta av överkomliga bromsar så har jag äntigen funnit några som funkar fantastiskt bra, har bra power,  är lätta att jobba på och är otroligt sköna.
Det ska sägas att jag inte sökte efter att köpa nya bromsar utan detta har varit en process där jag köpt cyklar som kommit utrustade med olika märken och modeller.


Följande modeller har jag testat:
Shimano M8120 (4 kolvs XT)
Shimano M7120 SLX
Shimano M6120 (Deore)
Hope Tech 3 E4
SRAM Code R/RS/RSC

Min nuvarande setup.
-Hayes egna sintrade bromsbelägg tillsammans med Galfer 203mm Wave enduro skivor. Massa kraft och modulering 🥂

Jag har testat fler äldre bromsar - men dessa är inte direkt relevanta.

 

Dominerar sina motståndare

Dominon A4 följde med ett custombygge som jag köpte från Flow industries i Trysil. Det var en superkittad Pipedream The Moxie och det var egentligen stålramen som var i fokus för mig. Jag köper aldrig en cykel för att de har en specifik del eftersom de flesta cyklarna som bor hos mig i något år får se en del utskiftningar av delar. Men efter ett tag blev jag, mer eller mindre, tvungen att sälja cykeln och bromsarna med den. 😔


Det tog ett tag för mig att förstå att jag saknade bromsarna och under den tiden hann jag testa HOPE Tech 3 E4, SRAM Code RSC, Shimano SLX/XT 4-kolv och ingen imponerade på mig lika mycket som Hayes Dominion. Varför? Jo för att det var alltid något som kändes "fel" med bromsarna. SRAM bromsarna var luriga att lufta och bettet satt lite väl långt in i förhållnade till hur hårt man fick dra i spaken. Samt en del mer friktion i spaken/händeln än Hayes Dominion.


Shimano har sin servoteknologi som gör att bromsarna biter HÅRT när väl servon kickar in. Det sker, som många säkert vet, inte helt friktionsfritt. Servon gör att det känns som att det är en knäckpunkt i hur bromsningen känns. Lite som en ketchupflaska...först kommer inget - så kommer allt. Det gör att det tar ganska lång tid att bli vän med Shimanobromsar och det bidrar säkert till att många blir van till känslan och "älskar" Shimano för att de blivit så vana till den känslan. Men med det sagt:  .."om man blir slagen i ansiktet varje dag så blir man till slut även van vid det..."


Nej, jag var långt ifrån nöjd och kastade mig ut på nätet och klickade hem ett par oanvända Dominion A4  från Finn.no - årets kap!🥳

 

Den osynliga bromsen

Det första jag märkte med bromsarna var hur extremt lite friktion det var i bromshandtaget. Efter att ha haft SRAM och Shimano som ändå upplevs som smootha, var detta en helt annat sak. Att dra i spaken känns nästan helt friktionslöst och det var något jag inte visste att jag skulle uppskatta förrän jag upplevde det.

Det andra jag märkte var hur robust designen var och alla smart features som var inpacketerad i produkten. Centrera bromsar är sjukt lätt tack vare Hayes Crosshair teknologi. Detta är egentligen bara ett fancy ord för 2 små skruvar som gör det möjlgt att göra mikrojusteringar på bromsoket. Eller det faktum att det är en extra luftport på oket som gör det extremt enkelt att få en perfekt "bleed", varje gång.

Det tredje var ute i skogen där Hayes har lyckats att kombinera kraftmoduleringen från HOPE tillsammans med bettet från Magura.

Att bromsa hårt utan att låsa hjulet är olika lätt beroende på vilken setup man har, vilka märken man köper av skivor och klossar, och är extremt nödvändigt att få rätt balans för att det ska vara så enkelt och intuitivt som möjligt att bromsa hårt -  så att man kan fokusera på annat. Om man ska kröna en kung i detta segment tror jag att HOPE Tech 3 E4 tar det priset - men på köpet får man även ett eländigt utformat handtag och lite väl klen maxkraft som gärna resulterar i mer armpump än nödvändigt. Dominion är inte långt från HOPE i modulering men man behöver inte klämma så jäkla hårt för att stoppa fort - som gör att man inte får armpump lika fort eller alls - beroende på vem man är och vart man cyklar, såklart. Men personligen märker jag STOR skillnad, framförallt på platser där man bromsar mer än vad man trampar.

Hjul som håller ekerspänningn. Dämpare som alltid känns lika bra. Ramar som inte knakar. Att slippa tänka på en komponent och att den bara gör vad som förväntas är den högsta bemärkelsen en komponent kan få och det menar jag är själva styrkan hos Hayes Dominion. Man installerar dem och efter kort tid på cyklen så är man bästa vänner. Det är, tyvärr, få komponenter på mina cyklar som lever upp till detta som betyder att jag skruvar ibland mer än vad jag cyklar. Därför uppskattar jag Hayes Dominion A4 så otroligt mycket eftersom de har gjort mitt liv lite enklare 👍

 

bromsar.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god omtale! 

Hvor lenge har du hatt dem? Jeg har hatt mange bremser som har vært gode nok når de er nye, men som er et mareritt å ha over tid. Min favoritt er jo Magura, mye pga bremseeffekten, men like mye fordi at jeg kan stole på at sykkelen funker når den skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
erikskon skrev (På 20.2.2024 den 13.56):

Takk for god omtale! 

Hvor lenge har du hatt dem? Jeg har hatt mange bremser som har vært gode nok når de er nye, men som er et mareritt å ha over tid. Min favoritt er jo Magura, mye pga bremseeffekten, men like mye fordi at jeg kan stole på at sykkelen funker når den skal. 

Jag är inne på 3e säsongen med dem och knappt gjort något mer än att byta klossar, lufta(pga intern kabeldragning...) och gjort rent okej så har de fungerat helt felfritt när nya klossar blivit inbromsade 👍

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...