Gå til innhold

Hvor vanntett er Endura Humvee?


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en regn/skall/sykkel og tur jakke  som er tenkt å være med som eneste jakke på turer som ikke har med ski og snø og gjøre. Siden den er tenkt å være med som eneste jakke så må den også være sånn nogenlunde pakkbar. Jeg er også helt allergisk mot mesh på innsiden. Jeg ser de oppgir et eller annet for på innsiden så da er jeg allerede skeptisk. Behovet har ikke vært større enn at jeg har unngått å ta med meg svinedyre 2 lags Goretex jakker fra Arcteryx oa, men det er kanskje dit man må hvis man bare skal ha en lett pakkbar skalljakke med hette som også er vanntett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme prosess i flere år. Endte først opp med ei Hagløfs LIM i et pustende stoff som jeg ikke kjente til, jakka viste seg å være bomkjøp. Billig var den, men puster dårlig og ble lett ripet opp under stisykling. Startet så en ny og langvarig kjøpsprosess, kikket, leitet fysisk og på nett, spurte på forum (også her), og fikk mange anbefalinger. Mange av dem pekte mot at skalljakker puster så dårlig at skulle jeg gå den veien, måtte den ha lufting under armene. Var lenge innstilt på å kjøpe Mesh Skypilot/Copilot, men endte opp med å kjøpe en Endure jacket i siste paclite-skall fra Gore. Fikk den fraktfritt for 1600 kroner i høst, og alt gikk gjennom grensa uten tilleggsavgifter og butikken ordnet mva. 

 

Jakka er god, den puster godt, godt snitt til stisykling, grussykling og skiløping. Selv om Endure-jakka ikke har lufting under armene, er jeg så langt meget godt fornøyd. Det eneste negative så langt er at den er nokså stor sammenpakket, og egner seg best i en sekk på ryggen. 
 

Endret av Staroh69
Skrivefeil
  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips

Jakka jeg ser etter er ment for bruk på turer hvor sekk/rammebag også vil være med. Jeg har superpakkbare  windbreakere og regnjakker for kortere turer. 

Pluss for hette over hjelm. Det har jeg landet på er et must. 

 

 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gugla litt for å finne vannsøyle på div jakker.

Humvee ser ut til ikke å ha mer enn 10000 og det er vel for lite hvis man skal ha en regnjakke? 

Nevnte GV/MT 500 har 20000 søyle. Prisen på disse begynner å nærme seg der hvor man kan finne andre jålete jakker på tilbud. Så da er jeg omtrent like langt. Får se om jeg gidder å legge et par laken og litt til på bordet for en jakke som kommer til å bli brukt kanskje 10 dager i året. 

 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (På 26.2.2024 den 16.37):

Jeg har en Endura MT500 Waterproof Jakke II og impregnerer jevnlig. Da holder den regnet ute.  Men alle skalljakker må impregneres om de skal være vanntette over tid. 

 

Hva impregnerer du med, jeg har ikke funnet noe som egentlig funker på mine.

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Chalshus skrev (På 26.2.2024 den 16.37):

Jeg har en Endura MT500 Waterproof Jakke II og impregnerer jevnlig. Da holder den regnet ute.  Men alle skalljakker må impregneres om de skal være vanntette over tid. 

 

Ja skjønner det, men 10000 blir uansett for lite selv om man dypper den i stearin 🙂

MT500 jakka er forøvrig en het kandidat. Et par tusenlapper og litt til blir jo også riktig så billig hvis jeg tenker at Arcteryx til 4500 og en nyre er alternativet. Mulig jeg snur litt på det og leter etter en lett jakke for skikjøring også. Da øker bruksområdet og det blir lettere å forsvare å bruke en masse spenn. Vi får se, har uansett ikke akutte planer som inkluderer å måtte legge ut på tur i styrtregn. 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...