Gå til innhold

Bergen - Oslo med ungdom på 13 og 15


Anbefalte innlegg

Ønsker å undersøke muligheten å sykle fra Bergen til Oslo med mine barn på 13 og 15 år. Vi skal nå frem til Norway cup 27.  juli. Tenker at min datter på 13 kan bruke el-sykkel. Var på sykkelferie i fjor, Kattegatsleden, som ble stor suksess. Nå litt lengre. Kan bruke 10-12 dager, sykle ca 50 km hver dag. Begge har lyst, og kan ikke la denne sjansen gå fra meg😅. Hvilken rute er best? Litt tog/buss kan jo og funke. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker dritkult!

Første jeg tenker som kan være greit å vurdere er Geilo, Hol eller Hemsedal.

Geilo har kanskje fineste turen over vidda, med litt tettere mellom stoppesteder. Hol har minst trafikk (men litt mye trange mørke tunneler) og ca ingen butikker/stoppesteder, og Hemsedal er mellomtrafikert men fint opp Lærdal etc med mindre vei utenom hovedveien.

Får et saftig bakkedrag alle veiene opp mot vidda, kan jo vurdere om det går noe buss fra Eidsfjord til Vøringsfossen, strekket opp der er ikke beste hvis gamleveien er stengt. Mye busser, svinger og tunnel.

Har man tid så er Rallarvegen en kul etappe da!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av turen kan bli utrolig fin, men det er enkelte drøye stigninger som tapper bein og batterier. Stedvis er det også mye tungtransport, dere bør definitivt styre unna europaveiene så langt det går.

Satser dere på å sykle utelukkende på asfalt eller er grus OK ?
 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foretrukket å sykle via Haukelifjell de siste gangene. Til tross for noen kjedelige parti er det ganske fint og effektivt. Har vært to ganger over hardangervidden, syns ikke det er noe "bedre". Jeg har da holdt meg på asfalt. Hvis dere tenker å velge mest mulig grusveier noen steder er det sikkert andre ruter som er bedre. Hvordan skal dere overnatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Bergen-Voss, Voss - Upsete, tog til Myrdal, Rallarvegen til Haugastøl og så rulle langs rv 7 til Oslo?
Overnatting på Bjørheim, Norheimsund, Voss, Upsete, Finse, Geilo etc. 
Kanskje fare for litt snø i slutten av juli, men ganske bilfritt?

Se ellers tips her:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (15 timer siden):

Deler av turen kan bli utrolig fin, men det er enkelte drøye stigninger som tapper bein og batterier. Stedvis er det også mye tungtransport, dere bør definitivt styre unna europaveiene så langt det går.

Satser dere på å sykle utelukkende på asfalt eller er grus OK ?
 

Grus går fint! Syklene er hybride. Minst mulig tuneller og tungtrafikk egentlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (14 timer siden):

Jeg har foretrukket å sykle via Haukelifjell de siste gangene. Til tross for noen kjedelige parti er det ganske fint og effektivt. Har vært to ganger over hardangervidden, syns ikke det er noe "bedre". Jeg har da holdt meg på asfalt. Hvis dere tenker å velge mest mulig grusveier noen steder er det sikkert andre ruter som er bedre. Hvordan skal dere overnatte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Numedal er mye finere enn Hallingdal nedover, liten ekstra bakke til Kikut, men feks ned Skurdalen - Tunhovd - Rødberg er det veldig fint og mye mindre trafikk. Går også grusvei store deler langs vannet ned Skurdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (På 4.3.2024 den 20.59):

Kjør i hvert fall ikke RV7, alt for mye trafikk. Ta over fjellet til Rødberg og følg Numedal nedover. Der er det stort sett vei paralellt med hovedveien nedover. Helt strøken asfalt og nesten ikke biler i det hele tatt.

Takk takk, vil ha minst mulig trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...